VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Idén újra szilveszteri járatok Győrött

2010-12-31
By

A VEKE győri helyi tagszervezete már 2007-ben felemelte szavát az ellen, hogy az év utolsó napján 19 órakor leáll a teljes helyi autóbusz-közlekedés, és az autóval nem rendelkező győriek nem vehetnek részt a városi ünnepségeken. Tavaly végre megtört a jég, idén pedig következik a folytatás!

A szilveszteri belvárosi programok minden évben számos érdeklődőt vonzanak (fotó: Winkler Ágoston)

A szilveszteri belvárosi programok minden évben számos érdeklődőt vonzanak (fotó: Winkler Ágoston)

2009 volt az első olyan év, amikor Győr város önkormányzata – végre követve más hazai nagyvárosok példáját – különjáratokat rendelt a szilveszteri rendezvények kiszolgálása érdekében. A győrieket már a korábbi években is gazdag programkínálat várta az év utolsó éjszakáján, ez azonban kizárólag a város központjában élőkre, valamint a személygépkocsival rendelkezőkre vonatkozott, mivel a közösségi közlekedés a korábbi évtizedek gyakorlatának megfelelően, 19 órakor leállt.

Az első szilveszteri autóbuszjáratok 2009. december 31-én, a Szent István út lezárása miatt a városközpont nádorvárosi oldaláról, az Eszperantó útról illetve a Bartók Béla útról indultak. A nappali járatok üzemzárását követően hat, speciális vonalon (SZ1-SZ6) valamennyi városrészt óránként érintették, majd biztosították az éjfélre történő hazautazást, az éjjel 1 órai polgármesteri köszöntőre és a tűzijátékra való beutazást, végül ezt követően ismét a hazajutást. Az autóbuszok változó, de az első alkalomhoz képest összességében jó kihasználtsággal közlekedtek. Az utolsó járatokat különösen sokan vették igénybe, a kezdeményezés tehát mindenképpen eredményes volt.

2009 szilveszterén az Eszperantó útról indult az éjszakai járatok egy része (fotó: Hajtó Bálint)

2009 szilveszterén az Eszperantó útról indult az éjszakai járatok egy része (fotó: Hajtó Bálint)

Szilveszteri járat 2009 utolsó éjszakáján a győrszentiváni templom előtt (fotó: Hajtó Bálint)

Szilveszteri járat 2009 utolsó éjszakáján a győrszentiváni templom előtt (fotó: Hajtó Bálint)

A VEKE üdvözli, hogy a tavalyi év sikeres kezdeményezését követően, idén ismét közlekednek szilveszteri autóbuszjáratok Győr városában, a tavalyihoz hasonló rend szerint. Fontos eltérés ugyanakkor, hogy mivel idén a rendezvények központja nem a Városháza előtt, hanem a Széchenyi téren és a Dunakapu téren lesz, a Szent István út nem kerül lezárásra, így az autóbuszok a Révai Miklós utcai végállomásról indulnak. Az autóbuszok jelölése is változik: az egységesség érdekében a nyári városi rendezvények során már alkalmazott, 900-as tartománybeli számok jelölik az éjszakai vonalakat, utalva a nappali hálózat hasonló vonalaira, az ország több nagyvárosában alkalmazott gyakorlatnak megfelelően. Az éjszakai járatok ezúttal is díjmentesen vehetők igénybe.

2010 szilveszteri járatainak útvonala (forrás: Kisalföld Volán Zrt.)

2010 szilveszteri járatainak útvonala (forrás: Kisalföld Volán Zrt.)

A 906-os vonal érdekessége, hogy érinti az elmúlt év folyamán kiépült, azonban a mai napig nem használt szitásdombi útvonalat és megállóhelyeket, Sárást és Bácsát körjáratként kiszolgálva. Ez a vonalszakasz – két új megállóhellyel – alapvetően a Vámosszabadi és Győr határán épülő Szitásdomb lakópark kiszolgálására létesült, azonban ennek benépesüléséig is kiválóan ki tudná szolgálni a Győrhöz tartozó Sárás keleti, valamint Kisbácsa észak-nyugati lakóterületeit. Reméljük, hogy az éjszakai kísérletet követően hamarosan sor kerül a 6-os vonal meghosszabbítására is, és ezáltal a város újabb részei kapcsolódnak be a közösségi közlekedés hálózatába.

Miközben örömmel nyugtázzuk, hogy a szilveszteri közlekedés korábbi problémája megoldódni látszik, továbbra sem értünk egyet a december 24-i közlekedési renddel. Szenteste a győri helyi autóbusz-közlekedés idén is 16 órakor leállt, így az ilyenkor is dolgozók (orvosok, kórházi ápolók, tűzoltók, rendőrök, biztonsági őrök stb.) csak költséges módon oldhatták meg utazásukat. Álláspontunk szerint a szolgáltatás teljes leállítása méltánytalan lépés velük szemben, ezért arra kérjük a város vezetését, hogy a következő évtől kezdődően ebben az időszakban is biztosítson egyfajta minimális szolgáltatást.

2010 első Ménfőcsanak felé induló járata zsúfolásig megtelt (fotó: Winkler Ágoston)

2010 első Ménfőcsanak felé induló járata zsúfolásig megtelt (fotó: Winkler Ágoston)

A közösségi közlekedés kiterjesztése más időszakokban is indokolt lenne. Győr városában – különösen hétvégén, de bizonyos hétköznapokon is – élénk éjszakai élet folyik. Mivel az autóbusz-közlekedés 23 óra környékén leáll, ezt követően a civilizáltan szórakozók sem tudnak hazajutni otthonukba megfizethető áron. A hasonló méretű városok (pl. Székesfehérvár, Pécs) mintájára, legalább a népesebb városrészek felé biztosítani kellene a biztonságos, és egyúttal megfizethető közforgalmú közlekedést éjszaka is. Az elmúlt három évben az Európai Mobilitási Hét keretén belül, a VEKE győri helyi tagszervezete részvételével több sikeres kísérletre is sor került ezzel kapcsolatban: annak ellenére, hogy a próbajáratok csupán néhány éjszaka közlekedtek – ezért a lehetséges utasok nagy része nem is tudott róluk! -, meglepően sok utas vette igénybe őket. Véleményünk szerint fontos lenne – a  megfelelő finanszírozási formát megkeresve – a szolgáltatás állandó jelleggel történő beindítása, mivel egyértelműen lenne rá igény, és a közösségi közlekedés bővítése révén Győr vonzóbb, kulturáltabb várossá válhatna.

2005-ben egyesületünk kezdeményezésére, javaslataink alapján került átszervezésre Budapest éjszakai hálózata, amely azóta is egyre fokozódó sikerrel üzemel. Ennek tapasztalataira, valamint korábbi győri tevékenységünkre alapozva, felajánljuk segítségünket ahhoz, hogy Győr városában is színvonalas, egyúttal fenntartható éjszakai közösségi közlekedési rendszer jöhessen létre.

Cikkünk lezárásaként, valamennyi győri közlekedőnek boldog, sikeres új évet kívánunk!

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *