Újabb metrókörgyűrű Moszkvában?

“E” típusú metrószerelvény Moszkvában. Az új vonalon modernebb szerelvények viszik majd az utasokat., Moszkva (forrás: Vonnák Attila)
Az Orosz Föderáció fővárosa büszkélkedhet a világ legforgalmasabb metróüzemével: az 1935 óta működő, jelenleg 12 vonalból álló hálózatot naponta 9 millió utas veszi igénybe. A moszkvai metróvonalak sugaras hálózatot alkotnak, a legtöbbjük a város két átellenes, a központtól meglehetősen távol lévő külső pontját köti össze a belvároson keresztül. A városközponttól gyakran több mint 20 kilométerre fekvő külvárosok lakói így átszállás nélkül, gyorsan és megbízhatóan juthatnak el Moszkva központjába.
A városközponton kívüli területek haránt irányú összekötésére azonban a jelenleg működő sugaras metróhálózat nem alkalmas. Ezen utazásokhoz a külvárosok lakóinak a sokkal ritkább és lassabb, az állandósuló forgalmi torlódások miatt egyre kiszámíthatatlanabbá váló felszíni tömegközlekedést kell igénybe venniük. Metróval csak kerülő úton, a városközpont érintésével tudják külvárosi úticéljukat megközelíteni. A moszkvai metróvonalak belső szakaszai azonban már kapacitásuk felső határán vannak, a városközpont tehermentesítésére és a sugár irányú vonalak összekötésére épült moszkvai metrókörgyűrű szintén a város legzsúfoltabb vonalai közé tartozik.
A jelenlegi hálózat tehát egyre kevésbé képes megbirkózni a rá háruló feladatokkal, tehermentesítésére újabb körgyűrűre lenne szükség. E célt szolgálja majd a város második, külső metrókörgyűrűje, melynek első szakaszáról a közelmúltban született megállapodás Moszkvában. A külső körgyűrű nagyjából a 3-as számú közúti körgyűrű vonalát követi majd, így megépülése után várhatóan nem csak a föld alatt, hanem a földfelszínen is csökken a zsúfoltság.
A vonal elsőnek átadásra kerülő, észak-nyugati szakasza a 4-es számú vonal 2006-ban átadásra kerülő Mezsdunarodnaja állomásától a 9-es vonal Szavelovszkaja állomásáig tart majd. A hat megállóból álló szakasz (mely körülbelül az egynegyedét teszi majd ki a teljes gyűrűnek) négy helyen nyújt átszállási lehetőséget más, sugár irányú metróvonalakra, két állomása meg teljesen új területeket kapcsol be a föld alatti tömegközlekedésbe. Az építési munkálatokba elképzelhető, hogy magántőkét is bevon a moszkvai metrótársaság. Az előkészítő munkálatok 2006-ban kezdődnek meg, s az első szerelvények várhatóan már 2010-ben végiggördülhetnek az első, hat megállós szakaszon. A folytatás azonban még bizonytalan. A körgyűrű többi szakaszának építéséről egyelőre nem született konkrét megállapodás, így azok várható elkészültének ideje még kérdéses.
