VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

8-as és 112-es autóbuszok útvonalának módosítására tett javaslatunk

2004-09-05
By

Tervezetünk a 8-as és 112-es autóbuszok belső, pesti végállomásainak ésszerűsítéséről, áthelyezéséről szól.

BPO-779 a 8-ason, Alkotás utca megállóhelyen. (forrás: Vitézy Dávid)

BPO-779 a 8-ason, Alkotás utca megállóhelyen. (forrás: Vitézy Dávid)


A tervezet készítésekor azt tartottuk szem előtt, hogy ha a tömegközlekedés térvesztését meg kívánjuk állítani, akkor Budapest kisebb, de annál bosszantóbb közlekedési gondjait meg kell oldani. Ennek a folyamatnak kell, hogy része legyen a jóformán ráfordítás nélkül létrehozható, de ennek ellenére mégsem létező, fontos átszállási kapcsolatok megteremtése, és ebbe illik bele a 8-as és 112-es autóbuszok pesti végállomásainak átrendezése.

BPI-331 a 8-as autóbusz (kifogásolt) Március 15. téri végállomásán. (forrás: Vitézy Dávid)

BPI-331 a 8-as autóbusz (kifogásolt) Március 15. téri végállomásán. (forrás: Vitézy Dávid)

A 8-as autóbusz a gazdagréti lakótelep felső csücskétől indulva Farkasréten keresztül éri el a Hegyalja utat. A Farkasréti tér eléréséig kizárólagos eljutási lehetőséget kínál, majd a Hegyalja út Farkasrét és BAH-csomópont közti szakaszán is kizárólagos eljutási lehetőséget képvisel. Ezeken a területeken számos lakóház, illetve irodaépület és más intézmény található, melyek utasai a 8-ast az elmúlt években egyre inkább felfedezték. A járat útját a belső Hegyalja úton folytatja, amely a kertvárosias vidékeknél jóval sűrűbben lakott és turisták által igen kedvelt övezetnek számít. Az irodák és a lakóövezetek felől érkező budapestieken kívül a BAH csomópontnál a Kongresszusi központ és számos átszállási lehetőség felől, majd a legnagyobb Novotelen kívül további 5-7 szállodából érkezhetnek külföldi utasok a 8-as, illetve 112-es járatokra ezen a szakaszon. Néhány évvel ezelőtt a BKV Rt. a 8-as vonalán arculatos járműveket helyezett üzembe, az ezzel együtt járó színvonal-emelkedést Egyesületünk is üdvözli. Az elmúlt években az utasszám oly mértékben megnőtt, hogy a 8-as a reggeli csúcsban jelenleg már 4-5 perceként közlekedik, jó kihasználtság mellett. A 112-es a Mártonhegyen leírt kör után az Apor Vilmos tér érintése után a BAH-csomópontnál fonódik a 8-assal és folytatják útjukat a Belváros felé. A budapestiek, belföldiek és külföldiek által is igen frekventált belső Hegyalja útról, illetve a 8-as önálló szakaszáról jelenleg a 2-es metrót és a nagykörúti villamosokat csak átszállással, a 3-as metrót és a 7-es buszcsaládot pedig csak hosszú gyaloglással lehet elérni.

A 112-es autóbusz jelenlegi Irányi utcai végállomása ugyan az utasok számára kellemesebb (a buszban várakozva kerülővel a Ferenciek terei 3-as metró állomás elérhető), de a túlterhelt Irányi utcában az esetleges várakozással a busz a 2 sáv egyikét elfoglalva az autósokat és az 5-ös, 8-as autóbuszokat akadályozza. A 8-as utasainak nincs választásuk: a járművezető a leszállóhelyen minden utast felszólít a leszállásra, a Március 15. tér feltétel nélküli végállomás. A 3-as metró és a 7-es család így csak néhány perces séta árán érhető el.

