VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

A gyalázat napja – muzeális járműveket semmisített meg a BKV ZRt.

2006-04-27
Szerző:

Nemhogy unokáink, de már mi sem fogjuk látni a 2006. április 11-én lángvágó általi halálra ítélt járműveket. A szakma iránt érdeklődést nem mutató cégvezetés cinikus akciója felér egy arculcsapással a közlekedésbarátok számára.

A Mávag N26/36 típusú autóbusza újkorában. Emlékét megőrizzük. (forrás: VEKE)

A Mávag N26/36 típusú autóbusza újkorában. Emlékét megőrizzük. (forrás: VEKE)


Április 11-e a gyalázat napja volt a közlekedésbarátok számára. Miközben sokan, így egyesületünk is a régi járművek megmentéséért, emlékük megőrzéséért küzd, a BKV szép csendben megszabadult jó néhány muzeális értékű busztól, olyanoktól is, melyekből már nincs több fellelhető példány, így örökre elvesztek. A barbár tett persze csak azokat lephette meg, akik nincsenek tisztában azzal, mi is folyik a múzeumi/nosztalgia területen a BKV-nál. Két éve megállt a járműrekonstrukciós program, a terület elenyésző, mindössze 32 millió forintos költségvetése nem követte az inflációt (a Szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum és a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeum fenntartását is ebből fedezik), sőt, Aba Botond vezérigazgató már a szentendrei múzeum végleges bezárását is kilátásba helyezte.

Néhány éve még reménykedő írások jelentek meg a BKV házi kiadványában. A hírlap azóta már magazin, mely biztosan nem fogja leközölni a megsemmisítésről szóló információkat. Új, érzéketlen, könyörtelen szelek fújnak. (forrás: BKV Hírlap)

Néhány éve még reménykedő írások jelentek meg a BKV házi kiadványában. A hírlap azóta már magazin, mely biztosan nem fogja leközölni a megsemmisítésről szóló információkat. Új, érzéketlen, könyörtelen szelek fújnak. (forrás: BKV Hírlap)

A BKV-nál természetesen felelős gazdálkodásnak nevezik a fenti eljárást és büszkék rá, hogy a menedzsment minden fillér kiadást meg akar fogni. Ez az érvelés azonban egyszerűen nevetséges, a BKV éves költségvetéséhez viszonyítva (kb. 100 milliárd Ft). A múlt megőrzésére a költségvetésnek mindössze 0,03%-át fordítják, sokszor értelmetlen PR-tevékenységekre viszont százmilliókat szórnak el. Ezek a tények pontosan mutatják a hozzáállást a kérdéshez.

Egyesületünk számtalanszor felhívta a figyelmet arra, hogy a múlt értékeinek gondozása a lehető legjobban megtérülő reklám, hiszen pontosan azt mutatja az adott cégről, hogy patinás, megbecsüli a múltját és a dolgozóit, megbízható és stabil. Elmondtuk, hogyan gondoljuk a terület működését, hogyan tartjuk lehetségesnek források bevonását. Kioktatáson kívül („mi jobban értünk ehhez”) más reagálás nem érkezett a BKV részéről, egyesületünket pedig számtalan atrocitás érte, amikor a folyamatos elutasítás és elzárkózás ellenére mégis ezen a területen kívántunk eredményeket elérni, vagy a hiányosságokra felhívni a figyelmet.

Az értéktelennek ítélt maradványok az udvaron. Balról jobbra a Mávag M5-ös, a Mávag N26/36-os, majd két Ikarus 630-as látszik., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

Az értéktelennek ítélt maradványok az udvaron. Balról jobbra a Mávag M5-ös, a Mávag N26/36-os, majd két Ikarus 630-as látszik., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

Az április 11-én megsemmisített buszok a BKV egyik 100%-os tulajdonú cégénél, a „felelős gazdálkodás” mintapéldájának számító, nemrég csődbe ment Gépjárműjavító (GJSZ) Kft Gyömrői úti üres telephelyén álltak, senkitől sem zavartatva várták sorsuk jobbra fordulását. A telephely eladása kapcsán a területet kitakarították, és a szeméttel együtt kidobták a régi buszokat is. A roncsokért egy-két százezer forintot kaphattak legfeljebb, ha ugyan nem fizettek az elszállításért.

