VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

A belvárosban nem egy, hanem 365 autómentes napra lenne szükség

2005-09-22
Szerző:

A VEKE elnökségi tagja a Reggel c. napilapba írt publicisztikát az Autómentes Nap apropóján.
Idézet a Reggel c. napilap 2005. augusztus 22-i számában megjelent Pro és Kontra véleményekből:

“A belvárosban nem egy, hanem 365 autómentes napra lenne szükség. Látjuk, hogy a bevezető utakon a dugók egyre hosszabbra nőnek, tudjuk, hogy a belvárosban nincs parkoló. Autósnak és gyalogosnak, kerékpárosnak és tömegközlekedőnek egyetlen értelmes célja lehet: autómentes belvárosra és közterületekre van szükség – de nem csak egy napig. Az autómentes napot Európa-szerte azért tartják meg, hogy emlékeztessék a városok vezetőit a teendőikre.

Budapest lassan megfullad az egyre csak gyarapodó autóktól. Elhelyezni, elvezetni őket reménytelen, több hely nem lesz. A tranzitforgalmat teljes mértékben ki kell szorítani a belvárosból (a hiányzó körgyűrűk ügye), és a célforgalmat is mérsékelni kell. Mi lehet a megoldás?

London liberális főpolgármestere be merte vezetni a híres behajtási díjat, és a befolyó pénzből fontmilliárdokat költ a tömegközlekedés fejlesztésére, kormányzati segítséggel. A nálunk gazdagabb londoniak fizetnek, ha az autót választják; többségük, élén a főpolgármesterrel pedig metrózik, buszozik, vonatozik. Sokan szomszédjukkal, barátjukkal társultak, és megtanultak együtt, egy kocsival utazni a városban.

A dugódíj és a lezárásokkal, egyéb eszközökkel történő forgalomcsillapítás lehet egymás alternatívája, a tömegközlekedés fejlesztése azonban elengedhetetlen. A BKV ma erre alkalmatlan, amíg a ritkítás és a visszafejlesztés a cél, nem is lesz változás. Ahogy önmagában a 4-es metrótól sem fog változni semmi: deklaráltan nem az a célja, hogy az autósokat átszoktassa, ezért nem is megy ki „értük” az agglomerációba. Egy metró nem lehet elég: a tömegközlekedést a város minden részén fejleszteni kell, néhol egy buszjáratot sűríteni, máshol új villamosvonal kell, és egy biztos: minden külvárosból kell egy gyors kötöttpályás eljutási lehetőség, ha azt szeretnénk, hogy ne csak egy nap lehessen autómentes a belvárosban. A tömegközlekedés azonban nem, vagy csak nehezen fejlődik, és a szemlélet is hibás. Amíg nem gyors, pontos és kényelmes a nyújtott szolgáltatás, addig nincs esély az autósok átcsábítására. Alternatíva lehet a kerékpár is. A mai anarchikus állapotokon kerékpárutakkal, kerékpártárolókkal lehet segíteni.

A rendezvények, a főváros által felkarolt biciklisfelvonulás kapcsán felmerült bennünk a kérdés: miről szól idehaza az

Autómentes Nap? Nem csak arról van szó, hogy a bicikliutakért küzdő kerékpárosokat és az autómentes belvárost álmodókat egy nap alatt letudja a városvezetés, és minden marad a régiben? Reméljük, hogy nem. Ennél ma már sokkal több kell.”

(Dorner Lajos)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.