Egyesületünk álláspontja szerint a járatok belső végállomása áthelyezésre és átszervezésre szorul. A Hegyalja út tengelyének egyenes folytatása az Erzsébet híd, majd a Rákóczi út, ennek ellenére azonban a Rákóczi úti buszjáratok egyike sem halad tovább a Hegyalja úton, sőt még csak egyetlen közös megállójuk sincs ilyen járattal. A 112-es önálló szakaszáról a 102-es autóbusz által a 2-es metró elérhető, ezért inkább az amúgy is több utast szállító 8-as meghosszabbítását javasoljuk. Egyesületünk a gazdaságossági szempontokat is figyelembe véve rangsorolta a különböző lehetőségeket, de nem hagytuk figyelmen kívül az olyan szempontotokat sem, mint például a belső Hegyalja út jelenleg elfogadható gyaloglással létező átszállási kapcsolatának megtartása a 2-es villamossal.

Az általunk javasolt változtatások alaplehetőségei:

8-as autóbusz:

(a) Meghosszabbítás a Rákóczi úton a Baross térig

(b) Március 15. tér végállomás áthelyezése a Kálvin térre

112-es autóbusz:

(c) Irányi utca végállomás áthelyezése a Kálvin tére

(d) Irányi utca végállomás áthelyezése a Március 15.térre

(e) Változatlan rend szerinti közlekedtetés

A következőkben 5 lehetséges szolgáltatásfejlesztési elképzelést ismertetünk, a fenti lehetőségek felhasználásával, kombinálásával.

Hangsúlyozni kívánjuk, hogy egyesületünk Forgalomszervezés munkacsoportja a lehetőségek részletes vizsgálata után a döntéshozók felé megvalósításra a 4 db többletjármű forgalomba állításához szükséges források előteremtése után az I. változat megvalósítását javasolja (8-as busz a Baross térre, 112-es a Kálvin térre).

Ha a többletjárművek beállítása kapcsán fellépő költségeket jelenleg a BKV Rt. nem tudja felvállalni, akkor a IV. változat (8-as a Kálvin térre, 112-es Március 15. térre) megvalósítását javasoljuk, mivel azonban ez többletköltséggel nem jár, ennek megvalósítása nem várathat magára.

I. A 8-as autóbusz Baross térre (a) és a 112-es Kálvin térre (c) közlekedtetése

Javaslatunk I. változata a 8-as Rákóczi úton Baross tér, Keleti pályaudvarig történő továbbvezetését tartalmazza, ezzel érintve a belváros néhány forgalmasabb pontját és átszállási kapcsolatot adva a 2-es metróra, illetve a nagykörúti villamosvonalakra. A Rákóczi út tengelyére számításaink szerint (a metrópótlás időszakától eltekintve) a lámpafázisok megengedik a 8-as bevezetését. Az (a) verzió többletköltséggel számol, ez a 8-asra további járművek beosztását tenné szükségessé.

A változtatással egyidőben a 112-es átszállási kapcsolatainak javítása érdekében a (c) változat elfogadását javasoljuk, ami az … – Erzsébet híd -Szabad sajtó út – Rákóczi út – Múzeum körút – Kecskeméti utca – Károlyi Mihály utca – Ferenciek tere – Aluljáró – Szabad sajtó út – Erzsébet híd – … útvonalon történő megfordulási útvonalat jelöli, Kálvin téri időkiegyenlítő ponttal. A változtatás így a 112-es utasok számára is könnyen elérhetővé tenné a 2-es metrót, a kiskörúti villamosokat, ill. gyaloglásmentesen elérhető lenne a 7-es család és a 3-as metró. A 112-es így kikerülne az Erzsébet híd pesti felhajtóágának számító erősen túlterhelt Irányi utcából, ott tovább a forgalmat nem akadályozná várakozásával. A 112-es esetében a végállomási módosítás jelentős pluszköltséget nem jelent, számításaink szerint a jelenlegihez képest 2-3 perces fordulóidő-növekedés a kiadott járműszám vagy a követési időköz növelése nélkül is belefér a jelenlegi menetrendbe.