Az alábbi buszokat semmisítették meg:

– GA 57-84 rendszámú Ikarus 620-as, amely 1962-től 9 éven át szolgált a fővárosban.

Az egyik, alkatrészdonorként félretett Ikarus 630-as (a 620-as a városi, a 630-as a távolsági változat volt). Már nem kellenek az alkatrészek., BKV GJSz Kft telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

Az egyik, alkatrészdonorként félretett Ikarus 630-as (a 620-as a városi, a 630-as a távolsági változat volt). Már nem kellenek az alkatrészek., BKV GJSz Kft telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

A 630-as belülről. Alig hiányzik valami, ezeket az alkatrészeket újra összeszedni szinte reménytelen lesz., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

A 630-as belülről. Alig hiányzik valami, ezeket az alkatrészeket újra összeszedni szinte reménytelen lesz., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

– Egy ismeretlen rendszámú és eredetű Ikarus 630-as. Ezen két buszt egy harmadik 620-as, a BKV-s GA 95-16 felújításához szerezték be, alkatrésznek.

A másik Ikarus 630-as. Ez is egészen egyben volt., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: VEKE)

A másik Ikarus 630-as. Ez is egészen egyben volt., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: VEKE)

Ebben a 630-asban még ülések is voltak. Gondosan szétvágtak mindent, nehogy maradjon az utókornak valami., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

Ebben a 630-asban még ülések is voltak. Gondosan szétvágtak mindent, nehogy maradjon az utókornak valami., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

– Egy 1970-es gyártású Ikarus 311.24. A jármű egykoron a Mezépszer kocsija volt, BKV-s vonatkozása nincs.

Ikarus 311-es autóbusz roncsa. Van, ahol ennél rosszabb állapotúakat is felújítottak, sokak örömére. A BKV-t nem érdekelte, meg sem kérdezték, kell-e valakinek., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: VEKE)

Ikarus 311-es autóbusz roncsa. Van, ahol ennél rosszabb állapotúakat is felújítottak, sokak örömére. A BKV-t nem érdekelte, meg sem kérdezték, kell-e valakinek., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: VEKE)

– Egy Mávag M5-ös, melyet a 1958-ban a FAÜ a MÁVAUT-tól vett át. Az átvétel után duplaajtósra építették át. Az állapotuk miatt a FAÜ csuklós buszok építéséhez nem használták fel őket, így valamikor a 60-as évek elején selejtezték. Lelkes civilek találták 1997-ben Budaligetben.

Mávag M5-ös autóbusz. Sem ebből, sem az alapváltozatából, a Tr 5-ösből nem maradt egyetlen példány sem., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: VEKE)

Mávag M5-ös autóbusz. Sem ebből, sem az alapváltozatából, a Tr 5-ösből nem maradt egyetlen példány sem., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: VEKE)

– Egy 1936-os gyártású Mávag N26/36 csőrös busz. A kocsi a régebbi típusokkal ellentétben már eredetileg is vasvázasan érkezett. A háború pusztításait túlélte, az 50-es évek elején selejtezték.

A Mávag

A Mávag “csőrös” N26/36-os buszának utolsó megmaradt példánya. Az orra már ennek is hiányzott, de ettől még meg lehetett volna őrizni az utókornak. Egy hasonló korú jármű tőlünk nyugatra vagyonokat ér., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: VEKE)

A Mávag N26/36 típusú autóbusza újkorában. Emlékét megőrizzük. (forrás: VEKE)

A Mávag N26/36 típusú autóbusza újkorában. Emlékét megőrizzük. (forrás: VEKE)

Az M5-ös, és a Mávag csőrös az utolsó volt az országban, és valószínűleg a környező országokban sem találni már ilyen kocsikat. Pótolhatatlanok, így az okozott kár felbecsülhetetlen.

Az egyelőre megmaradt járművek:

A GA 95-16 rendszámú Ikarus 620-as, amely 1969-től 1976-ig szolgált Budapesten, szintén megőrzésre félretett példány volt. Felújításának néhány éve neki is kezdtek, de mindössze a több millió forintért felújított váz maradt meg belőle. További sorsa kétséges, mivel a felújításához alkatrészdonorként félretett másik két buszt szétvágták (lásd feljebb)

Ikarus 620-as autóbusz. Jellegzetes, ritka értékes példány., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

Ikarus 620-as autóbusz. Jellegzetes, ritka értékes példány., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

A 620-as vázát felújították. Aztán jöttek az új szelek..., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

A 620-as vázát felújították. Aztán jöttek az új szelek…, BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

A járművek nagy részét a GJSZ Kft. egykori vezetői szerezték be. A BKV bevallottan aszerint szelektált, hogy melyik kocsi GJSZ-es és melyik BKV-s. Az a tény nem zavarta őket (vagy éppen hogy nagyon is zavarta), hogy a GJSZ is 100%-ig BKV. Két jármű a BKV tulajdona volt, ezek információink szerint egyelőre nem kerültek szétvágásra:

– GC 52-29 rendszámú, első generációs Ikarus 280.00. 1971. augusztusában, az első szériával érkezett meg a Récsei garázsba. Megmaradását annak köszönhette, hogy 1980-ban üzemi célra átalakították, ún. Étkeztetőbusz lett belőle (a rendszáma ekkor FS 75-57 lett). A Récsei garázs bezárása után Kelenföldre került, majd a GJSZ-be vitték át. Jelenlegi rendszáma: CLK-621, a GJSZ kitakarítása után a Délpesti garázsba vitték.

Első gyártási szériából származó Ikarus 280-as csuklós autóbusz. Még megvan., Budapest (forrás: Szigeti Dániel)

Első gyártási szériából származó Ikarus 280-as csuklós autóbusz. Még megvan., Budapest (forrás: Szigeti Dániel)

– 921-es pályaszámú trolibusz pótkocsi. Az FVV 1960-ban vezette be a pótkocsis üzemet a trolibuszoknál, a megmaradt pótkocsi 1961-ben érkezett az Általános Mechanikai Gépgyártól. A pótkocsik a megérkezésüktől kezdve az 1968-as selejtezésig a 75-ös viszonylaton közlekedtek. A GJSZ-ből a Pongrác úti troligarázsba került át.

AMG pótkocsi. Ikarus 60-asok vontatták a 75-ösön., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

AMG pótkocsi. Ikarus 60-asok vontatták a 75-ösön., BKV GJSz Kft. telephelye, Gyömrői út, Budapest (forrás: Tildy Tibor)

Nem egyedi eset

A barbár megsemmisítés nem egyedülálló a BKV-nál: a legelső Ikarus 280-as trolibuszt (100-as) is addig hagyták szétrohadni, amíg végül rámondhatták, hogy selejtezni kell, az utódjának kiszemelt 156-os pedig lassan szintén az enyészeté lesz.

Ennyi maradt a legelső, 100-as pályaszámú Ikarus csuklós troliból. Lerabolták, majd miután menthetetlennek ítélték, szétvágták., BKV Troligarázs, Pongrác út, Budapest (forrás: VEKE)

Ennyi maradt a legelső, 100-as pályaszámú Ikarus csuklós troliból. Lerabolták, majd miután menthetetlennek ítélték, szétvágták., BKV Troligarázs, Pongrác út, Budapest (forrás: VEKE)

A 100-as helyett megőrzésre kijelölt 156-os pályaszámú kocsi. Ebből sem maradt mára sok., BKV Troligarázs, Pongrác út, Budapest (forrás: VEKE)

A 100-as helyett megőrzésre kijelölt 156-os pályaszámú kocsi. Ebből sem maradt mára sok., BKV Troligarázs, Pongrác út, Budapest (forrás: VEKE)

Ugyanígy járt az egyetlen Ikarus 260-as troli, a 600-as sem több már, mint roncs.

A régebbi, MTB82-es, Ikarus 60-as, Ikarus 60-as csuklós trolikból is legfeljebb egy üres roncs maradt meg, azt is úgy guberálták össze lelkes, a vezetés által azóta is semmibe vett munkatársak a BKV-nál.

Az ezredik Ikarus 280-as autóbuszt csak különleges közbenjárásra sikerült egy magánszemélynek megvásárolnia, a BKV-t ez sem érdekelte.

A BKV saját fejlesztését, a 3430-as MUV motorkocsit a VEKE erőteljes fellépése kapcsán a bontóból hozták vissza. Azóta sem történt vele semmi, de legalább egyelőre még megvan.

Eltitkolt akció

Tudván, hogy a VEKE most is képes lenne megakadályozni a lángvágót, a buszokat még a GJSZ telephelyén feldarabolták. Kész helyzet elé állították a saját egyesületük, az Akácfa utcában bejegyzett Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület tagjait is. Természetesen mindig lehet találni pár szervilis „szakértőt”, akik készségesen ki fogják fejteni, a roncsok értéktelenek voltak, felújításuk lehetetlen, vagy rettenetesen drága lett volna és egyébként sem érdekel senkit ez az egész.

A VEKE több alkalommal felajánlotta, segít a hiányzó alkatrészek felkutatásában, segít pénzt gyűjteni a nemes célra, gépész, karosszérialakatos, autóvillamossági stb. végzettségű tagjai ingyen dolgoznának a helyreállításon. Be sem engedték őket a telephelyre. A BKV nem kért a civil szférából.

A BKV-n belül is sokan vannak még (bár sajnos egyre inkább kisebbségben), akiket érdekel a szakma és ők is szívesen áldoznának szabadidejükből a járművekre, mint ahogy Európa számtalan közlekedési vállalatánál ez gyakorlat. Ezek a kezdeményezések azonban már középvezetői szinten elhaltak. A BKV nem kért a saját dolgozóiból sem.

Szomorú látni, hogy hazánkban se az Ikarus, se a BKV (amely cég állományában megfordult az Ikarus összes városi típusú busza) nem képes megőrizni a jövő számára a régi típusokból 1-1 darabot, magánszemélyek pénzén és jóindulatán múlik, hogy egy-egy típus megmenekül, miközben külföldön (Németország, Csehország) tucatszám vannak megőrzött járművek, olyanok is, melyek már Magyarországon sincsenek. A megőrzés, a hagyományok ápolása nem lehet pénzkérdés, erre jó példa, hogy Oroszországban is találhatunk rengeteg féltve őrzött járművet.

A németeknél több 620/630-as Ikarus változat is megtalálható. Óvják, de egyben használják is őket.

A németeknél több 620/630-as Ikarus változat is megtalálható. Óvják, de egyben használják is őket.

Gyönyörű állapotú öreg Ikarus Németországban. Budapestnek is dísze lenne. Ha lenne.

Gyönyörű állapotú öreg Ikarus Németországban. Budapestnek is dísze lenne. Ha lenne.

Oroszországban megőrzött Ikarus 180-as. Ez is gyönyörű állapotú és működik. A szentendrei BKV-s példányról ez egyre kevésbé mondható el.

Oroszországban megőrzött Ikarus 180-as. Ez is gyönyörű állapotú és működik. A szentendrei BKV-s példányról ez egyre kevésbé mondható el.

Aki a múltját nem becsüli, a jövőt nem érdemli.

A VEKE felkéri a Főváros vezetését, vegye el a területet a teljes érdektelenséget mutató és érzéketlenül pusztító BKV-tól, alapítson önálló költségvetésű múzeumot és nosztalgiaüzemet!

A BKV menedzsmentjének kimondott álma amúgy is az, hogy csak a napi üzemeltetéssel foglalkozhassanak, legyen hát így! Majd kezelik a múzeumot, óvják a múlt értékeit azok, akiknek ez a szívügyük! A BKV-t pedig kötelezni kell arra, hogy múzeumi és nosztalgia célú „köteles példányokat” bocsásson a múzeum rendelkezésére, állagból történő kivonás esetén. Véget kell vetni annak a rendkívül káros szemléletnek és gyakorlatnak, melyet a BKV egyik vezérigazgató-helyettese így fogalmazott meg:

„Azért vágatjuk szét és nem tároljuk az akár csak ideiglenesen felesleges járműveinket, nehogy valakinek még eszébe jusson felhasználni őket valahol”

Ez az idézet ugyan az üzemben lévő, állományi járművekre vonatkozott, ám pontosan ugyanígy gondolkodnak a múlt járműveiről is. Szerintük feleslegesek, csak a helyet foglalják, viszik a pénzt, ráadásul kíváncsi tekinteteket vonzanak, melyek jobb, ha nem firtatják, mi folyik a BKV-n belül.

