VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Boszorkányüldözés zajlik – végveszélyben a környezetbarát közlekedés

2006-03-22
By

A Főváros Városüzemeltetési Bizottsága engedélyt adott a Thököly úti villamos felszámolására. A VEKE tiltakozik. A történet összefoglalója. Letölthető tanulmány!

Jobbra tekintve látható, hogy a dugó már a Bosnyák téren túl terjeszkedik. Vajon mire számítanak az illetékesek, mitől lesz itt jobb a közlekedés? Az agyonajnározott négyes metrótól? Az itt látható autósokból egyetlen egy sem fog a metróra szállni., Thököly út - Róna utca sarok, Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)

Jobbra tekintve látható, hogy a dugó már a Bosnyák téren túl terjeszkedik. Vajon mire számítanak az illetékesek, mitől lesz itt jobb a közlekedés? Az agyonajnározott négyes metrótól? Az itt látható autósokból egyetlen egy sem fog a metróra szállni., Thököly út – Róna utca sarok, Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)


2006. március 20-a gyászos napja a fővárosi közlekedésnek. Ezen a napon végre beérett az a legalább 15 éve folyó szisztematikus aknamunka, mely során a Thököly úti villamosvonalat szándékosan elhanyagolták, lezüllesztették, majd szüneteltették, azért, hogy a metróra hivatkozva végül felszámolhassák. A szívós vonal még tetszhalott állapotában is 10 évig állta a támadásokat.

10 éve nincs 44-es villamos

A VEKE deklarálta, kiket tart felelősnek a torz közlekedéstervezői viszonyokért, az átgondolatlan, presztízsközpontú, “izomból” keresztülerőltetett megoldásokért. A város vezetése nem hallgatta meg érveinket és továbbra is teret enged a városrombolásnak.

A villamosok ellensége Budapest ellensége

Egyesületünk folyamatosan kiállt a város és a lakosság egyértelmű érdekeiért és ennek számos alkalommal hangot is adott.

A városvezetés megszüntetné a jobb sorsra érdemes Thököly úti villamost

A dugó már ma is 2x2 sávon áll. Benne a buszok. Ezen a szakaszon nincs buszsáv, pedig elkelne. Mindent az autókért, a lakosság többi része nem érdekes., Thököly út - Róna utca sarok, Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)

A dugó már ma is 2×2 sávon áll. Benne a buszok. Ezen a szakaszon nincs buszsáv, pedig elkelne. Mindent az autókért, a lakosság többi része nem érdekes., Thököly út – Róna utca sarok, Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)

Jobbra tekintve látható, hogy a dugó már a Bosnyák téren túl terjeszkedik. Vajon mire számítanak az illetékesek, mitől lesz itt jobb a közlekedés? Az agyonajnározott négyes metrótól? Az itt látható autósokból egyetlen egy sem fog a metróra szállni., Thököly út - Róna utca sarok, Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)

Jobbra tekintve látható, hogy a dugó már a Bosnyák téren túl terjeszkedik. Vajon mire számítanak az illetékesek, mitől lesz itt jobb a közlekedés? Az agyonajnározott négyes metrótól? Az itt látható autósokból egyetlen egy sem fog a metróra szállni., Thököly út – Róna utca sarok, Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)

A Városüzemeltetési Bizottság több alkalommal is tárgyalta a kérdést. Legutóbb 2006. február 6-án a négyes metróhoz kapcsolódó felszíni beruházások kérdéskörében került erre sor. Ezen az ülésen Pintér László (Főmterv) ismertette a tervezők elképzeléseit, ám hamar kiderült, hogy ezek az elképzelések nem népszerűek a politikusok körében. Aba Botond, a BKV vezérigazgatója kérdésre elmondta, hogy a BKV-t senki nem kérdezte meg az ügyben, noha a DBR Metró Projekt Igazgatóság, mely a Főmtervtől a tanulmányt rendelte, elvileg a BKV alá tartozik. Az is kiderült, hogy Pintér László a “szakmai” véleményét még saját cégében sem egyeztette, azt a Főmterv vezetése sem látta, nem is tudott róla. A VEKE kimondta, hogy itt a bizottság megvezetése történik, egyúttal rendelkezésre bocsátotta tanulmányát, melyben a villamosok mellett sorakoztatott fel érveket.

A tanulmány innen tölthető le.

