VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A bevezetés előtti korrekciós javaslatok Budapest éjszakai hálózatához

2005-06-23
By

A BKV által a VEKE év eleji javaslata alapján készített éjszakai hálózati tervet megvizsgáltuk, és a BKV képviselőjének felkérésére az alábbi optimalizációs – színvonaljavító, illetve költségcsökkentő – javaslatokat tettük. Javaslatainkat a BKV és a Fővárosi Önkormányzat illetékeseihez eljuttattuk.

Címzettek:

  • Lakos Imre bizottsági elnök,
    Fővárosi Önkormányzat, Városüzemeltetési Bizottság
  • Rakovszky János alosztályvezető,
    Főpolgármesteri Hivatal, Közlekedési Ügyosztály, Tömegközlekedési Alosztály
  • Bősze Sándor főosztályvezető,
    BKV Rt., Közlekedési Igazgatóság
  • Somodi László osztályvezető,
    BKV Rt., Forgalomfejlesztési Osztály

Tárgy: módosítási javaslatok Budapest éjszakai közlekedési rendszerének átalakításához

Tisztelt Címzettek!

A BKV Rt.-vel történt előzetes egyeztetéseknek megfelelően Egyesületünk a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott éjszakai közlekedési rendszerhez apróbb hálózati és menetrendi módosítási javaslatokat készített. Kérjük, hogy az átalakított éjszakai hálózatot 2005 őszén észrevételeinknek figyelembevételével vezessék be, a módosításokat pedig a 2006. évi Paraméterkönyvben véglegesítsék.

Egyesületünk eredeti javaslata azonos kiváltási elvek mentén ugyan több szolgálati járat kiváltását tette lehetővé, mint a jelenleg elfogadott hálózat, ugyanakkor most az elfogadott hálózatot vettük alapul, s tudomásul vesszük, hogy ehhez többletet adni csak többletköltség árán lehet. Egyesületünk mindig is törekedett megvalósítható, a BKV Rt. és a Főváros számára felvállalhatatlan többletköltségeket nem jelentő változtatási javaslatok benyújtására. Ennek szellemében készült el jelen levelünk is, így javaslatot teszünk a módosítási javaslataink során keletkező, a BKV Rt. módszereivel (kocsikilométer-teljesítmény) kiszámolt többletteljesítmény visszanyerésének lehetőségeire is.

A BKV Rt. által elkészített „B“ verzióhoz elkészített változtatási javaslatainkat az alábbiakban, viszonylatszámozási sorrendben, számozva, tételesen részletezzük és indokoljuk:

1. A 901-es autóbusz útvonalának meghosszabbítása Dél-Budára

A Hungária-körgyűrű dél-budai kapcsolatainak biztosítása olyan hálózati többletet ad, amely indokolttá teszi a 901-es autóbusz budai meghosszabbítását. A többletjármű-beiktatási igény elkerülése és a 103-as autóbusz üzemidő-hosszabbítási szükségletének elkerülése érdekében a járat útvonalát nem a korábban javasolt Etele térig, hanem a hálózatilag akár még jobban is indokolható, közelebbi Móricz Zsigmond körtérig javasoljuk meghosszabbítani. A javasolt útvonal: Könyves Kálmán körút – Lágymányosi híd – budai hídfő – Dombóvári út – Budafoki út – Október 23. utca – Fehérvári út – Móricz Zsigmond körtér vá. – Karinthy Frigyes út – Bercsényi utca – Október 23. utca – Budafoki út – (Dombóvári út – Szerémi út) – Lágymányosi híd – Könyves Kálmán körút. A zárójeles útszakaszon csak akkor kell végighaladnia az autóbusznak, ha a Budafoki út – Dombóvári út csomópontjában a szabályos balrakanyarodás kialakítására nincs lehetőség. A 901-es autóbusz meghosszabbítása többletjárművet nem igényel.

Napi kocsikilométer-többlet: 63 kkm

2. A 901-es autóbusz útvonalának módosítása

A Szentlélek téri megálló kiszolgálása éjjel nem indokolt (a HÉV nem közlekedik), így az ehhez szükséges Raktár utcai betérést is feleslegesnek tartjuk.

