VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A BKV beismerte a járatritkítást – most a Paraméterkönyvvel védekeznének

2005-09-22
By

A BKV Rt. elismerte ugyan a járatritkítások és kocsikiadási elmaradások tényét, ugyanakkor azzal védekeznek, hogy nem sérült a Paraméterkönyv. Az utasokat ez azonban nem vígasztalja: ők nem paraméterkönyvvel, hanem busszal, villamossal vagy trolival szeretnének utazni, azok pedig ritkábban jönnek. MTI-közleményünk az alábbiakban olvasható.

Újabb, beismert járatritkítások a BKV vonalain

Ahogy azt a VEKE városvezetéshez írt levele nyomán a sajtóban a BKV is elismerte, szeptembertől számos troli- és autóbuszjáraton történtek ritkítások és megerősítették, hogy a tanév első heteiben jelzéseinknek megfelelően „személyzethiányok” miatt kevesebb jármű közlekedett több vonalon.

A járatok tehát ritkultak, a Városháza és a BKV azonban arra hivatkozik, hogy a budapesti tömegközlekedés szabályozására hivatott, bizonyos időszakokra vonatkozóan a járatok gyakoriságát és a napi üzemidőt meghatározó Paraméterkönyv nem sérült. Ez azonban az utasokat nem vigasztalja, ők ugyanis buszon, trolin vagy villamoson szeretnének utazni és nem paraméterkönyvön. Márpedig a Paraméterkönyv csak részben, mindössze néhány egy-egy órás időszakra vonatkozóan szabályozza a járatok közlekedését, egy nyilvánvalóan abszurd példával élve a Paraméterkönyvvel nem lenne ellenes az sem, ha a 4-es, 6-os villamos vagy a 7-es busz délután kettőtől este hatig egyáltalán nem járna – ugyanis a délutáni csúcsidőszakra nem vonatkozik a szabályzat. Az utasok érdekei tehát vitathatatlanul sérültek, zsúfolt járatok ritkultak, az pedig, hogy ez nem ütközik bele a hibás szabályokba, nem csökkenti az ismételt ritkítás súlyosságát.

Mi van a háttérben? Ameddig a BKV alulfinanszírozott, addig nem áll érdekében, hogy a teljesítményeket az utazási igényekhez igazítsa. Amíg a jegybevételek nem fedezik a működési költségeket a cég kizárólag a járatritkításában, a teljesítménycsökkentésben érdekelt. Sűrítést sehol nem tapasztalunk, pedig számos járatra nem férnek fel az utasok reggelente. A további okok között egyre nyilvánvalóbban az a kellő körültekintés nélkül megkötött Kollektív Szerződés keresendő, melynek kapcsán a BKV vezérigazgatója korábban azt ígérte: az utasok nem fogják megérezni a járművezetőknek biztosított több pihenő hatását. Nem így lett.

A BKV egyéb ígéretei is megkérdőjelezhetőek. A 85-ös busz szeptemberi ritkítását a sajtóban a dugókkal indokolják, és azt ígérik, hogyha épül buszsáv, újra sűrűbben fog járni a zsúfolt lakótelepi járat. Egyről „feledkeztek” csak el: épp a nyár végén került átadásra új buszsáv a járat útvonalán.

Leszögezendő tehát, hogy az utasoknak mindegy, hogy egy járatritkítás a Paraméterkönyv által szabályozott néhány napszakban vagy azon kívül történt. Budapest vezetésének is alapvető célja a tömegközlekedés fejlesztése, amelyben civil szervezetünk teljes támogatását élvezik. A járatritkítások viszont ebbe sehogy sem illenek bele, ha a városvezetés ezt egyszer is eltűri és megengedi, újabb járatritkítási csomagok következnek majd. Az Autómentes Nap jó apropót szolgáltat arra, hogy ismét felszólaljunk a személygépkocsival szemben vagy ahelyett kényszerűségből vagy akaratukból tömegközlekedést választók mellett. Ezért kérjük a városvezetést a korábbi állapotok visszaállítására és a láthatóan hiányos, a ritkításban érdekelt BKV Rt. által könnyen kijátszható Paraméterkönyv szigorúbbá tételére, a tömegközlekedés változatlan színvonalon tartása érdekében.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *