VonalhosszabbÃtások és új metrókocsik Shanghaiban

A 3-as vonalon közlekedő metrószerelvény 301-es kocsija, Shanghai 3-as számú magasvasúti metróvonalán. (forrás: Zheng Han)
Shanghaiban üzemel a világ egyik legfiatalabb városi gyorsvasúti hálózata: az észak-déli irányú első metróvonalat

A 3-as vonalon közlekedő metrószerelvény 301-es kocsija, Shanghai 3-as számú magasvasúti metróvonalán. (forrás: Zheng Han)
Shanghai KÃna legnagyobb városa, lakosainak száma meghaladja a 15 milliót. Az 1995-ben megnyÃlt gyorsvasúti hálózatot 25 év alatt 300 kilométer hosszú, 11 vonalas metróhálózattá és 10 vonalas, összesen 120 kilométer hosszú light rail
hálózattá kÃvánják fejleszteni. A következÅ‘ 2-3 évben elkészül az 1-es metróvonal északi meghosszabbÃtása (12 km földalatti és 8,2 km magasvasúti vezetés), a 2-es vonal nyugati meghosszabbÃtása a Hongqiao repülÅ‘térig (13 km). A körvasút befejezéséhez és ezáltal a 4-es metróvonal átadásához 20 kilométer földalatti vonal épÃtése szükséges, ezt 2004-re kÃvánták befejezni, de a munkálatok várhatóan csúsznak néhány évet a vonal épÃtése során bekövetkezett házomlások miatt. 2006-ra készül el a szintén a körgyűrűhöz kapcsolodó 20 kilométer önálló szakasszal rendelkezÅ‘ 7-es metróvonal, amely 2010-ig eléri majd Shanghai egyetemét és az egyik nagy vasúti pályaudvart is. 2005 végén indul be a forgalom az északi elÅ‘városokat a belvárossal összekötÅ‘ 8-as metróvonalon, amely 22.6 kilométer hosszban föld alatt épül. Szintén 2005-re készül el az L4-es számon nyilvántartott részben vasúti vágányokon haladó, részben közúttal párhuzamosan haladó light rail vonal, amely megnyitásakor 29 kilométer hosszú lesz (a munkák 2002-ben kezdÅ‘dtek!). 2006-ig kell elkészülnie a Pearl Line 14 kilométeres meghosszabbÃtásának is, Ãgy a következÅ‘ két évben összesen 181 kilométernyi új városi gyorsvasúti vonalszakasz kerül átadásra.

A metró és gyorsvasúti hálózat a következő évek fejlesztéseit követően. (forrás: http://subwayfuture.nease.net)
Az R jelzésű vonalak létesÃtésével új elÅ‘városi gyorsvasúti hálózat kiépÃtését is megkezdték, a 2-es metróvonal a késÅ‘bbiekben egy ilyen, 116 km hosszú elÅ‘városi vonalba lesz integrálva (R2), mÃg az R4 vonal elsÅ‘ szakaszának épÃtése idén kezdÅ‘dött. A 35 kilométer hosszú vonalszakasz város alatti részén, 10 kilométer hosszban föld alatt fog futni, épÃtése várhatóan 2007-re fejezÅ‘dik be. A fentieken kÃvül a városban 2002 vége óta üzemel a német tervezésű Transrapid a 2-es metró Long Yang úti állomása és a Pudong nemzetközi reptér között, a mágnesvasút ötkocsis egységei a 32 kilométeres utat az üzemi 430 km/h-s legnagyobb sebesség elérésével mindössze 7-8 perc alatt teszik meg.
