VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2014-ben is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Megújult buszjárat Ferihegyre

2006. április 15. szombat
Szerző:

Egy újabb, kisebb VEKE-siker, a budapestiek érdekében, az öncélú közlekedéstervezés felett. Ha csak egyik irányban is, de betér az immár 200-asra számozott Reptér-busz a Ferihegy 1-re, bővült az üzemideje és új kocsikat kapott.

A legújabb, légkondicionált Volvo buszok kerültek a 200-asra., Budapest (forrás: Székely György)

A legújabb, légkondicionált Volvo buszok kerültek a 200-asra., Budapest (forrás: Székely György)


2006. április 14-én üzemkezdettől új, 200-as jelzésű autóbusz közlekedik Ferihegy 2-es terminálja és a Kőbánya-Kispest metróvégállomás között.

A VEKE 2005 szeptemberében levélben fordult a Fővárosi Önkormányzat Közlekedési Ügyosztályához és a Városüzemeltetési Bizottsághoz, amelyben felhívtuk a figyelmet arra, hogy a városnak nem kéne szó nélkül hagynia egy új nemzetközi repülőtérterminál (nevezetesen Ferihegy 1) megnyitását a tömegközlekedési hálózat szempontjából. Jeleztük: megengedhetetlen az, hogy csak személygépkocsival vagy taxival lehessen európai módon megközelíteni a repteret.

Kőbánya-Kispesten a metróról leszállva a buszt megtalálni (annak nevétől függetlenül) már eleve nem kis feladat egy nem budapesti viszonyokhoz szokott turistának., Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Kőbánya-Kispesten a metróról leszállva a buszt megtalálni (annak nevétől függetlenül) már eleve nem kis feladat egy nem budapesti viszonyokhoz szokott turistának., Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Az utolsó Reptér-busz, Ferihegy, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

Az utolsó Reptér-busz, Ferihegy, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

Többek között az esti gépekhez sem volt megfelelő a közösségi közlekedési csatlakozás, és javasoltuk az utastájékoztatás felülvizsgálatát is, leginkább a külföldi utasok miatt. Kérésünknek megfelelően a Reptér-busz elnevezés helyett számmal jelzett viszonylat közlekedik április 14-től, ami még nem teljes egészében teljesült, az pedig azon kérésünk, hogy lehetőleg többnyelvű információs feliratokkal igazítsák útba a repülővel érkezőket.

Az illetékesek eleinte elutasítottak minden változtatást, aztán később (ahogyan az éjszakai közlekedés esetében is) saját anyagot készítettek a változtatásokról, amelynek még a városházi megtárgyalása is hosszasan váratott magára. A VEKE nem adta fel, a Főváros bizottságaiban (Városüzemeltetési Bizottság, Turisztikai Bizottság) keményen kiállt a jobbítás mellett.

Javaslataink a bizottságok részéről kedvező fogadtatásra találtak, hónapokkal később végre megtörtént a megvalósítás is.

A járat a 200-as jelzést kapta, sűrűbben és megnövelt üzemidőben közlekedik. A BKV ZRt. újabb Volvo autóbuszai közül nyolcat erre a viszonylatra osztottak be. A légkondicionált, alacsonypadlós autóbuszokon a bőröndök elhelyezésére tárolót alakítottak ki az utastér csukló mögötti részében.

200-as busz pihenője Kőbánya-Kispesten, Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

200-as busz pihenője Kőbánya-Kispesten, Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

Bőröndtartó a Volvo buszon, Budapest (forrás: Friedl Ferenc)

Bőröndtartó a Volvo buszon, Budapest (forrás: Friedl Ferenc)

A magyar nyelvet nem beszélő utasok számára a BKV az új gyakorlatának megfelelően csak angol nyelven készített tájékoztatót a jegy- és bérletfajtákról, azok árairól, magyarázatuk szerint a német nyelv használata szükségtelen. A hangos utastájékoztató rendszer, bár beszél angolul, mégsem lehet teljes az örömünk, ugyanis például Kőbánya-Kispest végállomást csak magyarul jelzi előre a rendszer, angolul csak a leszállóhelyre való megérkezés után hangzik el az idegen nyelvű tájékoztatás. Bár a kezdeményezést értékeljük, van még ezzel teendő.

