VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A városvezetés megszüntetné a jobb sorsra érdemes Thököly úti villamost

2005-09-06
Szerző:

A VEKE állásfoglalást adott ki a Főpolgármesteri Kabinet hétfői ülésén elhangzottakról, melyben kéri a város vezetését, hogy vizsgálja felül a Thököly úti villamos megszüntetésére vonatkozó döntést.

A csendes hannoveri villamosok járhatnának a Thököly úton (forrás: Dorner Lajos)

A csendes hannoveri villamosok járhatnának a Thököly úton (forrás: Dorner Lajos)


Ismét feleslegesnek nyilvánították a Thököly úti villamost a Főváros “szakértői”, kifejtve számtalanszor hangoztatott avítt és káros nézeteiket az autóforgalomnak biztosítandó széles úttestekről, valamint a villamos elavult voltáról. A fő ellenérv a Thököly úti villamos ellen ismét a leendő metróval való párhuzamosság. Ugyanerre hivatkozva hoztak hibás döntést a 70-es, 80-as években is metróépítés kapcsán, az akkor megszüntetett belvárosi villamosvonalak (Rákóczi út, Bajcsy-Zsilinszky út) visszaépítését mára már a városvezetés is szorgalmazza és a Podmaniczky-tervben szerepelteti. A felismerés ellenére azonban ismét ugyanazt a hibát készülnek elkövetni, mint elődeik húsz-harminc évvel ezelőtt.

A villamosvonal felszámolása mellett felsorakoztatott egyik érv sem igaz. A Thököly úti villamosvonal természetes folytatása lehetne a Baross teret másik oldalról megközelítő másik vonalnak, a 24-esnek. amely az összekötés után a Thököly úton és a Mexikói úton keresztül kapcsolatot nyerne a XIV. kerülettel is. Az így létrejövő új villamoskörgyűrű lényegében a metróra merőlegesen, azt keresztezve töltené be szerepét, a metróval való igen rövid párhuzamosság csak az úthálózat jelentette kényszer miatt áll elő. A villamos azokat az utazási irányokat szolgálná ki, amelyeket a metró nem fog, így hiába épül meg a metró, ezeken az irányokon nem segít.

Szintén álságos érv a közúti forgalom segítése a villamospálya helyén. A Thököly út akkor sem tudna a jelenleginél nagyobb autóforgalmat átereszteni, ha ötször olyan széles lenne, mint most, ugyanis a Baross téri csomópont kapacitása ezt nem engedi meg. Ráadásul a villamospályát az autók ma sem használhatják, az ott kialakított buszsávra pedig a villamospálya felszedése és a metró megépülése után is szükség lenne, hisz Újpalota kiszolgálása még évekig biztosan buszokkal fog történni, a Rákóczi út irányába pedig szintén nem lehet majd a metróval eljutni. Így tehát a közúti forgalom nem nyerne a villamos megszüntetésével, az ígért többlet közúti sávok pedig nem csak feleslegesek, de el sem férnek a Thököly úton.

Szintén tegnap dőlt el, hogy a metró nem a felszínről, hanem mélyvezetésben fog épülni. Ez újabb érvet szolgáltat a villamos mellett, hisz az most már a metróépítéstől függetlenül, rövid távon felújítható, jótékony hatásait már 1-2 éven belül élvezhetné az utazóközönség.

Elgondolkodtató, hogy Főváros “szakértői” olyan mértékben szkeptikusak a saját maguk által favorizált metróval kapcsolatban, hogy annak sikerét egy kétmegállónyi hosszon párhuzamos, valójában keresztirányú villamostól féltik. Ezzel a téves koncepcióval már évek óta azon dolgoznak, hogy a metróépítésnek még kevesebb nyertese, de annál több vesztese legyen a budapestiek körében.

Kérjük Budapest vezetését, hogy a fenti érvek megfontolásával vegye le napirendről a Thököly úti villamos felszámolását és a 4-es metróhoz kapcsolódó felszíni rendezés során állítsa vissza a metrót kiegészítő villamosközlekedést a Thököly úton.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.