Füves villamospálya végre Budapesten is
A napokban elkészült Mester utcai műfüves villamospálya-szakasz bizonyítja, érdemes füves villamospályát építeni – reméljük, legközelebb már valódi fűből.
Többéves kifogás-keresés és elhanyagolt látszatpróbálkozások után végre a 21-es villamos Mester utcai szakaszán egy műfüves pályaszakasz épült (lásd a lenti videókban). Természetesen valódi fű lett volna alkalmasabb, azonban reméljük, ez a rövid, elmulasztott locsolás esetén sem kiszáradó szakasz meggyőzi a BKV-t és a városvezetést arról, érdemes felújítások és villamosépítések alkalmával túlnyomórészt (valódi fűvel) füvesített pályaszakaszban gondolkodni és “áldozni” a karbantartására a számos környezeti előny érdekében.
A füvesített pálya
A villamos nagy előnye még a buszokhoz képest is (a nagyobb kapacitás és a tisztább, energiatakarékosabb üzem mellett), hogy a pálya – természetesen a sínek kivételével – teljesen befedhető fűvel, mely a port megköti, jelentősen csökkenti a zajkibocsátást (6-8 decibellel) és persze jóval esztétikusabb utcaképet teremt. Természetesen a füvet (locsolóvillamosokkal, vagy lehetőleg automata öntözőrendszerrel) locsolni kell – ahogy minden más villamospálya karbantartására is szükség van. Összességében a hagyományos, betonos változatoknál csak 10%-kal drágább, ami a csökkentett por- és zajszennyezés és kellemesebb életkörülmények miatt véleményünk szerint bőven megtérül.
A füves pálya persze nem mindenhova alkalmas: például ahol villamossal párhuzamos buszközlekedés van, sokszor érdemesebb a buszok számára is alkalmassá tenni a pályát, de kisebb városokban (így Miskolcon) a sűrű belvárosban éppen térkővel fedett gyalogos övezetben haladnak a villamosok. – Számtalan szakasza van azonban a budapesti villamoshálózatnak, ahol a legközelebbi felújítás alkalmával javasolt füvesíteni: ilyen például a Hungária körút, a Villányi út és a 2-es villamos több szakasza. Füvesíteni érdemes újonnan épített pályaszakaszokat is, például az 1-es villamos dél-budai átvezetését: az alacsonyabb zajterhelés és porszennyezés miatt ez a megoldás nagyban segítheti a villamosok elfogadását a lakók körében is.
Próbálkozások és kifogások
A Mester utcai szakasz nem az első próbálkozás Budapesten füvesített villamospályával: a 61-es villamos Villányi úti szakaszán és a 2-es villamos MTA előtti pályáján történt elhanyagolt próbálkozások azonban csak azt a tudományos kísérletet igazolták, hogy nyáron locsolás nélkül kipusztul a fű.
Mi több, a BKV a füves pálya ellen tudományos kifogásokat próbált találni, előbb egy klímaszakértő, majd egy szociológus bőrébe bújva:
- A füves villamospálya mellett kardoskodók általában nyugat-európai példákra hivatkoznak. Nyugat-Európában nagyobb az éves átlagos csapadékmennyiség és kevesebb a napsütéses órák száma, mint Magyarországon. A jelenleg is zajló éghajlatváltozás erre csak ráerősít, a jelenlegi tendencia az, hogy az óceáni éghajlat által befolyásolt Nyugat-Európa a felmelegedés mellett is csapadékosabbá válik, míg a kontinentális éghajlatú Magyarország a felmelegedéssel együtt szárazabbá válik.
- Talán erőltetettnek tűnik, de a mai budapesti közállapotok mellett sajnos számítani lehet rá, hogy egy részeg, vagy „belőtt”, de akár „csak” értelmi fogyatékkal élő honfitársunk számára a füves terület csábítóan hat lepihenés céljára, s a szerencsétlen – ebbéli tapasztalat híján – nem is számít arra, hogy elszenderülését egy arra közlekedő villamos teheti véglegessé. (Az egyéb kóbor élőlényekről nem is beszélve.) (forrás: a BKV válasza a VEKÉ-nek)
Szerencsére azonban nem volt nehéz a budapesti éghajlathoz és társadalmi viszonyokhoz hasonló prágai és drezdai példákat keresnünk, így pusztán a mellékelt fenti képekkel kommentálnánk ezeket a kevéssé szakmai érveket; egyben bízunk benne, a 21-es villamos példája mutatja, a BKV elfogadja a füves pálya előnyeit.
A budapesti jövő
Nem követeljük tehát valamennyi meglévő villamosszakasz költséges átépítését, azonban kérjük a BKV-t és a városvezetést, valamennyi további felújításnál és építésnél gondoljanak a füves pálya előnyeire: elértük már például, hogy az 1-es villamos dél-budai új szakasza füves kiépítésű legyen (ha végre megépül majd).
Sparing Dániel, Vitézy Dávid