A bizottság a felmerült súlyos tények hatására újabb vizsgálatokat rendelt el és azok beérkezéséig a javaslatokat (melyek a villamosvonal végleges kiirtását tartalmazták) levette a napirendről.

Három szervezetet is felkértek, hogy készítsen részletes javaslatot a kérdéskörről, a VEKE-t pedig felkérték arra, hogy tanulmányát bővítse ki több adattal.

Az igazság órája 2006. március 20-án jött el. A három felkért szervezet egyöntetűen a villamos ellen és a 2×2 sávos közút mellett foglalt állást. Irományaikat a VEKE nem kapta meg, azokba nem tekinthetett bele. A képviselők hozzáállása is megváltozott, immár nem a lakosság érdekei, hanem a metróberuházás gyorsítása mellett szólaltak fel. Pedig ez az érv teljesen hamis, hiszen eldőlt, hogy a metrót pajzzsal építik, így a felszíni rendezés semennyire sem befolyásolja a metróépítkezést, arról nem is beszélve, hogy a VEKE anyaga egyértelműen kimutatta, a villamoshálózat nem hogy nem konkurenciája, de kifejezetten hasznos kiegészítője a metróvonalnak, mivel egyrészt fontos területeket tár fel és hord rá a metróra, másrész olyan irányokat szolgál ki (itt elsősorban a Rákóczi útra kell gondolni) melyeket a 4-es metró nem érint.

A demonstratíve felvonult “szakértők” és hivatalnokok nem is vették a fáradságot, hogy érveljenek, hamar kiderült, színjáték az egész, ezúttal senki sem kíváncsi az ellenvéleményekre. Beismerték, úgy alkották meg véleményüket, hogy semmilyen utasforgalmi adat birtokában nem voltak, ilyesmivel nem is foglalkoztak.

A XXI. században nem gondoltuk volna, hogy sikerül ennyire felidézni a 70-es évek áporodott, dohos hangulatát. De mégis ez történik, a tudatos városrombolás és a boszorkányüldözés folytatódik. A valódi közlekedési szakmában közmegegyezés, hogy súlyos hiba volt a metróvonalak fölött felszámolni a felszíni tömegközlekedést. Most mégis újra elkövetjük ugyanazt a hibát, újabb autóáradatot zúdítunk a teljesen bedugult belvárosra, valamint kapunk egy újabb halott, lepusztulásra ítélt főútvonalat. Semmit sem tanulunk a múlt hibáiból. A terhes múlt még itt van velünk és fogva tartja a Fővárost.

Ilyennek kellene lennie a Thököly útnak. Forgalomcsillapítás, alacsonypadlós villamos, kulturált parkolás, egészséges fák, élhető környezet., Bréma (forrás: Báti András)

Ilyennek kellene lennie a Thököly útnak. Forgalomcsillapítás, alacsonypadlós villamos, kulturált parkolás, egészséges fák, élhető környezet., Bréma (forrás: Báti András)

Ehelyett: Betonbakokkal zárják le a Festetics utca kijáratát, szimbolikusan jelezve, hogy a villamos innen nem megy tovább soha többet. Betont a sínek közé, ehhez ért, ennyit tud a magát szakmának nevező metrós és autóslobbi, melyek fő gyűjtőhelye a kiskirályságként viselkedő DBR Metró Igazgatóság és baráti köre, a velük szimbiózisban élő néhány közlekedéstervező cég., Festetics utca, Budapest (forrás: Nagy Dániel)

Ehelyett: Betonbakokkal zárják le a Festetics utca kijáratát, szimbolikusan jelezve, hogy a villamos innen nem megy tovább soha többet. Betont a sínek közé, ehhez ért, ennyit tud a magát szakmának nevező metrós és autóslobbi, melyek fő gyűjtőhelye a kiskirályságként viselkedő DBR Metró Igazgatóság és baráti köre, a velük szimbiózisban élő néhány közlekedéstervező cég., Festetics utca, Budapest (forrás: Nagy Dániel)

Mikor lesz végre ennek vége? Mikor látja be a Főváros vezetése, hogy az általuk favorizált “szakértők” nem képesek megújulni, avítt szemléletmódjukkal a város fejlődését torzítják?

A VEKE hamarosan előáll a bővített, számításokat tartalmazó tanulmányával is.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *