VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A VEKE elhibázottnak tartja a jelenlegi metróterveket

2005-06-01
Szerző:

A 4-es metróvonal hosszabbításával, illetve az elköltendő közel 400 milliárd forinttal kapcsolatban egyesületünk az alábbi sajtóközleményt juttatta el a Magyar Távirati Iroda Országos Sajtószolgálatához

DBR Metro hivatalos logoja (forrás: metro4.hu)

DBR Metro hivatalos logoja (forrás: metro4.hu)


Hosszabb, rosszabb és még drágább lesz a 4-es metró

A 4-es metró tervei a hosszú halogatás és huzavona alatt elavultak, a jelenleg tervezett metróvonal az eddigi metrókhoz hasonlóan a külvárosokat és az agglomerációt nem éri el. Használóinak nagy része így átszállásokra kényszerül, a jelenlegi gondokból a 4-es metró tehát igen keveset old meg – a buszsávoknak köszönhetően a piros 7-es busz ma is van olyan gyors, mint a metró lenne. Célszerűségét tovább rontja, hogy zuglói szakasza jelen formájában a szakma egyöntetű véleménye szerint is kevéssé fontos, a metrótörvénybe való beemelése tovább rontotta a terv költséghatékonyságát.

A 4-es metró terveibe hivatalosan most bekerülő Keleti pu. és Bosnyák tér közötti új szakasz megépítése Budapest valós közlekedési problémáinak egyikét sem oldja meg: számottevő hálózati többletet nem ad, s olyan szakaszon biztosít metróközlekedést, ahol a meglevő buszok kapacitása is soknak bizonyul, a BKV a VEKE javaslatára ősztől tervezi a átszervezést.

A csak Budapest kis részének előnyös jelenlegi M4-terv helyett, annak árából a város egészére kiterjedő fejlesztéscsomagot szükséges most végrehajtani, mely Budapest teljes közlekedési rendszere számára jelentős fejlődést hoz és a valós problémák megoldását szolgálja.

A 4-es metró csaknem 400 milliárd forintos árából most az 5-ös metró I. ütemének megépítése (a csepeli és ráckevei HÉV behozása az Astoriához), a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, továbbá a villamoshálózat nagymértékű fejlesztése is megvalósulhatna.

A Rákóczi úti villamosok visszaépítése és a hozzájuk csatlakozó hálózati fejlesztések nyomán Újpalota és Észak-Buda már rövid távon is közvetlen kötöttpályás belvárosi kapcsolatot kaphatna, a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítése (a kiskörúti villamos és a 14-es összekötése) pedig Dél-Buda és Észak-Pest belvárosi kapcsolatait javítaná nagy mértékben. Csomagunk tartalmazza a budai 17-es és 19-es villamosok összekötését, az 1-es és a 3-as villamos nagymértékű hosszabbításait és a trolihálózat jelentős fejlesztését, továbbá Rákoskeresztúr és Ferihegy kötöttpályás kapcsolatának kiépítését is.

Egyesületünk álláspontja szerint a szakmai konszenzust élvező, a mai M4 terveinél lényegesen hatékonyabb fejlesztések végrehajtását követően szükséges egy újratervezett, az agglomerációt vasúti vágányokon elérő négyes metróvonal megépítése. Ez jelentősen javítaná nem csak az érintett budapesti területek, de számos agglomerációs település közlekedését is, ráadásul a jelenegi, hitelből finanszírozott konstrukcióval szemben akár uniós finanszírozással is megvalósítható.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület súlyos hibának, a közpénzek pazarlásának tartja a 4-es metró jelenlegi tervek szerinti megépítését, amely ráadásul a város valós közlekedési problémáinak megoldását hosszú évekre ellehetetleníti. A fenti okok miatt a tervek átalakítását, a metrótörvény végrehajtásának felfüggesztését és a források valós közlekedési problémák megoldására történő felhasználását szorgalmazzuk.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.