Visszatér a villamos a Cote d’Azur fÅ‘városába | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Visszatér a villamos a Cote d’Azur fÅ‘városába

2004-10-16
By
A Nizza számára gyártandó CITADIS végső látványterve. (forrás: http://www.alstom.com)

A Nizza számára gyártandó CITADIS végső látványterve. (forrás: http://www.alstom.com)


Nizza Franciaország ötödik legnagyobb városa, a francia Alpok és a Cote d’Azur központja. Az agglomerációjával együtt kb. nyolcszázezres város Marseille mellett (ahol szintén a villamos visszaépítésén dolgoznak) Dél-Franciaország gazdasági központja, de nagyon jelentÅ‘s a turistaforgalom is.

A Jean Medicin utca, amelynek árkádjai közé a jövőben a gyalogosokon kívül kizárólag a villamosok hajthatnak be. (forrás: http://www.tramway-nice.org/)

A Jean Medicin utca, amelynek árkádjai közé a jövőben a gyalogosokon kívül kizárólag a villamosok hajthatnak be. (forrás: http://www.tramway-nice.org/)

Nizzában 1880-ban indult be a lóvasúti közlekedés, a villamosítást követÅ‘en az elsÅ‘ villamosok pedig a századfordulón indultak el. 1927-ben évi 35 millió utasa volt Nizza villamosainak, de a folytatás közel sem volt ilyen szívderítÅ‘. Sok más városhoz hasonlóan az autók és autóbuszok megjelenésével a villamost 1953-ban megszüntették, a vonalakat gazdaságossági okokra hivatkozva részben autóbuszokkal, részben trolibuszokkal váltották ki. A század végére azonban megfordult a trend, az utasok száma és a környezetvédelem, de leginkább az elviselhetetlen autóforgalom miatt a villamosok visszaépítése több országban megkezdÅ‘dött. Több új városban tűnt fel villamos Spanyolországban, illetve Nagy-Britanniában és legutóbb Törökországban nyitottak új villamoshálózatot. A világelsÅ‘ ezen a téren azonban vitathatatlanul Franciaoszág, ahol közel tucatnyi (igen különbözÅ‘ méretű) városban építettek ki modern villamoshálózatot, (legalább részben) alacsonypadlós járművekkel, nagyrészt zárt pályán és a nyomvonal mentén az autók lehetÅ‘ legnagyobb mértékű belvárosból való kiszorításával – mindezt nagyrészt állami és EU forrásokból. Franciaország öt legnagyobb városa közül mind az ötöt elérte a villamos reneszánsza, mindegyikük új villamosvonallal büszkélkedhet vagy fog pár éven belül: Párizsban két vonalat építettek az elmúlt években és több terv készült a hosszabbításokra, új vonalakra. Marseilleben jelenleg is folynak az építkezések, a veke.hu-n nemsokára hírt adunk a néhány éven belül megnyíló új villamoshálózatról. Lyonban 2000 óta közlekedik újra villamos, Bordeauxban pedig idén, 2004-ben indult be újra a villamosközlekedés (ez Franciaország legnagyobb villamoshálózata és egyelÅ‘re úgy néz ki, néhány évig biztosan az is marad). Az ötödik legnagyobb város Nizza, lássuk, ott mi készül.

CITADIS Lyonban. (forrás: Vitézy Dávid)

CITADIS Lyonban. (forrás: Vitézy Dávid)

Nizza 1-es számú villamosvonalának tervezett nyomvonala. A zöld pötyökkel jelzett szakaszon a közút mellett, míg a lilával jelzett részeken gyalogosövezetben fog haladni a villamos. Az U-alakú vonal alsó részét keresztező vékony világosbarna vonal a 2-es villamos előhírnökeként közlekedő buszjárat útvonalát jelzi. (forrás: http://www.tramway-nice.org/)

Nizza 1-es számú villamosvonalának tervezett nyomvonala. A zöld pötyökkel jelzett szakaszon a közút mellett, míg a lilával jelzett részeken gyalogosövezetben fog haladni a villamos. Az U-alakú vonal alsó részét keresztező vékony világosbarna vonal a 2-es villamos előhírnökeként közlekedő buszjárat útvonalát jelzi. (forrás: http://www.tramway-nice.org/)

A jelenlegi tervek szerint 2015-re készül el és 3 vonalból áll majd az összesen 40 kilométer hosszú hálózat, amelynek első szakaszát, a 9 km hosszú és 21 megállós U-alakú 1-es vonalat 2006-ban adják majd át, és ezt 1-2 évvel fogja követni a második vonal is. Az első szakasz megépítése 333 millió EUR-ba kerül, amelyet részben a régió, a francia állam és a város fizet és ez az összeg nem tartalmazza a 2004 szeptemberében megrendelt 20 db, a fenti 5 városból 4 által kiválasztott Alstom CITADIS teljesen alacsonypadlós villamos 57 millió eurós vételárát. Az 1-es vonal nyugati szárának végén, Comte de Faliconnál lesz a kocsiszín és ugyanitt egy 700 fős P+R parkoló is kialakításra kerül.

A St. Roch sugárút látványterve a villamos megépülése után. (forrás: http://www.tramway-nice.org/)

A St. Roch sugárút látványterve a villamos megépülése után. (forrás: http://www.tramway-nice.org/)

A tervezett második vonal az elsÅ‘ ütemben 10 kilométer hosszú lesz és a tervek szerint kelet-nyugati irányban keresztezi a mediterrán várost. A vonal a város keleti részén található ‘öreg kikötÅ‘bÅ‘l’ a régi, belvárosi részen keresztül a Földközi-tenger partjával párhuzamosan halad majd nyugat felé és a repülÅ‘tér közeli lakónegyedek érintésével a CADAM nevű irodanegyedig és ipari parkig jut majd el 2006-ra. A 2-es vonal az 1-essel együtt 2006-ban kerül átadásra, de a munkák befejezéséig, azaz kb. 2010-ig nagyrészt zártpályán közlekedÅ‘ autóbuszok lesznek a villamosok elÅ‘hírnökei. A vonal bizonyos részein a zártpályás buszközlekedés feltételeinek megteremtését követÅ‘en már 2004 végén buszok fognak közlekedni. A szűk belvárosi utcákban a villamosok csak egy irányban haladhatnak, ezért két párhuzamos utcát kell kijelölni a 2-es vonalnak. A kivételes szépségű, de sűrűn beépített belvárosi területeken a vonalvezetést még nem sikerült véglegesíteni, az utcák kivalásztásáról jelenleg is viták zajlanak. Franciország második legforgalmasabb repülÅ‘terének villamossal történÅ‘ kiszolgálására nincs mód, de az egyik közeli megállótól valamilyen gyors és közvetlen összeköttetést biztosítani fognak.

Nizza első két villamosvonalának tervezett nyomvonala. Kékkel az elsőként elkészülő 1-es, pirossal pedig a kezdetben zártpályás buszokkal

Nizza elsÅ‘ két villamosvonalának tervezett nyomvonala. Kékkel az elsÅ‘ként elkészülÅ‘ 1-es, pirossal pedig a kezdetben zártpályás buszokkal “pótolt” 2-es vonal látható.

Egy CITADIS Bordeaux belvárosában, az alsóvezetékes szakaszon. (forrás: Vitézy Dávid)

Egy CITADIS Bordeaux belvárosában, az alsóvezetékes szakaszon. (forrás: Vitézy Dávid)

Közel sem körvonalazódott még ennyire, hogy pontosan merre épüljon meg a harmadik vonal. A jelenlegi tervek szerint a Var folyó mentén Lingostiére-be, Nizza észak-nyugati részére közlekedne a 3-as villamos, ahol egy közös csomópont kialakítására nyílna lehetÅ‘ség a méteres nyomtávú Chemin de Fer du Provance-szal (Provance-i vasút). A terveket leginkább a nagysebességű Párizs – Marseille TGV-vonal meghosszabbítása módosíthatja. A Marseille és Nizza közötti szakaszon (legalább részlegesen) megépülÅ‘ nagysebességű kapcsolat esetén Nizza észak-nyugati részén kerülne kialakításra egy hatalmas TGV-pályaudvar és intermodális csomópont (a TGV Monaco és Olaszország felé való továbbvitelének lehetÅ‘sége miatt), amelynek elhelyezkedése módosíthatja a 2-es és 3-as villamosok nyomvonalának jelenlegi terveit. A jelenlegi tervekben a fentieken túl szerepel, hogy a vonalak késÅ‘bbi meghosszabbítása esetén azok a városhatárt elhagyva Nizza agglomerációját is elérjék. Az 1-es villamos északra, a 2-es villamos nyugatra történÅ‘ meghosszabbítására születtek eddig tervek, de ezek csak 2015 után esedékesek.

A térképen Nizza villamosfejlesztésének összes jelenleg tervezett fázisa látható. A folyamatos piros vonalon már 2004-től közlekednek az autóbuszok, amelyeket a 2-es villamos 2010-ben vált fel. A 2-es vonal beindulásakor a szaggatott vonalon indul be a zártpályás autóbuszközlekedés, amit a jövőben szintén villamos vált majd fel. A kék vonal a 2006-ra elkészülő 1-es villamost jelöli, illetve szaggatott kékkel annak 2010-re tervezett meghosszabbítását La Trinite-be. Zöld színnel a 2015-re tervezett 3-as vonalat jelölik. (forrás: http://www.tramway-nice.org/)

A térképen Nizza villamosfejlesztésének összes jelenleg tervezett fázisa látható. A folyamatos piros vonalon már 2004-től közlekednek az autóbuszok, amelyeket a 2-es villamos 2010-ben vált fel. A 2-es vonal beindulásakor a szaggatott vonalon indul be a zártpályás autóbuszközlekedés, amit a jövőben szintén villamos vált majd fel. A kék vonal a 2006-ra elkészülő 1-es villamost jelöli, illetve szaggatott kékkel annak 2010-re tervezett meghosszabbítását La Trinite-be. Zöld színnel a 2015-re tervezett 3-as vonalat jelölik. (forrás: http://www.tramway-nice.org/)

A 2006-ban megnyíló elsÅ‘ vonal tervezése kapcsán hasonló probléma merült fel, mint korábban Bordeauxban is: a történelmi városrészekben a városvezetÅ‘k és a lakosok nem szívesen látnának felsÅ‘vezetéket. A probléma orvoslására Bordeauxban az APS rendszer világon elsÅ‘ként történÅ‘ bevezetése mellett döntöttek, amely nagy vonalakban azt jelenti, hogy a belvárosi szakaszokon a villamosok alsóvezetékrÅ‘l szedik az áramot, azonban ezek a szakaszok kizárólag akkor vannak feszültség alatt, amikor a villamos felettük halad. Az év elejéig mindenki úgy gondolta, hogy Nizza is az APS rendszert választja, de a Bordeauxban közel sem problémamentes bevezetés hatására máshogy döntöttek: a szeptemberben megrendelt 20 db Alstom villamos akkumulátorral lesz felszerelve. A Place Masséna és Place Garibaldi tereken és környékükön fél kilométeres szakaszon nem lesz a felsÅ‘vezeték a villamosok felett, itt a 80 Ah-s, nikkel – fémhidrid akkumulátorról fogják az áramot kapni a CITADIS-ok. Az összesen 45 darab, egyenként 12 V feszültségű modulból álló berendezés 540V feszültség mellett 200 kW teljesítményt ad le és 1450 kg-t nyom. Az 1430 liter folyadékot tartalmazó berendezést a tervek szerint ötévente kell majd cserélni és hathavonta karbantartani.

A nizzai villamos látványterve oldalnézetből. (forrás: http://www.tramway-nice.org/)

A nizzai villamos látványterve oldalnézetből. (forrás: http://www.tramway-nice.org/)

A Nizza számára gyártandó CITADIS végső látványterve. (forrás: http://www.alstom.com)

A Nizza számára gyártandó CITADIS végső látványterve. (forrás: http://www.alstom.com)

Az ötrészes CITADIS középső részének tetejére, közvetlenül az áramszedő alá lesz felszerelve az akkumulátor. Az első teszteléseket várhatóan a világ közlekedési szakmájának nagy része figyelemmel fogja kísérni, hisz ez lesz a világon az első olyan villamos, amely az először az autóiparban a Toyota által a Prius modellben használt akkumulátorral kerül meghajtásra.

A Nizza számára tervezett CITADIS beltere. (forrás: http://www.tramway-nice.org/)

A Nizza számára tervezett CITADIS beltere. (forrás: http://www.tramway-nice.org/)

A Nizza számára szállítandó villamosok egyébként ha nem akkumulátoros üzemben közlekednek, akkor felsővezetékről nyert, 750 V egyenárammal fognak üzemelni, 2650 mm szélesek és 33 méter hosszúak lesznek. A teljes hosszban alacsonypadlós, légkondicionált villamos kapacitása 216 fő lesz.

A helyi projektiroda által a francia villamosfejlesztésekről és a nizzai villamos látványterveiből összeállított videoklip a http://www.nice.fr/mairie_nice_1419.html címen tekinthető meg.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *