VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Forgalomba álltak az új trolibuszok Debrecenben

2005-04-21
By
A vendégeket a városban körbefuvarozó 371-es és 372-es kocsi megérkezett az Aranybika Szálló elé. Az érdeklődők itt ismét megtekinthették őket., Kossuth tér, Debrecen (forrás: Juhász György)

A vendégeket a városban körbefuvarozó 371-es és 372-es kocsi megérkezett az Aranybika Szálló elé. Az érdeklődők itt ismét megtekinthették őket., Kossuth tér, Debrecen (forrás: Juhász György)


Magyarország második legnagyobb városában 10 darab új, alacsonypadlós Ganz Solaris 12 és 12D típusú trolibuszt helyeztek üzembe ünnepélyesen 2005. április 20-án. Kósa Lajos, Debrecen polgármestere a debreceni trolibuszközlekedés túlélésének zálogaként említette az új járműveket, amelyek segítségével lehetővé válik a korszerűtlen szovjet ZIU trolibuszok számának csökkentése.

A bemutatón a dízelmotorral is felszerelt trolibuszokat a Városháza előtt állították ki., Piac utca, Debrecen (forrás: Hajtó Bálint)

A bemutatón a dízelmotorral is felszerelt trolibuszokat a Városháza előtt állították ki., Piac utca, Debrecen (forrás: Hajtó Bálint)

A vendégeket a városban körbefuvarozó 371-es és 372-es kocsi megérkezett az Aranybika Szálló elé. Az érdeklődők itt ismét megtekinthették őket., Kossuth tér, Debrecen (forrás: Juhász György)

A vendégeket a városban körbefuvarozó 371-es és 372-es kocsi megérkezett az Aranybika Szálló elé. Az érdeklődők itt ismét megtekinthették őket., Kossuth tér, Debrecen (forrás: Juhász György)

A lengyel Solaris által készített járműszekrényekbe az elektronikát a magyar Ganz Transelektro Közlekedési Rt. szerelte be. Az összesen 840 millió forint értékben beszerzett tíz új jármű közül öt hagyományos trolibuszként üzemel, míg a másik öt darab dízelmotorral is fel van szerelve, így önjáró üzemre is alkalmas. A jövő évben a típusból további 11 darabot szerez be a DKV Rt., melyek várhatóan szintén önjáró trolik lesznek, igaz erről még nincs hivatalos döntés. Az új járművek a 341 és 345, illetve dízeles társaik a 371 és 375 közötti pályaszámmezőben kaptak helyet.

A Solaris kabalaállatkája az ünnepség egyik sztárja volt., Piac utca, Debrecen (forrás: Hajtó Bálint)

A Solaris kabalaállatkája az ünnepség egyik sztárja volt., Piac utca, Debrecen (forrás: Hajtó Bálint)

Előttem az utódom. A ZIU trolibuszok közül egyelőre egyet sem selejteznek, a nem kiadott járművek is megmaradnak tartalékban., Kossuth utca - Piac utca, Debrecen (forrás: Hajtó Bálint)

Előttem az utódom. A ZIU trolibuszok közül egyelőre egyet sem selejteznek, a nem kiadott járművek is megmaradnak tartalékban., Kossuth utca – Piac utca, Debrecen (forrás: Hajtó Bálint)

Dízelaggregátoros trolik indulnak az avatóünnepségre. A debrecenieknek is szokniuk kell a látványt: lenn a szedő, mégis megy a troli., DKV telephely, Salétrom utca, Debrecen (forrás: Juhász György)

Dízelaggregátoros trolik indulnak az avatóünnepségre. A debrecenieknek is szokniuk kell a látványt: lenn a szedő, mégis megy a troli., DKV telephely, Salétrom utca, Debrecen (forrás: Juhász György)

A szalag kifeszítve, átvágásra várva.  Trolibusz járműrekonstrukció, Debrecen, I. ütem, Piac utca, Debrecen (forrás: Juhász György)

A szalag kifeszítve, átvágásra várva. Trolibusz járműrekonstrukció, Debrecen, I. ütem, Piac utca, Debrecen (forrás: Juhász György)

Az új járműveket ünnepélyesen Kósa Lajos, a város polgármestere, Nagy Attila, a DKV Rt. vezérigazgatója és Vadnai Zoltán, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. operatív igazgatója adta át a Városháza előtt, a Nagytemplom előtti téren. Az átadási ünnepségen átvágott szalag egy darabját Kósa Lajos a VEKE-nek ajándékozta, a város közlekedési cégének nyújtott segítségünkért, amelyről nemsokára beszámolunk. A sajtótájékoztatót követően különmenet következett, négy trolibusz pedig rögtön forgalomba is állt a 3-as vonalon.

Kósa Lajos, Debrecen polgármestere (középen) és a VEKE részéről Dorner Lajos (jobbra) és Vitézy Dávid (balra) a trolibuszok átadóünnepségén., Kossuth tér, Debrecen (forrás: Juhász György)

Kósa Lajos, Debrecen polgármestere (középen) és a VEKE részéről Dorner Lajos (jobbra) és Vitézy Dávid (balra) a trolibuszok átadóünnepségén., Kossuth tér, Debrecen (forrás: Juhász György)

Az elöregedett ZIU járműpark teljes cseréje még a 21 darab alacsonypadlós trolibusz beszerzése után sem történhet meg, így a típus eltűnésétől egyelőre nem kell tartani, ahogy a 4 darab Ikarus 280-as típusú csuklós trolibusz is forgalomban marad. Az első ütemet követően jelenleg selejtezések nem várhatóak, a ZIU-k tartalékként üzemképesen a telephelyen maradnak; a teljes széria leszállítása után azonban várható a felesleges darabok selejtezése. A jelenlegi kocsikiadási adatok ugyan lehetővé tennék a ZIU-k teljes kiváltását, de az önjáró járműveknek köszönhetően végrehajtható hálózatfejlesztés miatt a kocsikiadás is nőni fog. Az újonnan beindítandó 3E jelzésű vonal a 3-as trolibusz meghosszabbított változata lesz, amely így kiszolgálja majd a Debreceni Egyetemet is.

Ganz-Solaris trolibuszok a DKV Rt. telephelyén., DKV telephely, Salétrom utca, Debrecen (forrás: Hajtó Bálint)

Ganz-Solaris trolibuszok a DKV Rt. telephelyén., DKV telephely, Salétrom utca, Debrecen (forrás: Hajtó Bálint)

A debreceni Ganz-Solaris trolibuszok hátulról. Jól megfigyelhető a dízeles (középső) és a hagyományos kocsik eltérő szedőlehúzó- és rögzítő szerkezete. , DKV telephely, Salétrom utca, Debrecen (forrás: Hajtó Bálint)

A debreceni Ganz-Solaris trolibuszok hátulról. Jól megfigyelhető a dízeles (középső) és a hagyományos kocsik eltérő szedőlehúzó- és rögzítő szerkezete. , DKV telephely, Salétrom utca, Debrecen (forrás: Hajtó Bálint)

Debrecen polgármestere kiemelte, hogy a város sikerrel nyerte el a Pályázati Előkészítő Alap támogatását, amelynek segítségével a 2-es villamos kiépítésének előkészítése véghezvihető és (a tömegközlekedési fejlesztések közül országosan egyedülállóan) a projekt Nemzeti Fejlesztési Terv II.-ben történő szerepeltetésével 2007-ben uniós források segítségével meg is valósítható.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *