VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Új végállomást kap a 80-as troli a Keleti pályaudvarnál

2006-03-06
Szerző:

A 80-as trolibusz 1979-es megindulása óta változatlan útvonalon közlekedett egészen 2006. március 5-ig. A végállomás környékének átalakítása alkalmából tekintjük át a vonal történetét.

Az összevont 80-81-es járat kocsija fordul be a Lóvásár utcába (forrás: Istvánfi Péter)

Az összevont 80-81-es járat kocsija fordul be a Lóvásár utcába (forrás: Istvánfi Péter)


A trolivonal múltja egészen az 50-es évekig vezethető vissza: az évtized második felében a Fővárosi Autóbusz Üzem (FAÜ) két viszonylatot indított közép-Buda és Zugló összekötésére. A 80-as trolibusz elődjének tekintett 19-es autóbuszok Goldmark Károly utca – Déli pályaudvar – Krisztina körút – Mikó utca – Attila út – Lánchíd – Rákóczi út – Kerepesi út – Fogarasi út – Nagy Lajos király útja – Zugló, Pákozdi tér útvonalon közlekedtek. A 119-es gyors autóbuszok Kékgolyó utca – Lánchíd – Zugló, Pákozdi tér között közlekedtek. A 19-es busz nyugati végállomását a metró megnyitásakor, 1972-ben a Népstadionhoz vágták vissza, majd két hónap múlva meghosszabbították a Baross térig, ekkor alakult ki a jelenlegi vonalvezetés. A buszt 1979. április 4.-én váltotta fel a 80-as jelzésű trolibusz, melyre a frissen beszerzett 100-as sorozatú Ikarus 280-as trolikat állították forgalomba. A 90-es évek elejétől a 100-as sorozatú trolikat felváltották a 200-as sorozatú Ikarus 280 GVM trolik, majd 1996 márciusától az újonnan beszerzett Ikarus 435-ös trolibuszok járnak többnyire a 80-ason – a járművek műszaki állapota miatt leginkább a GVM-ekkel vegyesen.

A 2-es metró második Keleti pályaudvari kijáratának építéséhez kapcsolódóan új végállomás épül ki a pályaudvar déli oldalán, a korábbi parkoló helyén, ahol a 78-as autóbusz mellett tavasszal a 80-as troli új végállomást kap. Az új végállomási betérés építése alatt (március 19-ig) a 80-as troli a Csertő utca és a Stadionok között közlekedik, a kieső vonalon pótlóbuszok közlekednek, illetve hétvégenként a teljes vonalon buszok közlekednek. A változtatás hatására a Lóvásár utca – Mosonyi utca – Fiumei út – Kerepesi út hurokban 2006. március 5-én üzemzárással 27 év után megszűnt a trolibuszközlekedés, a felsővezeték elbontását másnap már el is kezdték.

Néhány kép a hurokból:

Az összevont 80-81-es járat kocsija fordul be a Lóvásár utcába (forrás: Istvánfi Péter)

Az összevont 80-81-es járat kocsija fordul be a Lóvásár utcába (forrás: Istvánfi Péter)

A Lóvásár utcai megálló (forrás: Istvánfi Péter)

A Lóvásár utcai megálló (forrás: Istvánfi Péter)

A megszűnő Lóvásár utcai megálló. (forrás: Istvánfi Péter)

A megszűnő Lóvásár utcai megálló. (forrás: Istvánfi Péter)

Trolibusz fordul a Lóvásár utcából a Mosonyi utcába (forrás: Istvánfi Péter)

Trolibusz fordul a Lóvásár utcából a Mosonyi utcába (forrás: Istvánfi Péter)

A Mosonyi utcai kanyar a másik irányból (forrás: Istvánfi Péter)

A Mosonyi utcai kanyar a másik irányból (forrás: Istvánfi Péter)

A Festetich utcai villamos-troli kereszt (forrás: Istvánfi Péter)

A Festetich utcai villamos-troli kereszt (forrás: Istvánfi Péter)

Áthaladás a villamos-troli kereszt alatt (forrás: Istvánfi Péter)

Áthaladás a villamos-troli kereszt alatt (forrás: Istvánfi Péter)

A Fiumei úti megálló (forrás: Istvánfi Péter)

A Fiumei úti megálló (forrás: Istvánfi Péter)

Ráfordulás a Fiumei útról a Baross térre. (forrás: Istvánfi Péter)

Ráfordulás a Fiumei útról a Baross térre. (forrás: Istvánfi Péter)

A leendő trolivégállomás a Keleti pályaudvar elött (forrás: Friedl Ferenc)

A leendő trolivégállomás a Keleti pályaudvar elött (forrás: Friedl Ferenc)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.