Új alacsonypadlós villamost fejlesztettek ki Horvátországban
2005. április 27-én mutatták be hivatalosan Horvátország új büszkeségét, a teljes egészében saját fejlesztésű és gyártású alacsonypadlós villamost. A jármű a 108 éves Zágrábi közlekedési vállalat (ZAGREBAÈKI ELEKTRIÈNI TRAMVAJ, ZET) részére készül. A TMK-2200-asnak nevezett típus első példánya napokon belül megkezdi próbafutását a zágrábi villamoshálózaton.
A Zágráb városával kötött megállapodás értelmében az összesen 70 db megrendelt járművet a gyártó “Crotram” konzorciumnak 2007 végéig kell leszállítania, havonta 3 darabos ütemezésben. A sorozatgyártás várhatóan 2005 novemberében indul be. A vételár darabonként 1,57 millió euro (kb. 393 millió Ft). A járműben az import alkatrészek aránya mindössze 25-35%, ami rendkívül alacsonynak számít.
A gyártó konzorcium tagjai: Az elektromos és elektronikus berendezések a Konèar Elektroindustrija fejlesztései, a forgóvázkereteket és egyéb mechanikai elemeket a Ðuro Ðakoviè, a járműtestet, beleértve a beltéri felszerelésekkel pedig a T®V Gredelj gyártja. Az összeszerelés a Konèar-nál történik. A gyárak között, illetve a megrendelőhöz a szállítást trélerekkel oldják meg
Képek a gyártásról:
Képek a jármű modelljéről:
Az új járművek kifejlesztése a Konèar érdeme, mind a meghajtás, mind az alacsonypadlós járműszekrény, mind pedig a járművet irányító számítógépes rendszer és annak szoftvere tekintetében. A jármű számítógépes alrendszereit 43 célszámítógép képezi, mind saját szoftverrel. Ezek vezérlik és felügyelik a jármű összes funkcióját. A számítógépes egységek optikai kábelekkel kiépített hálózaton kommunikálnak egymással. Az aszinkron motoros hajtású forgóvázak tengely nélküli megoldásúak, ez teszi lehetővé a 100%-os alacsonypadlós építést keskeny nyomtávon is. A járműben teljes videomegfigyelő-rendszer kerül beépítésre, külön kamerák figyelik a vezetőfülkét, az utasteret és a visszapillantó tükröket is kamerák helyettesítik. A Zágráb részére szállított TMK-2200-as villamos főbb műszaki adatai: Felépítés: öt szekciós, moduláris, 100%-ban alacsonypadlós, acél vázszerkezetű, egyirányú, egyoldali ajtós Meghajtás: aszinkron motoros, IGBT konverteres Tápfeszültség: 600V DC Beépített motorteljesítmény: 390 kW Max. sebesség: 70 km/h Kerékképlet: Bo+Bo+Bo+ Nyomtáv: 1000 mm Legkisebb bejárható ívsugár: 16,5 m Hossz: 32000 mm Szélesség: 2300 mm Padlómagasság: 300 (350) mm Ülések/állóhelyek száma: 48/154 (4 fő/m2) Mind a vezetőfülke, mind az utastér légkondicionált A Konèar rövidebb változatban, illetve kétirányú kivitelben is tervezi gyártani ezeket a villamosokat. Romániából, Szerbiából, Bulgáriából és Görögországból máris érdeklődnek iránta. A ZET 170 villamossal (15 nappali és 4 éjszakai járat) és 272 autóbusszal (113 nappali és 4 éjszakai járat) bonyolítja Zágráb tömegközlekedését. A főbb használt villamostípusok: Tatra T4+B4, GT6 typ.301, TMK-2100. A horvát főváros példája jól bizonyítja, hogy lassacskán Magyarország lesz az egyetlen, amely kizárólag más országok adófizetőit gyarapítja járműmegrendeléseivel és meg sem kísérli a járműtenderek kapcsán helyzetbe hozni a hazai gyártókat (a német, francia vagy akár lengyel gyakorlatnak megfelelően). Míg Horvátországban igyekeznek az értékes szaktudást és gyártási kultúrát megőrizni, sőt fejleszteni, addig mi ragaszkodunk a kétségektől korántsem mentes Siemens villamosok beszerzéséhez. A zágrábi példa remélhetőleg sikeresen bebizonyítja, hogy az alacsonypadlós villamosok tervezése és kivitelezése nem csak (tökéletes termékeket csak ritkán előállítani tudó) óriáscégek privilégiuma. Köszönjük a képeket és az információkat Dra¾en Bijeliè-nek!