VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Újabb öreg villamos tér haza Amszterdamból!

2005-05-10
Szerző:

Az amszterdami villamosmúzeumból újabb magyar származású öreg villamos tér haza. A 2964-est szállító tréler május 9-én elindult Debrecenbe. Képek a hazahozatalról ITT.

A 2964 röviddel Amszterdamba érkezése után., Dam, Amszterdam (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteményébő)

A 2964 röviddel Amszterdamba érkezése után., Dam, Amszterdam (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteményébő)


A méltán híres amszterdami villamosgyűjteménynek otthont adó múzeumot sikeressége és közkedveltsége ellenére a városvezetés bezárta, az üzemeltető civil szervezetektől a pályahasználati engedélyt megvonta. A világ számos pontjáról összegyűjtött villamosoknak és más járműveknek is otthont adó kocsiszínt az ingatlan más célú felhasználása miatt kellett kiürítenie a villamosbarátoknak, akik így elestek legfőbb bevételüktől, a különmenetek által jelentett pénztől is. A járművek szétszórodnak, ha nem találnak nekik helyet, a bontóba kerülnek. A szomorú holland történetről részletesebben magyarul Varga Ákos Endre honlapján, angolul pedig az üzemeltető szervezet hivatalos oldalán olvashatnak.

A 2964, mögötte a már hazatért 2624, mellette pedig az Amszterdam utcáin forgalomban már szintén nem látható Gömbőc becenevű típus egyik darabja a holland főváros főpályaudvara előtt., Centraal, Amszterdam (forrás: Jim Schulte Fischedick)

A 2964, mögötte a már hazatért 2624, mellette pedig az Amszterdam utcáin forgalomban már szintén nem látható Gömbőc becenevű típus egyik darabja a holland főváros főpályaudvara előtt., Centraal, Amszterdam (forrás: Jim Schulte Fischedick)

, Budapest (forrás: Lakos Rudolf)

, Budapest (forrás: Lakos Rudolf)

Amszterdamban két budapesti eredetű villamoskocsi is helyet kapott, közülük a 2624-es vasvázas kocsi a BKV segítségével ugyan Budapestre került, de azóta sem nyúltak hozzá, a közlekedésbarátok elől el van zárva. A 2964-es pályaszámú favázas kocsi egészen idáig Amszterdamban maradt, gazdái nagyon szerették, ragaszkodtak hozzá, ám a kritikussá váló helyzetben Varga Ákos Endréhez fordultak, akit a legjobban ismernek Magyarországról. Mivel a BKV szentendrei múzeumában már van hasonló jármű (436-os pályaszámmal), ezért Ákos hozzánk fordult és így közösen sikerült új otthont találni a hazatérő villamosnak.

, Budapest (forrás: Lakos Rudolf)

, Budapest (forrás: Lakos Rudolf)


Mivel Egyesületünk jó kapcsolatokat ápol a legtöbb közlekedési társasággal, Debrecen részéről pedig már korábban is megfogalmazódott igény a városban közlekedett vagy legalább ahhoz hasonló favázas villamos beszerzésére, ezért biztosra mentünk, Húsvét vasárnapján is hamar fel tudtuk deríteni a fogadókészséget. A 2964-es Debrecenbe kerül, a DKV Rt. szerető kezei közé! Debrecen városa nem csak a hazaszállítás költségeit fedezi, de garantálja a kocsi felújítását (jelenleg nem üzemképes) és azt is, hogy a közlekedésbarátok megtekinthessék, használhassák. Debrecen régi vágya teljesül a favázas villamoskocsi beszerzésével, mert eddigi egyetlen lehetséges forrásuk, a BKV Rt. hosszú évek óta elzárkózott attól, hogy a szentendrei “parajos”-ban rohadó roncsok közül Debrecen megvehessen egy favázast.


A felújítást követően várhatóan a 1884-1984 nosztalgia ikerkocsival együtt a 2964-es is rendszeres nosztalgiajáratként fog közlekedni Debrecenben, a város lakói, a turisták és a közlekedésbarátok nagy örömére.

A villamost szállító tréler május 9-én indult el Amszterdamból, május 10-én 14 óra körül átlépte a magyar határt és várhatóan május 11-én, szerdán hajnalban érkezik majd meg Debrecenbe.

Köszönjük minden érintett segítségét és részvételét a mentőakcióban, a fogadó DKV Rt. és Debrecen Megyei Jogú Város vezetése nevében is!

A 2964-es az azóta megszüntetett 51A viszonylaton, Budapesten., Budapest (forrás: Friedrich Haselberger)

A 2964-es az azóta megszüntetett 51A viszonylaton, Budapesten., Budapest (forrás: Friedrich Haselberger)

A 3281-es pályaszámú UV mellett., Budapest (forrás: Lakos Rudolf)

A 3281-es pályaszámú UV mellett., Budapest (forrás: Lakos Rudolf)

Még Budapesten, a 23-as vonalán., Budapest (forrás: Tildy Tibor)

Még Budapesten, a 23-as vonalán., Budapest (forrás: Tildy Tibor)

A 2964 röviddel Amszterdamba érkezése után., Dam, Amszterdam (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteményébő)

A 2964 röviddel Amszterdamba érkezése után., Dam, Amszterdam (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteményébő)

A 2964-es villamoskocsi rövid története

Forrás: villamos.budapest.hu

A BVVV 1913-ban rendelt 50 db “L” sorozatú favázas motorkocsit a Schlick gyártól. 14 ülő- és 27 állóhellyel rendelkeztek, a meghajtásról 2 db 35 LE-s motor gondoskodott. A sorozat első példánya, a 436-os a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban látható.

A 2964-est a BVVV 480-as pályaszámon állította forgalomba. A BSzKRt 1923-ban csatolta a flottájához 2944-es pályaszámmal. 1934-ben a többi kocsival együtt új, 63,5 LE-s motorokat kapott, és nagyrészt szóló motorkocsiként közlekedett. A II. világháborút sikeresen átvészelte, később is csak a fényezése változott. 1956-ban hegyipályásra építették át, sínféket kapott és 1962-ig, az 1000-esek érkezéséig a budai hegyi vonalakon teljesített szolgálatot, majd visszatért Pestre.

1962.02.14-én kapta a 2964-es pályaszámot, melyet selejtezéséig, 1980.04.28-ig viselt. A kocsit ezután filmforgatásokhoz használták, majd eladták Amszterdamba, ahol hosszú éveken át üzemelt nosztalgiavillamosként.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.