VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Javaslat Érdliget közösségi közlekedésének javítására

2005-09-21
Szerző:

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Érd-Diósd helyi tagszervezetét több érdligeti lakos is megkereste az utóbbi hónapokban, hogy próbáljunk meg segíteni a közösségi közlekedést érintő problémájukon. Jelenleg ugyanis a szolgáltatási színvonal rendkívül alacsony a környéken, igény lenne a javítására.

VOLÁN autóbusz az érligeti Sárd utcában, Sárd utca, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

VOLÁN autóbusz az érligeti Sárd utcában, Sárd utca, Érd (forrás: Friedl Ferenc)


A Volánbusz Rt. helyközi autóbuszai közül erre haladnak az Érd-Csepel, Érd-Nagytétény, Érd-Chinoin gyár járatok és néhány a Százhalombatta-Budapest (Etele tér) járatok közül. A Budafoki út ezen szakaszán két autóbusz-megálló található, továbbá egy a Tétényi út – Nagytétényi út sarkán.

Nagytétény-Érdliget vasúti megállóhely a lakóterület szélén helyezkedik el, ezért az itt élőknek sokat kell gyalogolniuk idáig. A megálló igen elhanyagolt állapotban van. Nincsen még egy esőbeálló sem, a peront igen gyakran felveri a gaz. A 2004. decemberében bevezetett új vasúti menetrend szerint pedig jelentősen csökkent az itt megálló vonatok száma. Lakossági kezdeményezésre sikerült néhány vonatot „megállítani”, így valamelyest javult a helyzet, de korántsem elégíti ki a fellépő igényeket.

A közelben található a BKV Rt. 3-as számú autóbusz viszonylatának a külső végállomása is, a budapesti Bányalég utcában. Az érdligeti lakosok közül sokan veszik igénybe ezt a járatot, mert még mindig ez teremti a legszínvonalasabb kapcsolatot Érdliget keleti része és a főváros belső területei között. Ezt vállalják egy több száz méteres séta árán is. Sajnos több incidens is ért több érdi lakost ezen a rövid szakaszon, nemcsak sötétben, amikor még közvilágítás sincs, hanem a nappali órákban is.

Tudjuk, hogy Érd városának több kisebb-nagyobb területe is hiányolja a színvonalas tömegközlekedést, viszont ebben a konkrét esetben több lehetőség is adódna a javítás elérésére. A lehetőség tehát adott egy színvonalasabb ellátás eléréshez, csupán a meglévő járatokat kellene kissé módosítani, sűríteni.

Az Érd-Diósd-Budapest autóbuszvonalon Érdliget mentén 3 megálló található: Sárvíz utca, Casino, Határ út. A terület jobb ellátása érdekében javasoljuk a Sárvíz utcai megálló áthelyezését az Aranyos utcához. Ezáltal a 30-as vasútvonal melletti lakóterületen élők jobban meg tudnák közelíteni lakhelyüket, továbbá megszűnne az az áldatlan állapot, ami jelenleg a 6-7 sz. főutak kereszteződésében tapasztalható. Kijelölt gyalogátkelő híján ugyanis életveszély itt átkelni az úton. Ha a Sárvíz utcai megállót veszik igénybe az utasok, akkor pedig a Duna utcai szűk alagútnál kerülnek életveszélybe a járda hiánya miatt. Ez esetben a Poprád utcánál új megálló létesítése indokolt.

A közelben épül az M6 autópálya, ennek keretében átalakul a közúthálózat is. A 6. számú főút és a budapesti Nagytétényi út csomópontja is átépítésre kerül, a Nagytétényi út egy szakaszán nyomvonal korrekciót is végrehajtanak. Ez érinti a meglévő autóbuszmegállót is, amit szintén át kell helyezni az új út mellé. Egyesületünk javasolja, hogy ezen kívül vagy ehelyett a 6. számú főút – Nagytétényi út – M6 autópálya csomópontjának Érd felőli részén egy új megálló megépítését, így a 6. számú főúton közlekedő Budapest-Százhalombatta autóbuszjáratok is meg tudnának állni.

Később felmerülhet egy érdligeti körjáratként működő helyi autóbuszjárat, ehhez azonban szükséges a megfelelő minőségű és szélességű közutak megléte.

Érdliget déli része és a javasolt változtatások, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Érdliget déli része és a javasolt változtatások, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

A MÁV Rt. a közeljövőben több milliárd forintot kíván biztosítani az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztésére, többek között a meglévő infrastruktúra rekonstrukciójára. A 30-as vonal második vágányának kiépítése is szerepel a tervek között. Értesüléseink szerint ebből a körből érthetetlen módon kimaradt a Nagytétény-Érdliget vasúti megállóhely. Mint korábban említettük, a megálló elhelyezkedése nem éppen ideális. Kívánatosnak tartanánk ezért a mostani helyről való áthelyezését, nagyjából a Sulák-patak vonalában. Ezáltal a potenciális utasok száma megnövekedne, hiszen a lakosság nagy részének elérhetőbbé válna így a megálló. Ez új peronok és egy lehetőleg különszintű gyalogos átjáró megépítését igényelné. Ez utóbbi a meglévő vasúti töltés átfúrásával megoldható lenne. Továbbá a jelenleginél több vonat állomásoztatására is szükség lenne ezzel egyidejűleg. A jelenlegi megálló megtartása egyetlen esetben lenne indokolt: ha P+R parkolót alakítanának itt ki, kapcsolódóan az M6 autópálya csomópontjához.

A BKV Rt. 3-as számú autóbuszjáratának meghosszabbításával, végállomásának áthelyezésével kapcsolatban lakossági megkeresésre Budapest Főváros Önkormányzata Főpolgármesteri Hivatalának Közlekedési Ügyosztálya 2004. év elején vizsgálatot hajtott végre, melyben a felmerülő többletköltségekre hivatkozva elutasították a kérést. A javaslat a Tétényi út – Harbor Park útvonalon keresztül történő meghosszabbításról szólt („B” változat). Az ezzel kapcsolatos leveleket jelen írásunkhoz mellékeltük. Egyesületünk lehetséges alternatívaként javasolja a Bányalég utcai buszforduló áthelyezését a Bányalég utca – Tétényi út sarkára („A” változat). Így az előző javaslattal szemben elkerülhető lenne a kétszeres vasúti keresztezésből eredő probléma is. Ez a megoldási javaslat egy egyszeri kiadáson kívül – az új buszforduló megépítése – , nem okozna jelentősebb többletkiadást a BKV Rt. részére.

Ezt az anyagot átadtuk Érd Város Önkormányzatának.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.