Gräf&Stift csőrös autóbusz várakozik az indulásra a bécsi közlekedési vállalat (Wiener Linien) 100. éves fennállására rendezett ünnepi felvonuláson. A matuzsálem pár perc múlva új sofőrt kapott, személyesen Bécs főpolgármestere vezette tovább. Ő rajong ezekért a járművekért, Bécs gyűjteménye párját ritkító., Ring, Bécs (forrás: Vitézy Dávid)

Gräf&Stift csőrös autóbusz várakozik az indulásra a bécsi közlekedési vállalat (Wiener Linien) 100. éves fennállására rendezett ünnepi felvonuláson. A matuzsálem pár perc múlva új sofőrt kapott, személyesen Bécs főpolgármestere vezette tovább. Ő rajong ezekért a járművekért, Bécs gyűjteménye párját ritkító., Ring, Bécs (forrás: Vitézy Dávid)

Végezetül álljon itt egy lista a háború utáni muzeális buszokról és trolikról, melyekből egyesületünk álláspontja szerint Budapestnek meg kellett volna őriznie példányokat az utókor számára:

Rába Tr 3,5: 1 db váz, Szentendrén kiállítva

Mávag Tr 5: nem maradt belőle egy sem

Mávag M5: az utolsót most vágták szét

Ikarus 30: a BKV-nál nem maradt egy sem. 1 db működőképes, FAÜ származású, Vértes Volán újította fel (a VEKE 2005-ös nosztalgiamenetének főszereplője)

Ikarus 31: a BKV-nál nem maradt egy sem

Ikarus 311: több működőképes, egyik sem FAÜ származású, a BKV-nál nem maradt egy sem

Ikarus 60: nem maradt belőle egy sem

Ikarus 60 csuklós (FAÜ csuklós): nem maradt belőle egy sem

Ikarus 66: nem maradt belőle egy sem. 1 db, nem FAÜ származású, magánszemély tulajdonában van, NDK exportpéldány volt, Volánok újították fel Mávaut festéssel (a VEKE 2004-es nosztalgiamenetének főszereplője)

Ikarus 620: néhány roncs még fellelhető, de a BKV származásúakat most vágták szét

Ikarus 620 csuklós: nem maradt belőle egy sem

Ikarus 556: 1 db felújított, működésképtelen, BKV tulajdonú, Szentendrén kiállítva

Ikarus 180: 1 db felújított, működőképes, BKV tulajdonú, Szentendrén kiállítva

Ikarus 556 emeletes: 1 db roncs, FAÜ származású, magántulajdonban

Ikarus 280: 1 db első sorozatú, BKV tulajdonú (GC 52-29 ex. FS 75-57)

Ikarus 260: 1 db első sorozatú, BKV tulajdonú (BPO-103)

MTB 82: 1 db roncs, sorsa kérdéses, BKV tulajdonú

Ikarus 60T: 1 db roncs, sorsa kérdéses, BKV tulajdonú

ÁMG pótkocsi: 1 db roncs, felújítható, BKV tulajdonú

Ikarus 60T csuklós: nem maradt belőle egy sem

ZIU-5: 1 db működőképes, BKV tulajdonú, Szentendrén kiállítva

Ikarus 260T: 1 db roncs, sorsa kérdéses, BKV tulajdonú

Ikarus 280T: 1 db roncs, sorsa kérdéses, BKV tulajdonú

Az eredeti állapothoz legközelebbi, Ikarus 260.00 sorozatú autóbusz. Állományból kivonva, de még megvan., BKV Délpesti garázs, Méta utca, Budapest (forrás: Szigeti Dániel)

Az eredeti állapothoz legközelebbi, Ikarus 260.00 sorozatú autóbusz. Állományból kivonva, de még megvan., BKV Délpesti garázs, Méta utca, Budapest (forrás: Szigeti Dániel)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.