VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Szeptember 28-án nyílik meg Dublin második villamosvonala

2004-09-17
By
A kép Heuston állomás előtt 2004. július 14-én készült, a piros vonalon tesztüzemben közlekedő 3015-ös pályaszámú rövid CITADIS-ról. A képet <a href=Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)” title=”A kép Heuston állomás előtt 2004. július 14-én készült, a piros vonalon tesztüzemben közlekedő 3015-ös pályaszámú rövid CITADIS-ról. A képet Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)” class=”old-image” />

A kép Heuston állomás előtt 2004. július 14-én készült, a piros vonalon tesztüzemben közlekedő 3015-ös pályaszámú rövid CITADIS-ról. A képet Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)


Az ír fővárosban 2004 nyarán jelentek meg újra a villamosok, a “LUAS” névre keresztelt (az ír nemzeti nyelven sebességet jelent a szó) villamoshálózat üzemeltetését a világ legnagyobb tömegközlekedési üzemeltető cége, a Connex végzi. A június 30-án megnyitott zöld vonal mellé szeptember 28-án nyitják meg a második, a térképeken piros színnel jelölt vonalat. A piros és zöld villamosoknak nincs közös szakaszuk, a két vonal a város különböző részein közlekedik, legközelebbi pontjaiknál egymástól kb. 800 méterre találhatóak.

2004 nyarán tértek vissza a villamosok az ír fővárosba. (forrás: Tom Cosgrave)

2004 nyarán tértek vissza a villamosok az ír fővárosba. (forrás: Tom Cosgrave)

A kép Heuston állomás előtt 2004. július 14-én készült, a piros vonalon tesztüzemben közlekedő 3015-ös pályaszámú rövid CITADIS-ról. A képet <a href=Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)” title=”A kép Heuston állomás előtt 2004. július 14-én készült, a piros vonalon tesztüzemben közlekedő 3015-ös pályaszámú rövid CITADIS-ról. A képet Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)” class=”old-image” />

A kép Heuston állomás előtt 2004. július 14-én készült, a piros vonalon tesztüzemben közlekedő 3015-ös pályaszámú rövid CITADIS-ról. A képet Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)

A szeptember végén megnyitásra kerülő Red Line vonalán 23 megálló található, a 15 kilométer hosszú vonalon a belváros északi részéből, Conolly vasútállomástól a déli külvárosok felé, Tallaght-ig a villamosok 43 perc alatt fognak végigérni. A kb. 2 év alatt megépült piros vonal hosszának felén utcai vezetésű. Az első vonal nyitásához hasonlóan a piros vonalon is az első 6 napon ingyenes lesz az utazás.

A térképvázlaton a dublini Red és Green Line villamosvonalak útvonala látható. (forrás: http://www.alstom.com)

A térképvázlaton a dublini Red és Green Line villamosvonalak útvonala látható. (forrás: http://www.alstom.com)

 A kép július 14-én készült, a 4005-ös pályaszámú hosszú CITADIS-t mutatja a zöld vonalon St. Stephens Green végállomás és Harcourt között, György-kori épületek között. A képet <a href=Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)” title=” A kép július 14-én készült, a 4005-ös pályaszámú hosszú CITADIS-t mutatja a zöld vonalon St. Stephens Green végállomás és Harcourt között, György-kori épületek között. A képet Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)” class=”old-image” />

A kép július 14-én készült, a 4005-ös pályaszámú hosszú CITADIS-t mutatja a zöld vonalon St. Stephens Green végállomás és Harcourt között, György-kori épületek között. A képet Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)

A június óta üzemelő zöld vonal napi utasszáma 18.000 körül alakul, a 9 kilométer hosszú villamosvonal nagyrészt felhagyott vasútvonalak mentén halad, utcai vezetést csak nagyon rövid szakaszokon alkalmaztak. A 13 megállóból álló vonalon a villamosok 22 perc alatt érnek végig a belvárosból (Stephen’s Green) a Dublin dél-keleti részében található végállomásukig. A fizikai elválasztottság miatt mindkét vonal önálló kocsiszínnel rendelkezik.

Mindkét vonalon 5 perces csúcsidei követéssel számoltak, de a zöld vonalon közlekedő villamosok nagyobb kapacitásúak, mint a Red Line-on üzembeállítandó társaik. A piros és zöld vonalakra egyaránt nehezen meghatározható, rózsaszín-lila “beütésű” ezüstmetál színű villamosokat rendelt a dublini közlekedési hatóság. A villamosokat az ALSTOM gyártotta Franciaországban, La Rochelle-i üzemében. A CITADIS családból származó részben alacsonypadlós villamosok 30 (zöld vonal) és 40 (piros vonal) méteres kivitelben érkeztek meg az ír fővárosba 2004-ben. A rövidebb kivitelből összesen 26, míg a hosszabból 14 darabot rendelt Dublin városa, így a flotta jelenleg 40 járműből áll. A villamosok 235, ill. 300 utast tudnak elszállítani, akik közül 60-an, ill. 80-an ülhetnek.

A dublini villamosok első darabja az ALSTOM franciországi gyárában, La Rochelleben. (forrás: http://www.alstom.com)

A dublini villamosok első darabja az ALSTOM franciországi gyárában, La Rochelleben. (forrás: http://www.alstom.com)

A tervekben mindkét vonal meghosszabbítása és leágazó vonalak építése mellett egy harmadik villamosvonal megépítése is szerepel. Az eddigi beruházás a két vonal és a két kocsiszín megépítését, Heustonnál egy, a dublini csatorna felett átívelő modern villamoshíd megépítését, a villamosvonalak mentén a városi környezet átalakítását, néhány kapcsolodó beruházást és a 40 db villamos megvételét tartalmazták, mintegy 700 millió EUR értékben. (kb. 175 milliárd Ft).

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *