VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A XVI. kerületi buszhálózat átalakítására készített tanulmányt a VEKE

2006-07-03
Szerző:

Budapest egyik legrosszabb tömegközlekedési részaránnyal bíró kerületében a buszvonalak átszervezésére, azonnal bevezethető intézkedésekre készítettünk javaslatcsomagot – szokásunkhoz híven figyelembe véve a finanszírozási realitásokat is.

A 144-es járat továbbra is változatlan útvonalon közlekedne, de a 175-ös járat beindításával menetrendje megváltozna.  , Budapest (forrás: VEKE)

A 144-es járat továbbra is változatlan útvonalon közlekedne, de a 175-ös járat beindításával menetrendje megváltozna. , Budapest (forrás: VEKE)


A pesti oldal keleti részén található XVI. kerületet leginkább kertvárosias beépítettség, és közelítőleg négyzetrácsos utcaszerkezet jellemzi. A kerület lakóövezeti presztízse folyamatosan növekszik, ezt a folyamatot azonban a tömegközlekedési hálózat nem követi. Rákosszentmihály buszhálózata az Örs vezér terén összpontosul, a kerületet elérő harántirányú összeköttetések hiányosak. Rákoskeresztúr központja felé semmilyen elfogadható tömegközlekedési kapcsolat nincs, Észak-Pest is csak többszöri átszállással lehet eljutni. A kerület külső részén az utóbbi években kiépült új lakóterületnek (a Szlovák út és az Ostoros út térségének) sem megfelelő a tömegközlekedése, a ma ott közlekedő 75-ös busz kis kapacitású járművekkel, ritkán jár, és nincs metrókapcsolata.

A 75-ös autóbusz vonalának nagy részéről csak átszállással érhető el az Örs vezér tere., Budapest (forrás: VEKE)

A 75-ös autóbusz vonalának nagy részéről csak átszállással érhető el az Örs vezér tere., Budapest (forrás: VEKE)

Nem csak alkalmilag lenne szükség valódi szóló autóbuszokra az Ostoros úton (de nem feltétlenül a 75-ösön), mert az általában itt közlekedő IK405-ös midibuszok kapacitása elégtelen a csúcsidei forgalom lebonyolítására., Budapest (forrás: VEKE)

Nem csak alkalmilag lenne szükség valódi szóló autóbuszokra az Ostoros úton (de nem feltétlenül a 75-ösön), mert az általában itt közlekedő IK405-ös midibuszok kapacitása elégtelen a csúcsidei forgalom lebonyolítására., Budapest (forrás: VEKE)

A VEKE Közlekedésfejlesztés munkacsoportja által készített új hálózat anélkül orvosolja ezeket a problémákat, hogy a változtatás az üzemeltető BKV számára többletköltséget jelentene, vagy más városrészekben közlekedőket hozna rosszabb helyzetbe.

A módosított közlekedési rend alapján a harántirányú kapcsolatot a most napi néhány indulással közlekedő, túlzsúfolt 192-es busz rendszeresen közlekedő járattá történő fejlesztése adná meg. A megújult járat a hét minden napján a teljes nappali üzemidőben összeköttetést teremtene Újpalota – Rákosszentmihály – Centenáriumi lakótelep – Mátyásföld – Rákoskeresztúr között, hosszú gyűrűirányú vonalával a külső-pesti buszhálózatban található űrt töltené be.

A 131-es busz útvonala a ma csak a 75-ös busszal ellátott kisszentmihályi lakóterület – Szlovák út északi része – térségéig hosszabbodna meg, egyidejűleg a járat üzemideje is kibővülne, az utolsó busz a mostani 21.00 óra helyett 22.20-kor indulna.

A 144-es járat továbbra is változatlan útvonalon közlekedne, de a 175-ös járat beindításával menetrendje megváltozna.  , Budapest (forrás: VEKE)

A 144-es járat továbbra is változatlan útvonalon közlekedne, de a 175-ös járat beindításával menetrendje megváltozna. , Budapest (forrás: VEKE)

A 192-es autóbusz új útvonalával és menetrendjével egy fontos, harántirányú kapcsolatot tölthetne be, ellentétben a mai, alig létező szerepével., Budapest (forrás: VEKE)

A 192-es autóbusz új útvonalával és menetrendjével egy fontos, harántirányú kapcsolatot tölthetne be, ellentétben a mai, alig létező szerepével., Budapest (forrás: VEKE)

Tervünk szerint a 144-es járattal összehangolva egy új, 175-ös jelzésű buszjárat járna az Örs vezér teréről a Rákosi úton és az Ostoros úton át Cinkotára. Az új járat a 144-eshez képest rövidebb menetidővel közlekedhet (a Csömöri úti felüljáró kihagyásával, a 144-es gyors autóbusz útvonalát követve), és közvetlen metrókapcsolatot nyújthat a 75-ös busz vonalának déli részére is.

Örs vezér tere felé a fölösleges Csömöri úti kerülő levágásával a Centenáriumi lakótelepről érkező gyors 144-es menetideje is rövidülne, a járat üzemideje pedig a változó igényekhez igazodva reggel 8.20 percig bővülne.

A Centenáriumi lakótelep jobb ellátása érdekében 44-es jelzéssel összevonásra kerülne a gyors 44-es és 44A viszonylat, így a lakótelep közvetlen elérésére egyenletesebb és sűrűbb járatkövetés lenne biztosítható.

A 44-es gyors és 44A gyors összevonását javasoltuk, melynek köszönhetően a Centenáriumi lakótelepen is javulna így az ellátottság.  , Budapest (forrás: VEKE)

A 44-es gyors és 44A gyors összevonását javasoltuk, melynek köszönhetően a Centenáriumi lakótelepen is javulna így az ellátottság. , Budapest (forrás: VEKE)

Nem csak vasárnap elegendő a szóló az utóbbi időben a 44-es gyorsra., Budapest (forrás: VEKE)

Nem csak vasárnap elegendő a szóló az utóbbi időben a 44-es gyorsra., Budapest (forrás: VEKE)

Az Örs vezér teréről induló 44-es, 45-ös és gyors 76-os buszok új, közös megállót kapnának az Árkád áruház mellett, így az utasok közös peronon szállhatnának fel a Veres Péter úti buszokra, így nem kellene a Nagy Lajos király útja végén állandósult dugóban vesztegelniük.

A fejlesztés fedezeti oldalát a 44-es gyorsjárat megszüntetése jelenti, amelynek rövid külső önálló szakaszát a rendszeresen közlekedő 192-es járat teljes egészében lefedi, belső részén pedig a fekete 44-es busz nyújt egyenletes követést. Ritkábban és esténként rövidebb üzemidővel közlekedtethető a 75-ös busz is, mely helyett a 131-es, 175-ös és 192-es járatok jobb kapcsolatokat nyújtanának. A Rákoskeresztúr és Cinkota közötti utazási lehetőséget a 192-es járat a továbbiakban nem biztosítaná, helyette csúcsidőben a meghosszabbított 180-as járat közlekedne, új, közvetlen eljutási lehetőséget teremtve a Szerb Antal Gimnáziumhoz és a Gödöllői HÉV-hez. A 180-as járat Rákosliget vasúti megállóhelynél a Hatvan felől érkező személyvonatok egy részéhez is csatlakozást nyújtana.

Az új rendszer a meglévő és többé-kevésbé jól működő közlekedési kapcsolatokat érintetlenül hagyná: változatlan maradna a 31-es, 77-es, 177-es, 92-es, a gyors 76-os és gyors 130-as járat közlekedése.

A tanulmány teljes terjedelmében, mellékleteivel, PDF formátumban letölthető az alábbi hivatkozásokról:

A tanulmány alapdokumentuma

I. sz. melléklet – útvonalak és megállóhelyek

II. sz. melléklet – menetrendi tervezetek

III. sz. melléklet – forgalmi teljesítmények

IV. sz. melléklet – paramétersorok

Tanulmányunkat június elején postáztuk a Főpolgármesteri Hivatal és a BKV Zrt. felé, a szakmai egyeztető tárgyalások pedig a nyár folyamán várhatón lezajlanak a XVI. kerületi közlekedésfejlesztés ügyében. Ezek eredményéről a honlapunkon tájékoztatást fogunk adni.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.