Napi kocsikilométer-megtakarítás: -10 kkm

3. A 908-as autóbusz útvonalának tisztázása

A kiadott hálózattérképek és útvonalleírások ellentmondásossága miatt kívánjuk kihangsúlyozni, hogy a Gazdagréti téren túlhaladó lakótelepi járat esetén felesleges a jelenlegi forgalmi rend megtartása, miszerint az egyik irányban a Gazdagréti úton, míg a másik irányban a Rétköz utcán közlekedik az éjszakai járat. A két útvonal közül a Gazdagréti úttal ellentétben a mindkét oldalon sűrűn beépített Rétköz utca használatát javasoljuk, mindkét irányban.

Napi kocsikilométer-igénye: nincs

4. A 908-as autóbusz menetrendjének módosítása

A Baross tér és Cinkota között jelenleg közlekedő 45É autóbusz üzemidejének első órájában 30 percenként közlekedik. Az új hálózatban a 45É-t pótolni hivatott 908-as járat egész éjjel 60 percenként közlekedik. A szolgáltatás csökkenésének elkerülése érdekében (akár a 45É-hez hasonlóan egy Cinkota telephelyre beálló autóbusz felhasználásával) többletcsonkamenet beiktatását javasoljuk 0:22-kor Baross térről Cinkotáig, az érkező 907-es autóbuszhoz csatlakozva.

Napi kocsikilométer-többlet: 14 kkm

5. A 911-es és 921-es autóbusz menetrendjének módosítása

Ugyan a hegyvidéki területek kiszolgálása eddig valóban egyáltalán nem volt megoldott, úgy érezzük, hogy az egyéb külterületeknél biztosított 60 perces követés biztosítása itt is kifejezetten indokolt és az óránként közlekedő járat az éjszakai járatoknál vett értelemben kihasznált lenne. A 60 perces követés biztosítására két mód kínálkozik: csonkamenetek beiktatása Moszkva tér és Normafa, illetve Csatárka út közé szintén 120 percenként, vagy a Rákoskeresztúr felől 60 percenként érkező autóbuszok csak egyik hegyi végpont felé történő irányítása, míg a másik végpont felől érkező járat végállomásoztatása a Moszkva téren. Többletigényét tekintve 1 többletjárműről és megegyező többletkocsikilométer-igényről beszélhetünk mindkét megoldás esetén. A Moszkva térről Csatárka út felé tehát 0:14-kor és 2:14-kor, míg Normafa felé 1:07-kor és 3:07-kor tartjuk indokoltnak többletindulások beiktatását.

Napi kocsikilométer-többlet: 54 kkm (6. pont szerinti útvonallal számolva)

6. A 921-es autóbusz útvonalának módosítása

A kiadott hálózattérképek ellentmondásossága miatt kívánjuk kihangsúlyozni, hogy a 921-es autóbusz mártonhegyi betérését fontosnak tartjuk, mivel a térség egyébként kiszolgálatlan marad, a szintkülönbségek pedig a szokásosnál is kritikusabbá teszik a rágyaloglási távolság mértékét. A javasolt útvonal tehát: Nagyenyed utca – Böszörményi út – Apor Vilmos tér – Szendi utca/árok – Németvölgyi út – Bürök utca – Tornalja utca – Fodor utca – Istenhegyi út, mindkét irányban. Ezen az útvonalon lényegesen több lakót ér el a járat, mint a nappal is lényegében kiszolgálatlan Istenhegyi úton, vagy akár az ahhoz hasonlóan az Orbán tértől gyalogosan jól megközelíthető Orbánhegyi úton közlekedve.

Napi kocsikilométer-többlet: nincs (az eredeti B-verzióban ugyanis így van jelölve és számolva, csak a közgyűlési előterjesztés mellékleteként kiosztott térképen változott)

7. A 922-es autóbusz menetrendjének módosítása

A szolgálati járatok menetrendjének megtartása miatt az autóbuszok, velük együtt pedig a megnövelt éjszakai órabérrel fizetett járművezetők kihasználatlanul állnak Budakeszi végállomáson órákig, míg a 922-es járat menetrendje nem ütemes és nem is utasbarát. Ezen paradox helyzet miatt a járat sűrítése és a 60 perces ütemes menetrend bevezetése úgy oldható meg, hogy a 911/921 járatok sűrítéséhez szükséges többletjármű még ki is nyerhető a viszonylatról. A fentiek szellemében Moszkva térről 0:45, 1:45 és 2:45-kor, illetve Budakesziről 1:10-kor, 2:20-kor és 3:20-kor történő indulások mellett +2 indulás jelentkezik éjszakánként, ugyanakkor a fenti indulásokat 1 darab autóbusz is teljesíteni tudja.

Napi kocsikilométer-többlet: 19 kkm

8. A 923-as autóbusz útvonalának módosítása

A békásmegyeri lakótelep jobb kiszolgálása érdekében útvonalhosszabbítást javaslunk a HÉV-állomástól az Újmegyeri térig, ennek ellensúlyozására, illetve Pesterzsébet jobb kiszolgálása érdekében pedig javasoljuk, hogy a járat rövidebb úton, a Mártírok útja jelyett a 23-as autóbusz útvonalán közlekedjen a Jókai Mór utca – Lázár utca útvonalon.

Napi kocsikilométer-igénye: nincs (a vonalhossz összességében nem változik)

9. A 931-es autóbusz útvonalának módosítása

A nem kifejezetten utasbarát útvonal ésszerűsítését jelenthetné, ha a viszonylat végig a Fogarasi út – Csömöri út útvonalon közlekedne.

Napi kocsikilométer-megtakarítás: -21 kkm

10. A 940-es és 972-es autóbusz menetrendjének módosítása

Nem csak a szerződéses viszonyban álló agglomerációs településekkel való egyenlő bánásmód indokolja a 940-es és a 972-es üzemidejének meghosszabbítását. Nehezen magyarázható, hogy míg Gyál fizetés nélkül kap lényegében 30 percenként éjszakai járatot, addig Budaörs és Törökbálint a két indulásért fizet, de többet, a többi agglomerációs településhez hasonlóan egész éjszakás járatot nem kaphat. Budaörs és Törökbálint fejlődése és Budapesthez kapcsolódása, a nappali forgalom intenzitása és a közlekedő éjszakai járat kihasználtsága jól mutatja, hogy indokolt lenne 2:30-kor Móricz Zsigmond körtérről és 3:00-kor Budaörsről legalább 1-1 többletindulás beiktatása a 940-es vonalra, míg 3:00-kor Móricz Zsigmond körtérről és 3:25-kor Törökbálintról a 972-es vonalra.

Napi kocsikilométer-többlet: 53 kkm

11. A 941-es autóbusz menetrendjének módosítása

Ahogy a 911-es és 921-es járatok esetében az 5. pontban már leírtuk, a hegyvidéki területeken nem látjuk annak okát, hogy miért indokolt négyszer hosszabb követési idő, 120 perces követés mint a Kőbányai úton. A probléma feloldására többletindulások beiktatását javasoljuk a dél-budai kertvárosokat feltáró 941-es éjszakai járatra, 1:30-kor Móricz Zsigmond körtérről és 2:16-kor a Camponától.

Napi kocsikilométer-többlet: 40 kkm

12. A 950-es autóbusz menetrendjének módosítása

Nem látjuk indokoltnak, hogy ha a menetrend többletjármű nélkül megengedi minden 950-es autóbusz Pestimre, központig történő közlekedtetését és így az Királyhágó utca és az Alacskai lakótelep feltárását, akkor egyes autóbuszok miért torpannak meg a Béke téren, ezzel a járműveket és az éjszakai pótlékkal megterhelt órabérrel fizetett járművezetőket kihasználatlanul várakoztatva.

Napi kocsikilométer-többlet: 14 kkm

13. A 960-as autóbusz menetrendjének módosítása

Fontosnak tartjuk, hogy az új járat által biztosított lehetőségeket kihasználva a 960-as járat keretei közé csonkamenetben integrálásra kerüljön MINDEN Moszkva térről Óbuda telephelyre tartó garázsmeneti autóbusz 23:00 után. A szintén jelentős számú Kelenföldre tartó garázsmeneti autóbusz integrálását is elképzelhetőnek tartjuk.