A 8-as a Ferenciek terétől a Baross térig a 78-as busszal teljesen megegyező módon közlekedne, végállomása akár a 78-as, akár a 7A jelenlegi végállomási megállóhelyén kialakítható. A meghosszabbítás csúcsidőben az 5 perces követés fenntartásához a jelenlegi 11 helyett 15 autóbuszt igényel, így 4 db többletjármű kiadására lenne szükség.

A 112-es a Ferenciek terei 7-es és az Astoriánál a Kőbánya irányú 9-es megállót érintve jutna el a Kálvin térre. A 9-es autóbusz Kőbánya, városközpont irányú jelenlegi Kálvin téri megállóhelye a 3-as metrótól viszonylag távol esik és a Baross utcát közösen kiszolgáló 83-as trolibusz megállójától kifejezetten messze van, így az oda igyekvő utasok előre kénytelenek választani a két eljutási lehetőség között. Javasoljuk a 9-es megállójának áthelyezését az Üllői út elején található trolimegállóba, ahová méréseink szerint (a 14É, 50É autóbuszokhoz hasonlóan) a 9-esek problémamentesen be tudnak állni és onnan a Baross utca felé tovább tudnak haladni. Így a felhagyott Kálvin téri 9-es megállóban lenne lehetőség a 112-es időkiegyenlítő pontjának elhelyezésére. A végállomás elhagyása után a Kecskeméti és Károlyi Mihály utcákon térne vissza jelenlegi Ferenciek tere megállóhelyénél a 112-es jelenlegi vonalára.

II. A 8-as autóbusz Baross térre (a) és a 112-es Március 15. térre (d) közlekedtetése

Az I. változattól annyiban különbözik, hogy a 112-es autóbusz a 8-as jelenlegi végállomási rendje szerint a Március 15. térre közlekedik, így megtartva a belső Hegyalja úti kapcsolatot a 2-es villamossal. Ezesetben azonban a 3-as metró és a 7-esek elérése is romlik. Ezt elkerülendő, a változat elfogadása esetén a Március 15. téri végállomáson várakozás nélkül történő áthaladás kötelezővé tételét javasoljuk, az utasok kötelező leszállítása nélkül. A 112-esnél többletköltség ezesetben sem jelentkezik, a 8-as esetében a 4 db többletjármű kiadása fennáll.

A 8-as autóbusz útvonala az I. változatban leírtak szerint módosulna, a 112-es pedig a 8-as jelenlegi végállomását használná.

III. A 8-as autóbusz Baross térre (a) és a 112-es autóbusz változatlan forgalmi rend szerinti (e) közlekedtetése

A 8-as autóbusz meghosszabbítása a fentebb leírtak miatt kedvező, népszerű döntés lenne, a 112-es változatlanul hagyása mellett is. A 8-as nagyobb utasszámmal rendelkezik és jelenlegi végállomása a 112-esnél is rosszabb kialakítású, mivel még a 3-as metró és a 7-es buszok elérése is mindenképp gyaloglással elérhető (a 112-esen a Buda felől érkező utasok a Ferenciek teréig is utazhatnak). Többletköltség kizárólag a 8-as meghosszabbításához szükséges 4 db többletjármű kiadása.

IV. 8-as autóbusz Kálvin térre (b) és a 112-es Március 15. térre (d) közlekedtetése

A IV. és V. változatok az első háromnál lényegesen kisebb költséggel megvalósítható fejlesztések.

A 8-as busz esetében szükségesebb a fejlesztés, ezért a 112-es esetében az I. pontban ismertett módon a Kálvin térig közlekedne, ezzel megteremtve a 2-es metróval és a kiskörúti villamosokkal jelenleg nem létező, és a 3-as metróval, illetve a 7-es buszcsaláddal jelenleg csak hosszú gyaloglással létező átszállási kapcsolatot.

Eszerint a 8-as a Ferenciek terei 7-es és az Astoriánál a Kőbánya irányú 9-es megállót érintve jutna el a Kálvin térre. Az I. pontban leírtak szerint felhagyott Kálvin téri 9-es megállóban lenne lehetőség a 8-as időkiegyenlítő pontjának elhelyezésére. A végállomás elhagyása után a Kecskeméti és Károlyi Mihály utcákon térne vissza jelenlegi Ferenciek tere megállóhelyénél a 8-as jelenlegi vonalára.

