Búcsú a „szávás” UV villamosoktól
Az új Combino villamosok érkezésével nagy típuscsere- és selejtezési hullám indul meg. Az eddig a Nagykörúton közlekedő GANZ-csuklós villamosok fokozatosan váltják fel az idén 50 éves UV-kocsikat.

A 42-es vonalon az utolsó menetrend szerinti UV a 3378-3379 páros volt. Üzemzárás után a villamosok nem a Száva, hanem Zugló Kocsiszínbe tértek nyugovóra. Az utolsó Szávás UV-k konvoja az Örs vezér terén halad. (forrás: Halász Péter)
Ennek első lépéseként a Kispesten és Pesterzsébeten közlekedő 42-es és 52-es vonalakon történik a típuscsere, s ezzel megszűnik Száva kocsiszín UV-állománya. Ebben a cikkben szeretnénk bemutatni azon villamosvonalakat, melyek innen kerültek kiadásra, s a történelem folyamán UV-val (vagy azzal is) közlekedtek.
Az 52-es vonal
Az 52-est 1950 körül indították a Kilián György Laktanya (az Üllői út és a Ferenc körút kereszteződése) és a kispesti Villanytelep között, a vonal tehát végig az Üllői úton haladt. Az ötvenes évek közepén a végállomást építési munkák miatt a Madách Imre térre helyezték át, ide a villamosok az Üllői út – Múzeum körút – Károly körút vonalon jutottak el. Az 1956-os harcok idején a Madách téri végállomás szinte teljesen megsemmisült, ekkor a viszonylatokat ideiglenesen a Nagyvárad térig közlekedtették, később azonban visszakerültek eredeti helyükre, 1963-ra az 52-es pedig már a Nyugati pályaudvart is elérte.

Az 52A viszonylat a Nyugatinál. Ekkor még híre sem volt a ma látható csomópontnak. (forrás: Tim Boric)
Az 1970-es években megkezdődött a 3-as metróvonal építése, s elkezdték a Kálvin téri gyalogos aluljáró építését, ezért 1976-ban a vonalakat idáig vágták vissza. Érdekes azonban, hogy a Nyugati és a Madách tér között ugyanekkor közlekedett egy 52B jelzésű betétjárat is!
A metró első szakaszának elindulásakor, 1977. január 1-jén az 52-es viszonylat megszűnt.
Jelenlegi formáját 1980. március 29-én nyerte el, ezen a napon szűnt meg az Üllői út belső szakaszán a villamosközlekedés, a metró újabb szakaszának átadásával egyidőben.
1981 áprilisában egy betétjárat indult 52A jelzéssel a Határ úttól a Gubacsi útig, ez azonban két év múlva a 13-as hosszabbításához kapcsolódóan megszűnt.
Az 52-esen az első évektől közlekednek UV-k, 3, vagy az „újra”-indítás óta kétkocsis szerelvényekben, sőt 1996-tól, mikor bezárták Óbuda kocsiszínt, a modernizált UV-kocsik (MUV-ok) Szávába kerültek, s selejtezésükig rendszeresen csatolva közlekedtek az 52-es vonalán.
2005. október 29-től a VEKE dél-pesti közlekedésfejlesztési csomagjának eredményeként hétköznap este és hétvégén teljes üzemidőben a lakók nyugalma érdekében az UV-kocsik helyett a Hannoverből vásárolt TW6000 kocsik közlekednek itt.
A 42-es vonal
Ezt a számot először egy Szarvas csárda tér – Üllői út – Hofherr Albert utca – Ady Endre út vonalon közlekedő vonal kapta meg, melyet 1955. szeptember 26-án nyitottak meg. Először csak a Határ útig közlekedett, majd az előzőekben említett Kilián laktanyához került át a végállomás. A vonal forgalma a forradalom időszakában megszűnt.
1959-ben az „új” 42-es a Móricz Zsigmond körtérről közlekedett Kispest, Tóth Árpád utcáig, a Bartók Béla út, a Szabadság híd és a Vámház körút érintésével. 1961-től a 42-es külső szakaszán, a Nagyvárad tér és a kispesti végállomás között a 42A betétjárat segítette a közlekedést. Mivel a vonal mindkét végén hurokvégállomás volt, ez lehetővé tette pótkocsis járművek közlekedését, 1500-as motorkocsi+pótkocsi összeállítású szerelvények közlekedtek itt. Az UV-k 1970-ben jelentek meg a 42-esen. Április 3-ától az új végállomás a Madách tér lett. A metró első szakaszának 1977-es megnyitásakor a végállomást a Szent István Kórház elé, a Nagyvárad térre helyezték át, (ekkor megszűnt a 42A), a jelenlegi helyzet pedig a metró újabb szakaszának megnyitásával egyidőben, 1980. márciusában állt elő. 1996-tól itt is megjelentek a modernizált UV-kocsik, hétköznap csatolva, hétvégi napokon pedig szóló üzemben.
Az Üllői út „utolsó mohikánja”, az 50-es vonal
Ez a viszonylat is az 1950-es évek elején indult el, s külső végállomása mind a mai napig változatlan, s a metró elkészülte óta ez az egyetlen megmaradt villamos az Üllői úton, egy egykor büszke hálózat utolsó megmaradt darabja. Eleinte a Nagyvárad térről járt, s 1954-től egy betétjárat segítette, a Szarvas csárda térig, ami 1960-ban szűnt meg, de 1977-től újra szükségessé vált az üzemeltetése, ekkor azonban már csak Kispest, Villanytelepig közlekedett, s itt volt Kispest kocsiszín is. Az 50A a metró elindulásával ismét megszűnt, de még egyszer újraindították, 1980 júliusában, s 5 év után szűnt meg végleg.
Az itt közlekedő 3-as UV-szerelvényeket 2001-ben kezdték felváltani a csendesebb hannoveri kocsik, november 20-ától részleges, majd 2002. február 2-ától teljes volt a típuscsere.
További képeink
