VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Készülnek az új trolik Budapest és Debrecen számára

2004-12-14
Szerző:
A BKV Rt. egyik Solaris trolibusza a lengyel gyár szerelőcsarnokában., Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))

A BKV Rt. egyik Solaris trolibusza a lengyel gyár szerelőcsarnokában., Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))


A Solaris lengyelországi gyárában már készülnek azok a trolibuszok, amelyeket a BKV Rt. és a DKV Rt. 2004-ben rendelt a GANZ-Solaris konzorciumtól.

Budapest számára készülő Solaris a lengyelországi gyárban., Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))

Budapest számára készülő Solaris a lengyelországi gyárban., Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))

A járműveket a Poznan melletti gyárból Budapestre szállítják, a GANZ Transelektro üzemében szerelik be az elektromos hajtást a trolibuszokba., Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))

A járműveket a Poznan melletti gyárból Budapestre szállítják, a GANZ Transelektro üzemében szerelik be az elektromos hajtást a trolibuszokba., Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))

A Budapesti Közlekedési Részvénytársaság 2004. január 14-én írta ki a tendert 30 db és opciósan további 15 db aszinkron hajtású alacsonypadlós trolibusz beszerzésére. A tenderre 4 cég adta be ajánlatát, de az Ikarusbus, a Szegedi Közlekedési Kft. és a Skoda ajánlatát elvetve a GANZ Transelektrotól rendelték meg a trolibuszokat. A lengyel Solaris gyárban készülő kocsiszekrénybe az elektromos hajtást a GANZ Magyarországon szereli be. A BKV a teljes opciót kihasználva összesen 45 darab alacsonypadlós trolibuszt rendelhet meg 2008 áprilisáig. Az első Solaris trolibuszok várhatóan a 76-os trolivonalon állnak forgalomba Budapesten, az első ütemben megrendelt hat járművet 2005 februárjáig kell leszállítania a lengyel-magyar konzorciumnak. A GANZ-Solaris Trollino 12 típusú háromajtós, szóló trolibuszok 12 méter hosszúak és a jármű teljes hosszában alacsonypadlósak lesznek. A GANZ az elmúlt években Tallinn, Riga, Landskrona, Nápoly és Róma számára is készített Solaris Trollino trolibuszait Budapesten tesztelték, így a budapestiek már ismerhetik a járműveket, volt közülük, mely a forgalomban utast is szállított. A trolibuszok fejlődésének legújabb iránya, hogy felsővezeték nélküli üzemre is képessé tehetőek. Róma városa akkumulátoros változatot rendelt, hogy a műemléki környezetben ne kelljen felsővezetéket építenie, de ugyanitt a környezetszennyezés is zéró lehessen. Nápoly dízelmotorral ellátott kocsikat rendelt. Ezek a motorok sokkal kisebbek (kb. 3 literes lökettérfogatúak), mint az ilyen méretű buszokba szerelt társaik, így szennyezőanyagkibocsátásuk egy személyautóénak felelnek meg. Gazdaságossági számítás, illetve helyi hálózati adottság kérdése, melyik megoldás a célszerűbb, a felsővezeték telepítése, avagy valamelyik önjáró üzemmód beépítése a járművekbe.

A BKV Rt. egyik Solaris trolibusza a lengyel gyár szerelőcsarnokában., Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))

A BKV Rt. egyik Solaris trolibusza a lengyel gyár szerelőcsarnokában., Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))

A BKV Rt. számára készülő trolibusz a Solaris gyár udvarán, Poznanban., Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))

A BKV Rt. számára készülő trolibusz a Solaris gyár udvarán, Poznanban., Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))

A Budapest számára készülő trolibuszok akkumulátorral lesznek felszerelve, így szintén képesek lesznek az önjáró üzemmódra, ami a belvárosi trolivonalakon forgalmi akadály esetén nagy segítséget fog jelenteni a zavarelhárításban. A járműveket Budapest a ZIU-9-es típusú trolibuszok kiváltására vásárolja, darabonként több, mint nyolcvanmillió forintért.

, Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))

, Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))

A Debrecen számára készülő egyik Solaris T12-es a gyártócsarnokban., Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))

A Debrecen számára készülő egyik Solaris T12-es a gyártócsarnokban., Solaris gyár, Bolechowo (forrás: Adam Muth (http://transport.desk.pl))

Debrecenben július közepén hirdették ki a közbeszerzési eljárás eredményét, a 21 db új trolibusz felépítményét szintén a lengyel Solaris gyártja, míg az elektromos berendezéseket a GANZ Transelektro szereli be. 2005. március hónap végéig kell, hogy megérkezzen Debrecenbe az első tíz jármű, amelyet később további 11 db Solaris követ majd. A DKV Rt. 22 darabból álló ZIU-flottájának lecserélésére szintén a Solaris Trollino 12 méteres változatát választotta, a 2004 tavaszán lezajlott próbamenetek tapasztalatai alapján az első tízdarabos széria fele önjáró üzemmódra is képes lesz. Az 5 db önjáró trolibusz — a budapesti társaikkal ellentétben — dízelmotorral lesz felszerelve, és ezek a DKV Rt. tervei szerint menetrendszerűen is el fogják hagyni a trolivezetéket, trolibuszjáratokkal eddig nem feltárt részeket is elérve. A sikeres tavaszi próbamenet során az utasok kipróbálhatták az önjáró trolibusz segítségével az Egyetemig meghosszabbított 2-es vonalat. Az első fél év tapasztalatai alapján a DKV Rt. vezetése dönt majd arról, hogy a 2006. március 31-ig leszállítandó további 11 darabba beszereljék-e a dízelmotort.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.