Szeptember 28-án nyÃlik meg Dublin második villamosvonala

A kép Heuston állomás elÅ‘tt 2004. július 14-én készült, a piros vonalon tesztüzemben közlekedÅ‘ 3015-ös pályaszámú rövid CITADIS-ról. A képet Ingo Teschke készÃtette. (forrás: Ingo Teschke)
Az Ãr fÅ‘városban 2004 nyarán jelentek meg újra a villamosok, a “LUAS” névre keresztelt (az Ãr nemzeti nyelven sebességet jelent a szó) villamoshálózat üzemeltetését a világ legnagyobb tömegközlekedési üzemeltetÅ‘ cége, a Connex végzi. A június 30-án megnyitott zöld vonal mellé szeptember 28-án nyitják meg a második, a térképeken piros szÃnnel jelölt vonalat. A piros és zöld villamosoknak nincs közös szakaszuk, a két vonal a város különbözÅ‘ részein közlekedik, legközelebbi pontjaiknál egymástól kb. 800 méterre találhatóak.

A kép Heuston állomás elÅ‘tt 2004. július 14-én készült, a piros vonalon tesztüzemben közlekedÅ‘ 3015-ös pályaszámú rövid CITADIS-ról. A képet Ingo Teschke készÃtette. (forrás: Ingo Teschke)
A szeptember végén megnyitásra kerülő Red Line vonalán 23 megálló található, a 15 kilométer hosszú vonalon a belváros északi részéből, Conolly vasútállomástól a déli külvárosok felé, Tallaght-ig a villamosok 43 perc alatt fognak végigérni. A kb. 2 év alatt megépült piros vonal hosszának felén utcai vezetésű. Az első vonal nyitásához hasonlóan a piros vonalon is az első 6 napon ingyenes lesz az utazás.

A térképvázlaton a dublini Red és Green Line villamosvonalak útvonala látható. (forrás: http://www.alstom.com)

A kép július 14-én készült, a 4005-ös pályaszámú hosszú CITADIS-t mutatja a zöld vonalon St. Stephens Green végállomás és Harcourt között, György-kori épületek között. A képet Ingo Teschke készÃtette. (forrás: Ingo Teschke)
A június óta üzemelÅ‘ zöld vonal napi utasszáma 18.000 körül alakul, a 9 kilométer hosszú villamosvonal nagyrészt felhagyott vasútvonalak mentén halad, utcai vezetést csak nagyon rövid szakaszokon alkalmaztak. A 13 megállóból álló vonalon a villamosok 22 perc alatt érnek végig a belvárosból (Stephen’s Green) a Dublin dél-keleti részében található végállomásukig. A fizikai elválasztottság miatt mindkét vonal önálló kocsiszÃnnel rendelkezik.
Mindkét vonalon 5 perces csúcsidei követéssel számoltak, de a zöld vonalon közlekedÅ‘ villamosok nagyobb kapacitásúak, mint a Red Line-on üzembeállÃtandó társaik. A piros és zöld vonalakra egyaránt nehezen meghatározható, rózsaszÃn-lila “beütésű” ezüstmetál szÃnű villamosokat rendelt a dublini közlekedési hatóság. A villamosokat az ALSTOM gyártotta Franciaországban, La Rochelle-i üzemében. A CITADIS családból származó részben alacsonypadlós villamosok 30 (zöld vonal) és 40 (piros vonal) méteres kivitelben érkeztek meg az Ãr fÅ‘városba 2004-ben. A rövidebb kivitelbÅ‘l összesen 26, mÃg a hosszabból 14 darabot rendelt Dublin városa, Ãgy a flotta jelenleg 40 járműbÅ‘l áll. A villamosok 235, ill. 300 utast tudnak elszállÃtani, akik közül 60-an, ill. 80-an ülhetnek.

A dublini villamosok első darabja az ALSTOM franciországi gyárában, La Rochelleben. (forrás: http://www.alstom.com)
A tervekben mindkét vonal meghosszabbÃtása és leágazó vonalak épÃtése mellett egy harmadik villamosvonal megépÃtése is szerepel. Az eddigi beruházás a két vonal és a két kocsiszÃn megépÃtését, Heustonnál egy, a dublini csatorna felett átÃvelÅ‘ modern villamoshÃd megépÃtését, a villamosvonalak mentén a városi környezet átalakÃtását, néhány kapcsolodó beruházást és a 40 db villamos megvételét tartalmazták, mintegy 700 millió EUR értékben. (kb. 175 milliárd Ft).
