Jóváhagyott járatritkÃtások és beismert BKV-teljesÃtménycsökkentés
HétfÅ‘i ülésén a Városüzemeltetési Bizottság lényegében megerÅ‘sÃtette korábbi határozatát, de fény derült újabb adatokra is. A VEKE a történtek kapcsán az alábbi közleményt juttatta el az MTI Sajtószolgálatához.
2005. december 19-ei ülésén a Főváros Városüzemeltetési Bizottsága újratárgyalta egy héttel korábban már elfogadott határozatát, a BKV 2006. évi menetrendjeit összefoglaló Paraméterkönyvének tárgyában.
A VEKE az elsÅ‘ alkalommal is felhÃvta a figyelmet: a Paraméterkönyv többtucat vonal esetében járatritkÃtást tartalmaz, amelyek szakmailag nem indokoltak, ellentétesek az utasok érdekeivel. A ritkÃtások elsÅ‘sorban munkanap délelÅ‘tti és hétvégi idÅ‘szakot érintették, ekkor több vonalon 25-40%-kal megnövelve a várakozási idÅ‘t. Több olyan vonalat is találtunk (pl. 68-as, 76-os gyors busz, stb.) ahol a reggeli csúcsidÅ‘ben a már ma sem elégséges kapacitást csökkentené tovább a közlekedési cég. Kifogásoltuk azt is, hogy a BKV nem árulja el, a változtatások mennyiben módosÃtják a cég összteljesÃtményét.
HétfÅ‘i ülésén a szakbizottság nem vonta vissza korábbi határozatát, ezzel a döntésével tehát jóváhagyta a BKV járatritkÃtásait, az utasszállÃtási teljesÃtmény csökkentését, továbbá javaslatunk ellenére Ferihegy 1 továbbra sem kap elfogadható tömegközlekedési kiszolgálást. Budapest fejlesztési tervei egybehangzóan a tömegközlekedés fejlesztésérÅ‘l és csábÃtóbbá tételérÅ‘l szólnak, a tettek azonban nem ezt bizonyÃtják: a BKV által a VEKE hatására bevallott számok szerint a cég szállÃtási teljesÃtménye 7,247 millió férÅ‘helykilométerrel csökken 2006-ban az elÅ‘zÅ‘ évihez képest, aminek jóváhagyása egyértelműen a közösségi közlekedés visszafejlesztésére, mintsem fejlesztésére irányuló városvezetÅ‘i szándékot mutat.
Nem ez az elsÅ‘ eset, hogy a BKV által a bizottsági ülésen kiosztott dokumentum a városvezetés átverését szolgálja: A táblázatokban a ritkÃtásokat ellensúlyozó többletként tüntettek fel olyan szerzÅ‘déses buszjáratokat, melyek különbözÅ‘ agglomerációs településeken belül, azok megrendelésére, vagy éppen a városkörnyéki nagyáruházak megbÃzásából és költségére közlekednek, a BKV napi, FÅ‘város által megrendelt és a Budapest lakóinak érdekeit szolgáló tömegközlekedési szolgáltatásához tehát semmi közük.
A BKV érdekei egyre nyilvánvalóbbak, menedzsmentjének fÅ‘ célja költségeinek csökkentése, ezt azonban saját alaptevékenységük visszafejlesztésével, szállÃtási teljesÃtményük csökkentésével kÃvánják elérni, tehát az utasokon kÃvánnak spórolni. Figyelembe véve a városfejlesztés szempontjait, ezt a rövidlátó és a város számára felettébb káros folyamatot megengedhetetlennek és azonnal visszafordÃtandónak tartjuk.
A Paraméterkönyvet jóváhagyó Demszky Gábornak észre kell vennie, hogy a városvezetés által teremtett állapot miatt jelenleg a BKV nem érdekelt a tömegközlekedés javÃtásában, a teljesÃtmény növelésében vagy legalább szinten tartásában. A fÅ‘polgármester feladata és felelÅ‘ssége a hibás szabályozás megváltoztatása, a Paraméterkönyv elÅ‘Ãrásainak szigorúbbá tétele és az utasok számára érezhetÅ‘ szÃnvonalesést okozó összes járatritkÃtás megakadályozása, hisz az emelkedÅ‘ jegyárak mellett a szolgáltatás csökkentése különösen nem megengedhetÅ‘!