VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Az éjszakai közlekedés átalakítása

2005-01-12
By

Javaslat új éjszakai közforgalmú közlekedési rendszer kialakítására Budapesten

Az éjszakai vonalhálózat. (forrás: VEKE)

Az éjszakai vonalhálózat. (forrás: VEKE)


A teljes tervezet letöltése (PDF, 2,2 MB)
A részletes térkép letöltése (280kB)

Európa fővárosaihoz hasonlóan Budapesten is szükségessé vált egy jól működő, utasközpontú és a város minden területét színvonalasan ellátó éjszakai tömegközlekedési rendszer kialakítása. A város éjjeli vérkeringésének és éjszakai életének fejlődésében nagy szerepet játszhat az éjszakai tömegközlekedés fejlesztése.

Jelenleg a fővárosban 18 éjszakai járat közlekedik, azonban az átszállási kapcsolatok rosszak, illetve sokhelyütt egyáltalán nincsenek meg: a vonalak nem alkotnak valódi hálózatot, pedig ez a ritka éjszakai járatok esetén különösen fontos lenne. További problémát jelent, hogy sok városrész ellátatlan. Több nagyobb lakótelep és a budai hegyvidéki területek mellett a teljes XXIII. kerület megközelíthetetlen éjszaka tömegközlekedéssel – annak ellenére, hogy a kerület már többször kérte az áldatlan állapot felszámolását.

Mindeközben éjjelente forgalomba állnak a BKV Rt. járművezetőit hazaszállító ún. “szolgálati járatok”, amelyek összesen 107 útvonalon éjszakánként kb. 4.000 kilométert tesznek meg. A szolgálati járatok egy-két kivételtől eltekintve utasokat nem szállítanak, feladatuk kizárólag a BKV-dolgozók előre megadott útvonalon és menetrend szerinti hazaszállítására terjed ki. A szolgálati járatok útvonala és menetrendje bonyolult, az utasok számára nehezen megjegyezhető. Javaslatunkban kb. 60 szolgálati járat utasok számára meghirdetett éjszakai járatokkal történő kiváltását szorgalmazzuk, a dolgozók érdekeit maximálisan figyelembe véve és hazajutási lehetőségüket továbbra is biztosítva.

A javaslatunkban szereplő 31 darab új éjszakai járat beindítása a szolgáltatási színvonal jelentős növekedését eredményezi városszerte. Számításaink szerint kb. egymillió ember számára javulna érezhetően az éjjeli közösségi közlekedés színvonala. Jelenleg közülük sokan csak autóval vagy taxival tudnak hazajutni 23 óra után.

Az éjszakai járatokkal jelenleg is elért területeken javulnának az eljutási lehetőségek, sok városrész közvetlen belvárosi kapcsolatot nyerne. Javaslatunk megvalósulása esetén lényegesen jobb kapcsolatokra tesznek szert a belvárosi területek, emellett többek között Békásmegyer, Cinkota, Csepel, Hűvösvölgy, Kelenföld, Kőbánya, Krisztinaváros, Óbuda, Pesterzsébet, Rákoskeresztúr, Rákosszentmihály, Újpalota, Újpest és az Újhegyi lakótelep.

Tervezetünk másik fontos eleme a jelenleg éjszaka tömegközlekedéssel megközelíthetetlen városrészek elérése. Járataink bekapcsolják a város éjjeli vérkeringésébe többek között Farkasrét, Kelenvölgy, Mártonhegy, Németvölgy, Őrmező, Péterhegy, Rákoshegy, Rákoskert, Rákoscsaba, Rózsadomb, Soroksár, Soroksár-Újtelep, Svábhegy, Törökkő, Törökvész városrészeket, a budafoki dombokat, a csepeli Kertvárost és a Királyerdőt, a Centenáriumi lakótelepet, káposztásmegyeri lakótelep északi felét, a Gloriett-telepet, a Havanna lakótelepet, Pesterzsébet jelenleg ellátatlan területeit, az Alkotás utcát, az Andrássy utat, az Árpád utat, a Baross utcát, a Budakeszi utat, az Istenhegyi utat, az Újszász utcát és öt agglomerációs települést (Budakeszi, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár).

A VEKE az éjszakai közlekedés reformjával együtt néhány nappali járat első vagy utolsó indulásának felülvizsgálatát is kezdeményezi. Javaslatunk szerint a jelenleginél később indulna például az utolsó Kisföldalatti és Csepeli HÉV, továbbá több más járat üzemidejének kisebb módosítását is szorgalmazzuk.

Az éjszakai közlekedés átalakítása a szolgálati járatok bevonásának köszönhetően nem jár többletköltségekkel, sőt, gazdasági alapokon is indokolható, racionális, megtakarítást eredményező intézkedés. A fentiekben leírt szolgáltatásfejlesztés ugyanis a szolgálati járatok kiváltásával teljes egészében fedezhető, sőt, számításaink szerint akár 12-14 darab autóbusz forgalomba állítása megtakarítható, ami éves szinten a kiadások 100-150 millió forinttal való csökkenését is jelentheti – a szolgáltatási színvonal jelentős emelkedése mellett.

A VEKE ezért felkéri Budapest városvezetését a koncepció megvalósítására, és ezáltal az éjszakai közlekedés mihamarabbi átalakítására, az ellátatlan területek kiszolgálására és a szolgálati járatok közlekedésének azonnali felülvizsgálatára.

A VEKE éjszakai hálózattervének grafikus ábrázolása

A VEKE éjszakai hálózattervének grafikus ábrázolása

A VEKE által javasolt új, ill. módosított éjszakai járatok listája:

901Óbuda, autóbuszgarázs – Etele tér, Kelenföldi pályaudvar

903Móricz Zsigmond körtér – Nagytétény, MÁV-állomás

904Moszkva tér – Nagykörút, körforgalom

905Moszkva tér – Nagykörút – Móricz Zsigmond körtér

906Móricz Zsigmond körtér – Nagykörút, körforgalom

909Deák Ferenc tér – Rákoskert, Sáránd utca

911Moszkva tér – Nagybányai út

914Káposztásmegyer, Megyeri út – Pestszentimre, központ

921Deák Ferenc tér – Svábhegy, Fogaskerekű-állomás

922Moszkva tér – Budakeszi, Táncsics Mihály utca

923Mexikói út – Szentlőrinci úti lakótelep

928Blaha Lujza tér – Újhegyi lakótelep, Bányató utca

934Békásmegyer, Újmegyeri tér – Astoria (körforgalom)

940Móricz Zsigmond körtér (Villányi út) – Budaörsi lakótelep

941Móricz Zsigmond körtér (Villányi út) – Balatoni út (Háros utca)

944Deák Ferenc tér – Centenáriumi lakótelep

945Deák Ferenc tér – Cinkota, Georgina utca

950Újpalota, Szentmihályi út – Pestszentimre, központ

951Örs vezér tere – Csepel, Szent Imre tér

953Móricz Zsigmond körtér (Villányi út) – Farkasrét, Rácz Aladár út

960Moszkva tér – Békásmegyer, Újmegyeri tér

963Moszkva tér – Nagykovácsi, Templom tér

964Moszkva tér – Solymár, PEMÜ

966Mexikói út – Soroksár, Hősök tere

969Blaha Lujza tér (Népszínház utca) – Pécel, Kun József utca

972Móricz Zsigmond körtér (Villányi út) – Törökbálint, Munkácsy Mihály utca

973Újpalota, Szentmihályi út – Etele tér, Kelenföldi pályaudvar

976Blaha Lujza tér (Népszínház utca) – Pestszentlőrinc, Szarvas csárda tér

978Örs vezér tere – Moszkva tér

979Deák Ferenc tér – Csepel, Hollandi út (körforgalom)

994Káposztásmegyer, Megyeri út – Gyál, Vecsési út – Pestszentimre, központ

A teljes anyag letölthető:

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *