VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Újabb metrókörgyűrű Moszkvában?

2005-12-27
Szerző:

“E” típusú metrószerelvény Moszkvában. Az új vonalon modernebb szerelvények viszik majd az utasokat., Moszkva (forrás: Vonnák Attila)


Az Orosz Föderáció fővárosa büszkélkedhet a világ legforgalmasabb metróüzemével: az 1935 óta működő, jelenleg 12 vonalból álló hálózatot naponta 9 millió utas veszi igénybe. A moszkvai metróvonalak sugaras hálózatot alkotnak, a legtöbbjük a város két átellenes, a központtól meglehetősen távol lévő külső pontját köti össze a belvároson keresztül. A városközponttól gyakran több mint 20 kilométerre fekvő külvárosok lakói így átszállás nélkül, gyorsan és megbízhatóan juthatnak el Moszkva központjába.

“E” típusú metrószerelvény Moszkvában. Az új vonalon modernebb szerelvények viszik majd az utasokat., Moszkva (forrás: Vonnák Attila)

Felszíni metróállomás Moszkvában., Moszkva (forrás: Vonnák Attila)

Felszíni metróállomás Moszkvában., Moszkva (forrás: Vonnák Attila)

A városközponton kívüli területek haránt irányú összekötésére azonban a jelenleg működő sugaras metróhálózat nem alkalmas. Ezen utazásokhoz a külvárosok lakóinak a sokkal ritkább és lassabb, az állandósuló forgalmi torlódások miatt egyre kiszámíthatatlanabbá váló felszíni tömegközlekedést kell igénybe venniük. Metróval csak kerülő úton, a városközpont érintésével tudják külvárosi úticéljukat megközelíteni. A moszkvai metróvonalak belső szakaszai azonban már kapacitásuk felső határán vannak, a városközpont tehermentesítésére és a sugár irányú vonalak összekötésére épült moszkvai metrókörgyűrű szintén a város legzsúfoltabb vonalai közé tartozik.

Modern, 81-740-es típusú (

Modern, 81-740-es típusú (“Ruszics”) metrószerelvény Moszkvában. Az új körgyűrűn várhatóan ehhez hasonló szerelvények közlekednek majd., Moszkva (forrás: Vonnák Attila)

81-740-es típusú metrószerelvény Moszkvában., Moszkva (forrás: Vonnák Attila)

81-740-es típusú metrószerelvény Moszkvában., Moszkva (forrás: Vonnák Attila)

A jelenlegi hálózat tehát egyre kevésbé képes megbirkózni a rá háruló feladatokkal, tehermentesítésére újabb körgyűrűre lenne szükség. E célt szolgálja majd a város második, külső metrókörgyűrűje, melynek első szakaszáról a közelmúltban született megállapodás Moszkvában. A külső körgyűrű nagyjából a 3-as számú közúti körgyűrű vonalát követi majd, így megépülése után várhatóan nem csak a föld alatt, hanem a földfelszínen is csökken a zsúfoltság.

Az új metróvonal átadása után kevesebbet kell majd a dugókban tölteniük a moszkvai lakosoknak., Moszkva (forrás: Vonnák Attila)

Az új metróvonal átadása után kevesebbet kell majd a dugókban tölteniük a moszkvai lakosoknak., Moszkva (forrás: Vonnák Attila)

Az új metrókörgyűrű tervezett nyomvonala. Elsőnek az észak-nyugati szakasza kerül átadásra., Moszkva (forrás: Kovács Ádám)

Az új metrókörgyűrű tervezett nyomvonala. Elsőnek az észak-nyugati szakasza kerül átadásra., Moszkva (forrás: Kovács Ádám)

A vonal elsőnek átadásra kerülő, észak-nyugati szakasza a 4-es számú vonal 2006-ban átadásra kerülő Mezsdunarodnaja állomásától a 9-es vonal Szavelovszkaja állomásáig tart majd. A hat megállóból álló szakasz (mely körülbelül az egynegyedét teszi majd ki a teljes gyűrűnek) négy helyen nyújt átszállási lehetőséget más, sugár irányú metróvonalakra, két állomása meg teljesen új területeket kapcsol be a föld alatti tömegközlekedésbe. Az építési munkálatokba elképzelhető, hogy magántőkét is bevon a moszkvai metrótársaság. Az előkészítő munkálatok 2006-ban kezdődnek meg, s az első szerelvények várhatóan már 2010-ben végiggördülhetnek az első, hat megállós szakaszon. A folytatás azonban még bizonytalan. A körgyűrű többi szakaszának építéséről egyelőre nem született konkrét megállapodás, így azok várható elkészültének ideje még kérdéses.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.