VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Bécsi villamos Berlinben – az ULF lesz a Siemens megmentője?

2004-10-07
Szerző:


A bécsi közlekedési társaság büszkesége, a Siemens-Elin konzorcium által gyártott ULF alacsonypadlós villamostípus egyik darabja a német fővárosba került, 3 hetes próbaüzemre. A világ legalacsonyabb belépőmagassával épített villamostípusából a bécsi Wiener Linien nemrég adott le megrendelést 150+150 új darabra, ezzel lényegében megmentve a Siemens villamosgyártását.

A BVG két alacsonypadlós villamosa és a Berlinben vendégeskedő ULF. A fényképet a BVG sajtóosztálya bocsájtotta a veke.hu rendelkezésére. (forrás: BVG)

A BVG két alacsonypadlós villamosa és a Berlinben vendégeskedő ULF. A fényképet a BVG sajtóosztálya bocsájtotta a veke.hu rendelkezésére. (forrás: BVG)

A Wiener Linien az ULF rövidebb kiadásának egyik darabját, az 50-es pályaszámú villamost adta kölcsön a berlinieknek. A fényképet a BVG sajtóosztálya bocsájtotta a veke.hu rendelkezésére. (forrás: BVG)

A Wiener Linien az ULF rövidebb kiadásának egyik darabját, az 50-es pályaszámú villamost adta kölcsön a berlinieknek. A fényképet a BVG sajtóosztálya bocsájtotta a veke.hu rendelkezésére. (forrás: BVG)

Az év legnevesebb, szeptemberben Berlinben megtartott vasútijármű-szakkiállításán, az InnoTrans-on a Siemens egyértelművé tette: a budapesti járművek legyártása után megszünteti a Combino típuscsalád gyártását, tehát magával a márkanévvel is leszámol. Ezt jelzi, hogy a Siemens városi közlekedésről szóló prospektusaiban, katalógusaiban már nem találjuk meg a Combino nevet – a villamosgyártást csak az ULF képviseli, így hát nem is csoda, hogy az eredetileg kizárólag az osztrák főváros számára tervezett villamos iránt a Combino hanyatlása miatt több németajkú város is érdeklődik. Az alacsonypadlós villamosok terén lényegében kétszereplősre (Alstom Citadis, Bombardier Flexity-család, illetve esetleg még a svájci Stadler Variotram-je jöhet szóba harmadikként) csökkent piac a német városoknak is nagy fejtörést okoz.

Berlin alacsonypadlós villamostípusai 2004. október 24-ig: GT6N, GTZ és ULF.  A fényképet a BVG sajtóosztálya bocsájtotta a veke.hu rendelkezésére. (forrás: BVG)

Berlin alacsonypadlós villamostípusai 2004. október 24-ig: GT6N, GTZ és ULF. A fényképet a BVG sajtóosztálya bocsájtotta a veke.hu rendelkezésére. (forrás: BVG)

A Siemens alacsonypadlós villamosgyártásának egyetlen megmaradt büszkesége, az ULF, Berlinben, az InnoTrans 2004 kiállításon, 2004. szeptember 23-án. (forrás: Vitézy Dávid)

A Siemens alacsonypadlós villamosgyártásának egyetlen megmaradt büszkesége, az ULF, Berlinben, az InnoTrans 2004 kiállításon, 2004. szeptember 23-án. (forrás: Vitézy Dávid)

Ha a kanadai és francia cégek helyett (akik egyébként szintén legyártják helyben a járműveket) saját gyártót szeretnének választani, a nagymúltú Siemensnél egyedül a Porsche által kizárólag Bécsnek tervezett ULF-ot találják. A Bombardier az AdTranz felvásárlása óta lett igazi szereplő a német villamospiacon, míg az Alstom Salzgitterben nemrégiben kezdett elővárosi villamos gyártásába (Kassel és holland városok számára). Ennek ellenére Németország talán két legjelentősebb városa, München és Berlin is megszellőztette, hogy közeljövőben esedékes villamosbeszerzésénél esetleg ULF-ot venne és jól illik ebbe a képbe az InnoTrans miatt amúgy is Berlinbe szállított ULF próbaüzeme a német fővárosban. Jelenleg úgy tűnik tehát, hogy a Wiener Linien nem zárkózik el az ULF más városokba történő szállításától, sőt, saját villamosbeszerzésén túl így próbál mentőövet dobni a Siemensnek.

Mivel a Tatrak kiváltása  jónéhány évet igénybe fog venni, a 452 darabos széria lecserélését még ebben az évtizedben el akarják kezdeni. (forrás: Vitézy Dávid)

Mivel a Tatrak kiváltása jónéhány évet igénybe fog venni, a 452 darabos széria lecserélését még ebben az évtizedben el akarják kezdeni. (forrás: Vitézy Dávid)

A 2018-as pályaszámú, kétirányú AdTranz alacsonypadlós a 8-as vonalon, Beilsteiner strasse megállónál. (forrás: Vitézy Dávid)

A 2018-as pályaszámú, kétirányú AdTranz alacsonypadlós a 8-as vonalon, Beilsteiner strasse megállónál. (forrás: Vitézy Dávid)

A viszonylatszervezésében a jövő év elején teljesen átalakításra kerülő volt kelet-berlini villamoshálózaton október 2. és 24. között végzik a próbaüzemet, utasokkal, a 3-as vonalon. A BVG tájékoztatása szerint még az évtized végéig új villamosok beszerzésével fiatalítani kívánják a flottát, amely jelenleg 452 db teljesen felújított Tatraból (KT4D, T6A2/B6A2) és 150 db 5-10 éves alacsonypadlós AEG, majd AdTranz gyártású GT6N-ből (egyirányú – 104 db), illetve GTZ (kétirányú – 45 db) áll. A típus kiválasztásába az utazóközönséget is bevonják, ígéretük szerint más villamostípusok is érkeznek majd Berlinbe, próbaüzemre.

Elölről nézve Berlin összes alacsonypadlósa így néz ki, a pályaszám első számjegyéből pedig rá lehet jönni mi van a jármű végén. A képen látható 1029-es pályaszámú villamos a 104 darabos egyirányú flottába tartozik, a kétirányúak pályaszáma a 2-essel kezdődik. (forrás: Vitézy Dávid)

Elölről nézve Berlin összes alacsonypadlósa így néz ki, a pályaszám első számjegyéből pedig rá lehet jönni mi van a jármű végén. A képen látható 1029-es pályaszámú villamos a 104 darabos egyirányú flottába tartozik, a kétirányúak pályaszáma a 2-essel kezdődik. (forrás: Vitézy Dávid)

Berlinben üzemel az ország egyik leghosszabb, 188 kilométeres villamoshálózata, amely a régebben “villamostalanított” volt nyugat-berlini részekre is kiterjed, köszönhetően az elmúlt évek hálózatfejlesztéseinek.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.