Napi kocsikilométer-igénye: nincs

14. A 973-as autóbusz Móricz Zsigmond körtéri megállóhelyének kialakítása

Javasoljuk, hogy a 973-as útvonalának végleges kialakításánál kerüljön figyelembevételre az a szempont, hogy a Rákóczi út felé tartó 907-es és 973-as járatokra közös megállóban lehessen felszállni a Móricz Zsigmond körtéren. Ennek megoldására kínálkozik, hogy a 973-as autóbusz a Fehérvári út végén a villamospályán közlekedjen és onnan forduljon jobbra, a 7-es autóbuszok Erzsébet híd irányú megállójának közös használata ugyanis csak ezesetben megoldható.

Napi kocsikilométer-igénye: nincs

15. A 973-as autóbusz hangolása a 901-es és 979-es járatokhoz

Az Újpalota felé közlekedő 973-as autóbuszt a Hungária körútnál a Móricz Zsigmond körtér felé közlekedő 901-es autóbusz, a Bosnyák téren pedig a belváros felől érkező 979-es autóbusz épp 2-3 perccel kési le. A fontos kapcsolatok biztosítása érdekében a 973-as további 2-3 perces várakozását javasoljuk a Hungária körútnál Újpalota felé.

Napi kocsikilométer-igénye: nincs

16. A 979-es autóbusz menetrendjének módosítása

Az Andrássy úti éjszakai járat belvárosi környezethez mérten elfogadhatónak nevezhető 30 perces követése az ésszerűtlen spórolásnak esett áldozatul: minden második járat Deák téri visszafordítása azt jelenti, hogy az autóbuszok és a járművezetők a Bosnyák téren közel 40 percet állnak minden indulásnál kihasználatlanul. Minden második 979-es autóbusz Deák térről történő visszafordítása értelmetlenségén túl ez az utasok számára is zavaró, a hálózatot az ilyen megoldások átláthatatlanná teszik. Többletjármű- és járművezető-igénnyel, azaz lényegi többletköltséggel a 979-es autóbusz minden indulásban Bosnyák térig történő közlekedtetése tehát nem jár, az ütemes 30 perces követés pedig a vonal teljes hosszán indokolt.

Napi kocsikilométer-többlet: 56 kkm

17. A 980-as autóbusz útvonalának meghosszabbítása

A jobb szolgálati funkció, a harántirányú összeköttetések lényeges javulása, a 914, 923, 952, 994 járatokkal való kapcsolat – mindezen előnyök elérhetőek a 980-as autóbusz többletjármű beiktatása nélkül végrehajtható, a Dél-pesti autóbuszgarázsig történő meghosszabbítása esetén. Az útvonalhosszabbítás többletjárművet és járművezetőt nem igényel, a Szarvas csárda téren biztosított várakozási idő terhére teljesíthető.

Napi kocsikilométer-többlet: 50 kkm

18. A 980, 997, 998 járatok összevonása, közlekedésük ésszerűsítése

A Rákoskeresztúr környezetében kialakított viszonylatok sem az utasok, sem a járművezetők igényeinek nem felelnek meg maradéktalanul. Az éjszaka még a nappalinál is kellemetlenebb átszállási kényszer megszüntetése érdekében javasoljuk, hogy a rövid 998-as járat önálló jellege szűnjön meg, a szükséges számban a 980-as és 997-es autóbuszok Cinkota garázstól induljanak és a 998-as járat vonalán érjék el Rákoskeresztúrt.

Napi kocsikilométer-igénye: nincs, többlet nélkül megoldható

19. A 992-es autóbusz menetrendjének módosítása

A kiváltott szolgálati járat menetrendjének megőrzésének köszönhetően a 992-es menetrendje is rejteget tartalékokat. A jármű és az órabérben fizetett járművezető egyaránt majdnem két órát várakozik Gödöllőn. Javasoljuk, hogy az agglomeráció ezen térségének jobb kiszolgálása érdekében többletforduló kerüljön beiktatásra, a szilasligeti betérés nélkül.

Napi kocsikilométer-többlet: 44 kkm

20. Megmaradó szolgálati járatok meghirdetése

  • A nappal is a BKV Rt. által kiszolgált agglomerációs települések közül a már-már “feketebáránynak” is tekinthető Nagykovácsi és Solymár maradt ki ismét. Mivel a települések szolgálati járat által történő kiszolgálása biztosra vehető, ezen járatok meghirdetését javasoljuk. Ideális esetben egy 60 percenként induló, a 956-oshoz hangoltan Hűvösvölgyből Nagykovácsit és Solymárt felváltva 120 percenként kiszolgáló számozott járat beiktatását tartjuk elképzelhetőnek.
  • A Dél-pesti autóbuszgarázstól Dunaharaszti felé közlekedő, a 943-ashoz és a 992-eshez hasonló HÉV-pótló jellegű szolgálati járat beszámozását és meghirdetését célszerűnek tartjuk.
  • Ha a lehetőségek megengedik, akkor a számos, Cinkota garázstól Észak-Pest térsége felé tartó szolgálati járat egy, számozott járattá történő összefogását javasoljuk.

Napi kocsikilométer-igénye: nincs, szolgálati járatok meghirdetése.

Összesített kocsikilométer-változások: (napi)

1., A 901-es autóbusz útvonalának meghosszabbítása Dél-Budára +63 kkm
2., A 901-es autóbusz útvonalának módosítása -10 kkm
4., A 908-as autóbusz menetrendjének módosítása +14 kkm
5., A 911-es és 921-es autóbusz menetrendjének módosítása +54 kkm
7., A 922-es autóbusz menetrendjének módosítása +19 kkm
9., A 931-es autóbusz útvonalának módosítása -21 kkm
10., A 940-es és 972-es autóbusz menetrendjének módosítása +53 kkm
11., A 941-es autóbusz menetrendjének módosítása +44 kkm
12., A 950-es autóbusz menetrendjének módosítása +14 kkm
16., A 979-es autóbusz menetrendjének módosítása +56 kkm
17., A 980-as autóbusz útvonalának meghosszabbítása +50 kkm
19., A 992-es autóbusz menetrendjének módosítása +40 kkm
Összesen: +376 kkm

A többletigények fedezésére a nappali hálózat két elemének kiiktatását javasoljuk. Az éjszakai hálózat átalakítása kapcsán már amúgy is lerövidített üzemidejű 124-es autóbusz szerepe a 14-es villamos meghosszabbítása és a 125-ös autóbusz beindítása óta teljesen leértékelődött, vonalán a 125-ös és 126-os autóbuszok elégséges szolgáltatást biztosítanak, a 124-esen utas csak akkor utazik, ha épp nem ezek, hanem a 124-es érkezik előbb a megállóba. A járat megszüntetését Egyesületünk felvállalhatónak tartja, a közpénzek hatékony felhasználása érdekében. A néhány éve beindított City-busz járat óránkénti közlekedését is feleslegesnek ítéljük. A járatnak önálló utazóközönsége nincs, a 15-ös autóbusznak óránkénti betétjárataként nyilván ha épp jön, felszáll rá néhány utas, közlekedésének azonban jelen formájában semmi értelme nincsen, közlekedése felesleges, az erre fordított pénzösszeg az éjszakai hálózat feljavításával jobb célokra kerülne felhasználásra.

A 124-es autóbusz rövidített üzemidejében teljesített napi 269 kocsikilométer, illetve a City-busz napi 112 kocsikilométere így teljes egészében fedezi a fentiekben javasolt korrekciókat, amelyek nélkül az éjszakai közlekedési rendszer átalakítása nem nevezhető teljes értékűnek.

Javaslataink elfogadásában bízva, a további hatékony és sikeres együttműködés reményében megtisztelő válaszukra számítunk.

Budapest, 2005. június 6.

                                                     Vitézy Dávid
a Forgalomszervezés munkacsoport vezetője

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *