Boszorkányüldözés zajlik – végveszélyben a környezetbarát közlekedés
A Főváros Városüzemeltetési Bizottsága engedélyt adott a Thököly úti villamos felszámolására. A VEKE tiltakozik. A történet összefoglalója. Letölthető tanulmány!

Jobbra tekintve látható, hogy a dugó már a Bosnyák téren túl terjeszkedik. Vajon mire számÃtanak az illetékesek, mitÅ‘l lesz itt jobb a közlekedés? Az agyonajnározott négyes metrótól? Az itt látható autósokból egyetlen egy sem fog a metróra szállni., Thököly út – Róna utca sarok, Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)
2006. március 20-a gyászos napja a fÅ‘városi közlekedésnek. Ezen a napon végre beérett az a legalább 15 éve folyó szisztematikus aknamunka, mely során a Thököly úti villamosvonalat szándékosan elhanyagolták, lezüllesztették, majd szüneteltették, azért, hogy a metróra hivatkozva végül felszámolhassák. A szÃvós vonal még tetszhalott állapotában is 10 évig állta a támadásokat.
A VEKE deklarálta, kiket tart felelÅ‘snek a torz közlekedéstervezÅ‘i viszonyokért, az átgondolatlan, presztÃzsközpontú, “izomból” keresztülerÅ‘ltetett megoldásokért. A város vezetése nem hallgatta meg érveinket és továbbra is teret enged a városrombolásnak.
A villamosok ellensége Budapest ellensége
Egyesületünk folyamatosan kiállt a város és a lakosság egyértelmű érdekeiért és ennek számos alkalommal hangot is adott.
A városvezetés megszüntetné a jobb sorsra érdemes Thököly úti villamost

A dugó már ma is 2×2 sávon áll. Benne a buszok. Ezen a szakaszon nincs buszsáv, pedig elkelne. Mindent az autókért, a lakosság többi része nem érdekes., Thököly út – Róna utca sarok, Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)

Jobbra tekintve látható, hogy a dugó már a Bosnyák téren túl terjeszkedik. Vajon mire számÃtanak az illetékesek, mitÅ‘l lesz itt jobb a közlekedés? Az agyonajnározott négyes metrótól? Az itt látható autósokból egyetlen egy sem fog a metróra szállni., Thököly út – Róna utca sarok, Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)
A Városüzemeltetési Bizottság több alkalommal is tárgyalta a kérdést. Legutóbb 2006. február 6-án a négyes metróhoz kapcsolódó felszÃni beruházások kérdéskörében került erre sor. Ezen az ülésen Pintér László (FÅ‘mterv) ismertette a tervezÅ‘k elképzeléseit, ám hamar kiderült, hogy ezek az elképzelések nem népszerűek a politikusok körében. Aba Botond, a BKV vezérigazgatója kérdésre elmondta, hogy a BKV-t senki nem kérdezte meg az ügyben, noha a DBR Metró Projekt Igazgatóság, mely a FÅ‘mtervtÅ‘l a tanulmányt rendelte, elvileg a BKV alá tartozik. Az is kiderült, hogy Pintér László a “szakmai” véleményét még saját cégében sem egyeztette, azt a FÅ‘mterv vezetése sem látta, nem is tudott róla. A VEKE kimondta, hogy itt a bizottság megvezetése történik, egyúttal rendelkezésre bocsátotta tanulmányát, melyben a villamosok mellett sorakoztatott fel érveket.
A tanulmány innen tölthető le.
A bizottság a felmerült súlyos tények hatására újabb vizsgálatokat rendelt el és azok beérkezéséig a javaslatokat (melyek a villamosvonal végleges kiirtását tartalmazták) levette a napirendről.
Három szervezetet is felkértek, hogy készÃtsen részletes javaslatot a kérdéskörrÅ‘l, a VEKE-t pedig felkérték arra, hogy tanulmányát bÅ‘vÃtse ki több adattal.
Az igazság órája 2006. március 20-án jött el. A három felkért szervezet egyöntetűen a villamos ellen és a 2×2 sávos közút mellett foglalt állást. Irományaikat a VEKE nem kapta meg, azokba nem tekinthetett bele. A képviselÅ‘k hozzáállása is megváltozott, immár nem a lakosság érdekei, hanem a metróberuházás gyorsÃtása mellett szólaltak fel. Pedig ez az érv teljesen hamis, hiszen eldÅ‘lt, hogy a metrót pajzzsal épÃtik, Ãgy a felszÃni rendezés semennyire sem befolyásolja a metróépÃtkezést, arról nem is beszélve, hogy a VEKE anyaga egyértelműen kimutatta, a villamoshálózat nem hogy nem konkurenciája, de kifejezetten hasznos kiegészÃtÅ‘je a metróvonalnak, mivel egyrészt fontos területeket tár fel és hord rá a metróra, másrész olyan irányokat szolgál ki (itt elsÅ‘sorban a Rákóczi útra kell gondolni) melyeket a 4-es metró nem érint.
A demonstratÃve felvonult “szakértÅ‘k” és hivatalnokok nem is vették a fáradságot, hogy érveljenek, hamar kiderült, szÃnjáték az egész, ezúttal senki sem kÃváncsi az ellenvéleményekre. Beismerték, úgy alkották meg véleményüket, hogy semmilyen utasforgalmi adat birtokában nem voltak, ilyesmivel nem is foglalkoztak.
A XXI. században nem gondoltuk volna, hogy sikerül ennyire felidézni a 70-es évek áporodott, dohos hangulatát. De mégis ez történik, a tudatos városrombolás és a boszorkányüldözés folytatódik. A valódi közlekedési szakmában közmegegyezés, hogy súlyos hiba volt a metróvonalak fölött felszámolni a felszÃni tömegközlekedést. Most mégis újra elkövetjük ugyanazt a hibát, újabb autóáradatot zúdÃtunk a teljesen bedugult belvárosra, valamint kapunk egy újabb halott, lepusztulásra Ãtélt főútvonalat. Semmit sem tanulunk a múlt hibáiból. A terhes múlt még itt van velünk és fogva tartja a FÅ‘várost.

Ilyennek kellene lennie a Thököly útnak. ForgalomcsillapÃtás, alacsonypadlós villamos, kulturált parkolás, egészséges fák, élhetÅ‘ környezet., Bréma (forrás: Báti András)

Ehelyett: Betonbakokkal zárják le a Festetics utca kijáratát, szimbolikusan jelezve, hogy a villamos innen nem megy tovább soha többet. Betont a sÃnek közé, ehhez ért, ennyit tud a magát szakmának nevezÅ‘ metrós és autóslobbi, melyek fÅ‘ gyűjtÅ‘helye a kiskirályságként viselkedÅ‘ DBR Metró Igazgatóság és baráti köre, a velük szimbiózisban élÅ‘ néhány közlekedéstervezÅ‘ cég., Festetics utca, Budapest (forrás: Nagy Dániel)
Mikor lesz végre ennek vége? Mikor látja be a FÅ‘város vezetése, hogy az általuk favorizált “szakértÅ‘k” nem képesek megújulni, avÃtt szemléletmódjukkal a város fejlÅ‘dését torzÃtják?
A VEKE hamarosan előáll a bÅ‘vÃtett, számÃtásokat tartalmazó tanulmányával is.
