Mulhouse – villamos és elÅ‘városi villamos egy újabb francia városban
2003 márciusában rendelt meg 20 db ALSTOM Citadis villamost Mulhouse városa, amelyből az első darab nemrég készült el az ALSTOM gyárában, a franciaországi La Rochelleben.
A kelet-franciaországi város ún. TramTrain hálózat kiépÃtését kezdte meg, amely két városi villamosvonal megépÃtését és egy ehhez kapcsolodó, vasúti vágányok felhasználásával kiépÃtendÅ‘ elÅ‘városi villamosvonal beindÃtását tartalmazza. Az elsÅ‘ ütemben, 2005 Å‘szére 12 kilométeres hálózat kerül majd átadásra, amely a kelet-nyugati és észak-déli vonalak elsÅ‘ szakaszait jelenti. A két városi vonal összesen 19,7 km hosszú hálózatot fog képezni 2010-re, a két vonal Mulhouse fÅ‘terén, a Porte Jeune-nél fogja keresztezni egymást.
A kelet-nyugati vonal Coteaux városrészbÅ‘l indulva feltárja majd az egyetemi campust-t és Mulhouse történelmi városmagján keresztül éri majd el a keleti elÅ‘városokat. Az észak-déli vonal Mulhouse belvárostól délre található fÅ‘pályaudvarától fog indulni és autóforgalomtól mentesÃtett sétálóutcákon halad keresztül belvároson, hogy elérje Mulhouse északi határait. A kelet-nyugati vonal elkészültekor (kb. 2010-re) 8,75 km hosszú lesz és 17 megálló lesz a vonalon. A más villamosos francia városokhoz hasonlóan a belváros teljes felújÃtásával és áttervezésével, az autóforgalom jelentÅ‘s csökkentésével és a gyalogoszónák számának nagy mértékű növelésével kiépülÅ‘ észak-déli vonal 11 km hosszú lesz, a vonalon 21 megálló kerül kiépÃtésre. A villamosok napközben 6-8 percenként fognak közlekedni, az üzemidÅ‘ reggel 5 órától éjfélig fog tartani. Az üzemi sebesség a jelenleg buszokkal kiszolgált vonalakon a tervek szerint 17%-kal fog nÅ‘ni és eléri a 21 km/h-t. A tervek szerint a villamosvonalakat 87 ezer utas fogja használni naponta. A vonalak mentén 3 P+R parkoló kerül kiépÃtésre.
Mulhouse városi villamoshálózatának kiépÃtése 2001-es árakon számolva 340 millió EUR-ba kerül (kb. 85 milliárd Ft), amelyet 30%-ban a francia állam fizet. A fennmaradó részt az elzászi régió, a város és közlekedési társasága, illetve az Európai Unió állja. Az elsÅ‘ ütemben 20 db teljesen alacsonypadlós, 2.65 méter széles, citromsárga CITADIS fog forgalombállni Mulhouseban, amelyet 48 millió EUR értékben rendeltek meg. A széria elsÅ‘ darabja néhány hete készült el La Rochelleben, a veke.hu rendelkezésére bocsájtott exkluzÃv fotókért köszönet illete Jean-Claude VAUDOIS-t, a francia Promotram szervezet elnökét.
A 2007-re elkészülÅ‘ elÅ‘városi villamosvonal Mulhouse és a Thur-völgyi települések fog közlekedni, Mulhouseban a városi villamosvonalakhoz csatlakozva. A tervek szerint a 40 kilométer hosszú vonalon reggel 5 órától 23 óráig 20 percenként fognak közlekedni a szerelvények, de a csúcsidÅ‘ben a legterheltebb szakaszokon 10 perces lesz a követés. A vonal 36 kilométer hosszban meglévÅ‘ vasúti vágányokon fog futni, újépÃtésű szakasz mindössze 4 kilométer hosszban lesz, Mulhouse belterületén. A jelenleg elÅ‘városi TER vonatokkal kiszolgált vonalon az elÅ‘városi villamos beindulásával az utasszám megháromszorozódását várják, a jelenlegi négyezres utasszámot 12.000-re kÃvánják növelni. Mulhouse határától a belvárosig tartó szakaszon számÃtanak a legtöbb utasra, itt akár a napi 18.000 utast is elképzelhetÅ‘nek tartják. A vasútvonal elhelyezkedése nagyon jó, a vonal nagy részén az érintett települések lakosságának 80%-a a vonal 1 kilométeres vonzáskörzetében él. Az elÅ‘városi villamosvonal munkálatai nemrég kezdÅ‘dtek, a vonalat egy ütemben, 2007-ben adják át. A projekt 69 millió EUR-ba kerül, amelyet az állam, a régió, a város (és közlekedési cége) és az SNCF (francia államvasutak) fizet. A fenti ár nem tartalmazza a 17 db elÅ‘városi villamos beszerzését, amelyet 46 millió EUR értékben szintén az ALSTOM fog szállÃtani Mulhouseba.
Franciaországban jelenleg Mulhouse mellett Caen, La Rochelle, Le Mans, Marseille, Nizza és Valenciennes épÃt jelenleg új villamoshálózatot, mÃg Bordeaux, Grenoble, Lyon, Montpellier, Nantes, Párizs, St. Etienne és Strasbourg meglévÅ‘ villamoshálózatuk hosszabbÃtásán és fejlesztésén fáradozik. A veke.hu a jövÅ‘ben is igyekezni fog a francia városok villamosfejlesztési projektjeirÅ‘l a legfrissebb hÃrekkel szolgálni.