A 112-es autóbusz a II. pontban leírt módon a 8-as jelenlegi végállomási rendje szerint a Március 15. térre közlekedik, így megtartva a belső Hegyalja úti kapcsolatot a 2-es villamossal. Ezesetben azonban a 3-as metró és a 7-esek elérése is romlik. Ezt elkerülendő, a változat elfogadása esetén a Március 15. téri végállomáson várakozás nélkül történő áthaladás kötelezővé tételét javasoljuk, az utasok kötelező leszállítása nélkül.

A fejlesztés jelentős pluszköltséget nem jelent, számításaink szerint a 8-ason a jelenlegihez képest 2-3 perces fordulóidő-növekedés a kiadott járműszám vagy a követési időköz növelése nélkül is belefér a jelenlegi menetrendbe, a 112-es végállomásának áthelyezése pedig semmilyen pluszköltséggel nem jár.

V. 8-as autóbusz Kálvin térre (b) és a 112-es autóbusz változatlan forgalmi rend szerinti (e) közlekedtetése

A 8-as autóbusz végállomásának áthelyezése a fentebb leírtak miatt kedvező, népszerű döntés lenne, a 112-es változatlanul hagyása mellett is. A 8-as nagyobb utasszámmal rendelkezik és jelenlegi végállomása a 112-esnél is rosszabb kialakítású, mivel még a 3-as metró és a 7-es buszok elérése is mindenképp gyaloglással elérhető (a 112-esen a Buda felől érkező utasok a Ferenciek teréig is utazhatnak). A IV. pontban leírtak szerint többletköltséggel ezesetben sem számolunk.

BPO-779 a 8-ason, Alkotás utca megállóhelyen. (forrás: Vitézy Dávid)

BPO-779 a 8-ason, Alkotás utca megállóhelyen. (forrás: Vitézy Dávid)

Összefoglalás

A lehetőségek részletes vizsgálata után a döntéshozók felé megvalósításra a 4 db többletjármű forgalomba állításához szükséges források előteremtése után az I. változatot javasoljuk, amely a 8-as Baross térre vezetésével és a 112-es Kálvin térig közlekedtetését tartalmazza.

Ha a 4 többletjármű beállítása miatt felmerülő költségek nem felvállalhatóak jelenleg, akkor a IV. változat (8-as Kálvin térre, 112-es Március 15. térre) megvalósítását támogatjuk, ez azonban a lehető leghamarabbi időpontban szükséges lenne a környék néhány apró, de annál zavaróbb közlekedési problémájának hatékony megoldásához.

A 8-as és 112-es autóbuszok pesti végállomásának rendezése által az átszállási kapcsolatok javítása, újak teremtése érhető el – rendkívül kis költségigénnyel. Ez jól példázza, hogy a tömegközlekedés térvesztésének megállításában, illetve visszafordításában nagyobb ráfordítás nélkül is lehet eredményeket elérni. Egyesületünk Forgalomszervezés munkacsoportja a döntéshozók felé a továbbiakban is kíván a fentiekhez hasonló javaslatokat tenni, reméljük ezek szíves fogadtatásra találnak és részletes vizsgálatuk megtörténik.

Hol tartunk?

A 2004. február 15-én elküldött tervezetre őszig nem érkezett hivatalos válasz, de a BKV illetékesének tájékoztatása szerint mindkét javaslatot elutasították. A Baross térre való meghosszabbítás a felmerülő többletköltségek miatt lett elutasítva, a számításaink szerint többletjármű nélkül végrehajtható végállomási átrendezéseket a BKV Rt. nem támogatta, illetve kételkedett a járműszám növelése nélküli végrehajthatóságban. Ennek ellenére az ügyben, információink szerint, a BKV Rt. és a FPH Közlekedési ügyosztálya között még folynak a tárgyalások.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *