VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Az óbudai kocsiszín története (1907-1996)

2004-10-20
Szerző:

Volt egyszer egy kocsiszín Óbudán… Az Üzemtörténet munkacsoport megemlékezése.

Tatra szerelvények a teljes üzem idején.

Tatra szerelvények a teljes üzem idején.


Az 1900-as évek elején a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) úgy határozott, hogy új beszerzésû jármûvekkel bõvíti jármûállományát. 8 különbözõ motor- illetve pótkocsitípusból csaknem 500 jármûvet vásárolt a közlekedési társaság, amelyek tárolásához azonban a rendelkezésre álló férõhely kevés volt. Ezért az 1900-as évek elején három új kocsiszín épült, köztük 1907-ben az óbudai. Ez a kocsiszín ideális volt az év elején elindult Óbuda, Fõ tér – Bécsi út, majd az 1913-ban megnyitott Vörösvári úti, végig kétvágányú villamosvonalak kiszolgálására.

1933-ban, a trolibuszüzem óbudai megindulásával a kocsiszín egy részét elkülönítették a három gumikerekes jármû számára, az üzemegység így 1945-ig, a vonal megszüntetéséig trolibusz jármûtelep is volt.

1950. november 7-én meg-nyílt az Árpád (Sztálin) híd. A rajta áthaladó villamosvonal a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 33. évfordulójának tiszteletére a 33-as számot kapta, és eleinte az új hídon és a Róbert Károly körúton keresztül a Váci útig, majd 1954-tõl a Marx téri végállomásig közlekedett 1800-as, késõbb 3600-as típusú („Stuka”) villamoskocsikkal. A vonal betétjárata, a 33A, idõszakos járatként, a Flórián tér és a Váci úti végállomás között szállított utasokat, szintén szóló motorkocsis üzemmel. Az alapviszonylatra azonban a ’70-es évek elejétõl motor+pót összeállítású szerelvényeket állítottak be. Mivel az óbudai fejvégállomáson ezek a szerelvények nem tudtak megfordulni, a menetirányváltás a kocsiszín területén épült hurokvágányon keresztül történt.

1975-ben megérkezett a ma is közlekedõ Ganz-csuklós villamosok újabb 40 darabos flottája, melyek szintén Óbuda kocsiszín jármûállományát képezték, és három évig közlekedtek a budai 9, 11, 17, 19 viszonylatokon.

Az ún. Stukák selejtezésükig Óbuda jármûvei voltak, az 5, 11, 17 vonalakon. Érdekesség, hogy – bár a 3600-as volt az alaptípus – selejtezésükig az 5-ös vonalon volt megtalálható a két UZ típusú, alumínium szerkezetû motorkocsi is.

1984. november 6-án megindult a forgalom az új 1-es villamosvonalon, a Bécsi út és a Lehel utca között. Egy évvel késõbb a vonalra a BKV legújabban beszerzett Tátra T5C5 típusú cseh villamosai kerültek, amelyeket szintén Óbuda kocsiszín adott forgalomba.

1993–94-ben a kocsiszín utolsó állományi változtatásaként a 20 darab korszerûsített UV motorkocsijából (MUV) került néhány darab a 17-es vonalra, és ezáltal a kocsiszín „hatáskörébe”.

MUV motorkocsik és egy hóseprő Óbuda kocsiszínben

MUV motorkocsik és egy hóseprő Óbuda kocsiszínben

Tatra szerelvények a teljes üzem idején.

Tatra szerelvények a teljes üzem idején.

A 4073-as Tatra kiállásra készen az 1-es vonalra.

A 4073-as Tatra kiállásra készen az 1-es vonalra.

1996. március 31-én a kocsiszínt bezárták, a villamoskocsikat szétosztották a többi kocsiszín között; a MUV-ok Száva, a Tátrák pedig Angyalföld és Baross állományát gyarapítják. A kocsiszín épülete sokáig üresen állt, majd a BKV Rt. eladta. Ezután pár évig raktárhelyiségként szolgált, pár hónapja pedig a lebontása mellett döntöttek. Az épület falain jelenleg kúszónövények, és egy világháborús hõsi halottakra emlékeztetõ tábla található…

A kocsiszín épületéből egyedül a hátsó fal marad meg. (forrás: Istvánfi Péter)

A kocsiszín épületéből egyedül a hátsó fal marad meg. (forrás: Istvánfi Péter)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.