A jelentősebb megállóhelyeken, így például az 1-es terminálnál a busz külső hangszóróin a „200-as autóbusz, Kőbánya-Kispest felé” szöveg hallható. De csak magyarul. Pont a repülőtéren idegen nyelven ez nem hangzik el.

A 200-as járat Kőbánya-Kispesten, Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Friedl Ferenc)

A 200-as járat Kőbánya-Kispesten, Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Friedl Ferenc)

200-as busz Ferihegy 2 terminálon, Ferihegyi repülőtér, Budapest (forrás: Friedl Ferenc)

200-as busz Ferihegy 2 terminálon, Ferihegyi repülőtér, Budapest (forrás: Friedl Ferenc)

Apróság, de figyelemre méltó az is, ahogyan a Kőbánya-Kispest irányú külső, vizuális utastájékoztató berendezésre a végállomás kiírásra kerül. A „KŐBÁNYA-KISPEST” felirat alatt a „(3-AS METRÓ)” szerepel. Ennek egyértelműbb jelölésére több megoldás is kínálkozik (akár kétnyelvű felirat váltogatása, akár egy metrólogó és a 3-as szám, stb.)

Ugyancsak negatív tapasztalat, hogy a nyugati városok repülőtereivel ellentétben Ferihegyen mindösszesen csak automatából vagy a gépkocsivezetőtől vásárolható vonaljegy és csak az, másfajta jegy nem kapható. Egyéb jegyfajták, melyeket a buszon hirdetményben is javasolnak a turisták számára, nem érhetők el a reptéren. Így többek között az egy- és többnapos jegyek sem. Ezáltal a BKV Zrt. bizony többletkiadásra kényszeríti a városunkba érkező külföldi vendégeket, hiszen a végállomásig, ahol ilyen jegyek elérhetők, külön kell jegyet vásárolniuk, utóbbit lényegesen magasabb áron. Nem lenne értelme egy kisebb pénztárat, sőt, más városokhoz hasonlóan a város tömegközlekedéséről tájékoztatást adó információs pultot működtetni a repülőtéri terminálon? Úgy gondoljuk, ugyancsak nem lehetetlen feladat néhány automatát felkészíteni a turisták által leginkább használt jegyfajták értékesítésére.

A legújabb, légkondicionált Volvo buszok kerültek a 200-asra., Budapest (forrás: Székely György)

A legújabb, légkondicionált Volvo buszok kerültek a 200-asra., Budapest (forrás: Székely György)

Az új buszjárat indulásával egyidőben jelentették be, hogy még az idén, várhatóan szeptemberre új vasúti megállóhely létesül az 1-es terminál mellett. Ez alkalomból az új beszerzésű, Ausztriában műszaki problémák miatt át nem vett és érdekes úton hozzánk került Bombardier Talent járművek egyikével a mostani Szemeretelep megállóig különvonatot indítottak az újságírók számára.

Egy új Talenttel kivitték az újságírókat Szemeretelepre, Szemeretelep vasúti megállóhely, Budapest (forrás: Friedl Ferenc)

Egy új Talenttel kivitték az újságírókat Szemeretelepre, Szemeretelep vasúti megállóhely, Budapest (forrás: Friedl Ferenc)

A leendő új vasúti megálló helyszíne Ferihegy 1 mellett, Budapest (forrás: Friedl Ferenc)

A leendő új vasúti megálló helyszíne Ferihegy 1 mellett, Budapest (forrás: Friedl Ferenc)

Az új megálló ettől pár száz méterre fog elhelyezkedni, nagyjából az 1-es terminál bekötőútjánál. Innét a gyorsforgalmi út feletti fedett átjárón lehet majd elérni az 1-es terminált, míg a vasúti peronoktól autóbusszal juthatnak az utasok a 2-es terminálhoz. Részben EU-s forrásból mintegy 6,5 milliárd forint felhasználásával korszerűsítik a vasúti pályát is. Ez lesz a(z erősen) nulladik fázisa a reptér és a belváros közötti korszerű kötöttpályás közlekedést biztosító beruházásnak.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük