‘A budapesti közlekedés jelenlegi helyzete civil szemmel’
2005 decemberében a Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottságának felkérésére és megbízásából a VEKE Közlekedésfejlesztés munkacsoportja, immár a Főpolgármesteri Hivatal hivatalos szakértői beszállítójaként tanulmányt készített “A budapesti közlekedés jelenlegi helyzete civil szemmel” címmel. Tanulmányunk letölthető.
A közlekedési helyzetről és a közlekedésfejlesztés lehetőségeiről szóló, nem véglegesnek és nem is teljeskörűnek szánt, inkább az aktuális problémákat és teendőket bemutató, a szakbizottság számára 2006-ban megoldható és megoldandó, illetve megválaszolandó kérdésekre fókuszáló tanulmány 2005 decemberében készült el.
A 173 oldalas dokumentum PDF formátumban (4 MB!) letölthető INNEN. A tartalomjegyzék: 1. Bevezetés 2. Közösségi közlekedés 2.1. Általános helyzetértékelés 2.2. A közösségi közlekedés üzemeltetése és fejlesztése 2.3. Problémák és megoldások a budapesti tömegközlekedés egészére vonatkozóan 2.3.1. A Budapesti Közlekedési Szövetség 2.3.2. Menetrendi struktúra 2.3.3. Utastájékoztatás 2.3.4. Viszonylatszámozás 2.3.5. Forgalomirányítás 2.3.6. Akadályozó tényezők 2.3.7. A tömegközlekedés alkalmazkodása az igényekhez 2.3.8. Esélyegyenlőség 2.4. A közösségi közlekedés járműállománya 2.4.1. Az autóbusz járműpark 2.4.2. A villamos járműpark 2.4.3. A trolibusz járműpark 2.4.4. A városi gyorsvasutak járművei 2.4.4.1. A Millenniumi Földalatti Vasút 2.4.4.2. A metró járművei 2.4.4.3. A HÉV-vonalak járműparkja 2.5. Az autóbuszhálózat helyzete és fejlesztési lehetőségei 2.5.1. A tömegközlekedés előnyben részesítése 2.5.1.1. Pesti út – Jászberényi út – Fehér út főtengely 2.5.1.2. Buszsáv az M1-M7 autópálya bevezető szakaszán 2.5.1.3. Közös tömegközlekedési sáv kialakítása az Alkotás utcában és a Krisztina körúton 2.5.1.4. Buszsáv a Kassai téren és a Szőnyi úton 2.5.1.5. A 7-es és 73-as autóbuszok további előnyben részesítése 2.5.1.6. Bécsi út – Frankel Leó úti közös tömegközlekedési útvonal 2.5.1.7. Villamosok előnyben részesítése 2.5.2. Zsúfoltságkezelés, hálózati átszervezések 2.5.2.1. Zsúfoltságkezelés 2.5.2.2. A XVI. kerület buszhálózata 2.5.2.3. A XVII. kerület buszhálózata 2.5.2.4. A XVIII. kerület buszhálózata 2.5.2.5. A budai hegyvidék buszai 2.5.2.6. Az éjszakai közlekedés további fejlesztése 2.5.2.7. A 32-es busz jövője 2.6. A villamoshálózat helyzete és fejlesztése 2.6.1. A villamosközlekedés mai problémái Budapesten 2.6.2. A körülmények és a színvonal javítása 2.6.2.1. A hálózati jelleg erősítése, vágánykapcsolatok 2.6.2.2. Fordulóidők csökkentése, menetidők rövidítése, lámpahangolások 2.6.2.3. A megállóhelyek kiosztásának és jellegének újragondolása 2.6.2.4. Magasperonok építése 2.6.2.5. Részleges típuscsere a 42-es villamos vonalán 2.6.2.6. A vágányzónák befüvesítése 2.6.3. Hálózatfejlesztési lehetőségek – vágányépítés nélkül 2.6.3.1. A budai villamoshálózat 2.6.4. Rövidtávú hálózatfejlesztési lehetőségek – építéssel 2.6.4.1. Az 1-es villamos meghosszabbítási lehetőségei 2.6.4.2. A 2-es villamos meghosszabbításának lehetőségei 2.6.4.3. A 3-as villamos jövője 2.6.4.4. A Thököly úti villamos sorsa 2.6.4.5. Budai hálózatfejlesztések 2.6.4.6. Hiányzó kapcsolatok a Belvárosban: a Bajcsy-Zsilinszky úti és a Rákóczi úti villamos 2.7. A trolibuszhálózat helyzete és fejlesztési lehetőségei 2.8. A gyorsvasúti hálózat fejlesztésének lehetőségei 2.8.1. Alapvető igények a gyorsvasúti hálózatra vonatkozóan 2.8.2. Budapest gyorsvasúti vonalainak fejlődési irányai 2.8.2.1. A Kisföldalatti (az „1-es metróvonal”) 2.8.2.2. A 2-es metró lehetséges fejlődési irányai 2.8.2.3. A 3-as metró lehetséges fejlődési irányai 2.8.2.4. A 4-es metró 2.8.2.5. Az Észak-Déli Regionális Gyorsvasút („5-ös metró”) 2.8.2.6. A HÉV-hálózat sorsa 2.9. A Fogaskerekű Vasút helyzete és fejlesztésének lehetőségei 2.9.1. A jelenlegi állapotok 2.9.2. A jövő Fogaskerekű vasútja 2.9.3. A megvalósítás érdekében tett lépések 2.10. A közösségi közlekedés, mint városfejlesztési szempont 2.10.1. Szabályozási kérdések 2.10.2. A városfejlesztés, ingatlanfejlesztés hatásai a közösségi közlekedési hálózatra 2.11. Együttműködési lehetőségek és szükségletek a vasúttal 2.12. A Ferihegyi repülőtér kiszolgálása 2.12.1. A jelenlegi megoldás: buszjárat Kőbánya-Kispestről 2.12.2. A kötöttpályás kiszolgálás lehetőségei 2.13. Európai uniós támogatási lehetőségek 2007-től 3. Közúti közlekedés 3.1. A jelenlegi helyzet 3.2. Jövőkép, rövidtávú megoldások 3.3. A közúthálózat fejlődési irányai 4. Kerékpáros közlekedés 4.1. A kerékpárhasználat típusai 4.2. A kerékpárutak általános kivitelezési kérdései 4.3. Hálózat szervezése, alapelvek 4.3.1. A hidak kérdése 4.3.2. Főútvonalak és kerékpárutak 4.3.3. Alapkoncepció 4.4. Oktatás, szabályok módosítása 5. Vízi közlekedés 6. Összegzés