Veszélyben az utasok, veszélyben a trolibuszközlekedés Budapesten
Elég egy pár napos esÅ‘ és máris lehull a lepel a budapesti trolibusz ágazat helyzetérÅ‘l. A trolik 2005 utolsó és 2006 elsÅ‘ napján is a középpontban voltak: 31-én egy nemrég felújÃtott ZIU trolibusz ismét utast rázott meg a 73-as vonalon. Másnap, egy csendes vasárnap délelÅ‘tt a 74-es vonalon közlekedÅ‘ ZIU kocsik adták fel elÅ‘ször a harcot.
Egy óra alatt az összes kocsi zárlatossá vált, azaz felmerült a veszélye annak, hogy a nyirkos idÅ‘ben az utasokat megrázzák a járművek. A trolibuszok forgalomból történÅ‘ kivonása mellett döntöttek, de Ãgy is az utasok jártak rosszul, mivel a járatok lényegesen ritkábban közlekedtek a megszokottnál. A 74A jelzésű, a Kisföldalattitól érkezÅ‘ utasok Zuglóba szállÃtása céljából közlekedÅ‘ betétjáratot pótlás nélkül leállÃtották több órára.
A nap folyamán közel 30 trolibuszt kellett kivonni a forgalomból, ami a hétvégi kocsiparknak közel a fele! A ZIU-k után viszont a csuklós Ikarus trolibuszok is párosával robbantak le, alig egy éve felújÃtott járművek is zárlatosak lettek, a garázsban pedig nem maradt üzemképes kocsi. Közleményünk megjelenésének idÅ‘pontjáig a január 2-i forgalomban is hasonló a helyzet, az utasokat páros lábbal ugratják le az óráról órára egyre több zárlatos, rázásveszélyes troliról.
A balesetveszély elhárÃtása és az üzemképesség javÃtása a Troliüzem feladata volna, Å‘k azonban nem képesek megbirkózni a feladattal. A ZIU trolibuszokon esztétikai felújÃtásokat végeztek darabonként kb. 2 millió Ft-ért, bevallottan csak azért, hogy a tévéhÃradókban ne lehessen rozsdás járműveket mutogatni. A látszatfelújÃtás az elektromos berendezéseket nem érintette.
Az áramütéses esetek életveszélyre figyelmeztetnek, az állandó meghibásodások miatti szolgáltatási szÃnvonalromlás pedig szintén a tömegközlekedés használata ellen jelent nem kÃvánt propagandát.
A BKV cselekedeteiért a városvezetés is felelÅ‘s, amennyiben eltűri, sÅ‘t ösztönzi az önfelszámoló, visszafejlesztÅ‘ folyamatot. Az Országgyűlés döntése nyomán a BKV „ölébe hullott” plusz 20 milliárd forint megfelelÅ‘ hátteret kell biztosÃtson ahhoz, hogy még idén lehÃvják az új, korszerű trolibuszokra rendelkezésre álló teljes, 29 db-os opciót és 2006-ban kivonják forgalomból az összes ZIU-t. Ha a járművek üzembiztonsága az újak megérkezéséig sem biztosÃtható, akkor közlekedésbarátokként bármennyire is nehezünkre esik ezt kimondani, a hiányzó trolikat ideiglenesen buszokkal kell pótolni, hisz az életvédelem az elsÅ‘ és a szolgáltatás szÃnvonala sem rontható. A karbantartási szÃnvonal azonnali javÃtása mellett pedig meg kell tenni az elsÅ‘ lépéseket a csuklós Ikarusok lecserélésének megkezdése érdekében is.
Egyszer már megtörtént, hogy a városvezetés fel kÃvánta számolni a trolibuszközlekedést Budapesten, ettÅ‘l a hatalmas tiltakozás hatására el kellett állniuk. A lassú leépülés viszont megteszi hatását, a fÅ‘városi trolibuszközlekedés az ellehetetlenülés szélére került. Ez azonban nem elfogadható, a környezetbarát közlekedési mód budapesti hanyatlását azonnal vissza kell fordÃtani!