VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Búcsú a „szávás” UV villamosoktól

2006. augusztus 1. kedd
Szerző:

Az új Combino villamosok érkezésével nagy típuscsere- és selejtezési hullám indul meg. Az eddig a Nagykörúton közlekedő GANZ-csuklós villamosok fokozatosan váltják fel az idén 50 éves UV-kocsikat.

A 42-es vonalon az utolsó menetrend szerinti UV a 3378-3379 páros volt. Üzemzárás után a villamosok nem a Száva, hanem Zugló Kocsiszínbe tértek nyugovóra. Az utolsó Szávás UV-k konvoja az Örs vezér terén halad. (forrás: Halász Péter)

A 42-es vonalon az utolsó menetrend szerinti UV a 3378-3379 páros volt. Üzemzárás után a villamosok nem a Száva, hanem Zugló Kocsiszínbe tértek nyugovóra. Az utolsó Szávás UV-k konvoja az Örs vezér terén halad. (forrás: Halász Péter)


Ennek első lépéseként a Kispesten és Pesterzsébeten közlekedő 42-es és 52-es vonalakon történik a típuscsere, s ezzel megszűnik Száva kocsiszín UV-állománya. Ebben a cikkben szeretnénk bemutatni azon villamosvonalakat, melyek innen kerültek kiadásra, s a történelem folyamán UV-val (vagy azzal is) közlekedtek.

Az 52-es vonal

Az 52-est 1950 körül indították a Kilián György Laktanya (az Üllői út és a Ferenc körút kereszteződése) és a kispesti Villanytelep között, a vonal tehát végig az Üllői úton haladt. Az ötvenes évek közepén a végállomást építési munkák miatt a Madách Imre térre helyezték át, ide a villamosok az Üllői út – Múzeum körút – Károly körút vonalon jutottak el. Az 1956-os harcok idején a Madách téri végállomás szinte teljesen megsemmisült, ekkor a viszonylatokat ideiglenesen a Nagyvárad térig közlekedtették, később azonban visszakerültek eredeti helyükre, 1963-ra az 52-es pedig már a Nyugati pályaudvart is elérte.

Az 52A viszonylat a Nyugatinál. Ekkor még híre sem volt a ma látható csomópontnak. (forrás: Tim Boric)

Az 52A viszonylat a Nyugatinál. Ekkor még híre sem volt a ma látható csomópontnak. (forrás: Tim Boric)

Az 1970-es években megkezdődött a 3-as metróvonal építése, s elkezdték a Kálvin téri gyalogos aluljáró építését, ezért 1976-ban a vonalakat idáig vágták vissza. Érdekes azonban, hogy a Nyugati és a Madách tér között ugyanekkor közlekedett egy 52B jelzésű betétjárat is!

A 42-es és az 52-es a Madách Imre téri végállomásán (forrás: Peter Haseldine)

A 42-es és az 52-es a Madách Imre téri végállomásán (forrás: Peter Haseldine)

Az 52-es villamos a Kiskörúton - ma már a villanytelepi végállomás és az Üllői úti vonal is a múlté. (forrás: Heinz Heider)

Az 52-es villamos a Kiskörúton – ma már a villanytelepi végállomás és az Üllői úti vonal is a múlté. (forrás: Heinz Heider)

A metró első szakaszának elindulásakor, 1977. január 1-jén az 52-es viszonylat megszűnt.

Jelenlegi formáját 1980. március 29-én nyerte el, ezen a napon szűnt meg az Üllői út belső szakaszán a villamosközlekedés, a metró újabb szakaszának átadásával egyidőben.

Az észak-déli metróvonal II/B (Nagyvárad tér - Kőbánya-Kispest) szakaszának átadásával megszűnt a villamosforgalom a Határ úttól befelé. Az új végállomás a Határ úti metróállomás lett. (forrás: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye)

Az észak-déli metróvonal II/B (Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest) szakaszának átadásával megszűnt a villamosforgalom a Határ úttól befelé. Az új végállomás a Határ úti metróállomás lett. (forrás: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye)

UV a Vörösmarty utca sarkán (forrás: Halász Péter)

UV a Vörösmarty utca sarkán (forrás: Halász Péter)

1981 áprilisában egy betétjárat indult 52A jelzéssel a Határ úttól a Gubacsi útig, ez azonban két év múlva a 13-as hosszabbításához kapcsolódóan megszűnt.

Az 52-esen az első évektől közlekednek UV-k, 3, vagy az „újra”-indítás óta kétkocsis szerelvényekben, sőt 1996-tól, mikor bezárták Óbuda kocsiszínt, a modernizált UV-kocsik (MUV-ok) Szávába kerültek, s selejtezésükig rendszeresen csatolva közlekedtek az 52-es vonalán.

Hármas UV az

Hármas UV az “új” 52-es villamos vonalán, a pacsirtatelepi végállomáson. (forrás: Harald Tschirner)

MUV az 52-es vonalán, a Vörösmarty utca és a Nagysándor József utca sarkán (forrás: Szelényi Gábor)

MUV az 52-es vonalán, a Vörösmarty utca és a Nagysándor József utca sarkán (forrás: Szelényi Gábor)

2005. október 29-től a VEKE dél-pesti közlekedésfejlesztési csomagjának eredményeként hétköznap este és hétvégén teljes üzemidőben a lakók nyugalma érdekében az UV-kocsik helyett a Hannoverből vásárolt TW6000 kocsik közlekednek itt.

TW 6000-es az 52-es vonalon. Hétvégén és este típuscsere. (forrás: Halász Péter)

TW 6000-es az 52-es vonalon. Hétvégén és este típuscsere. (forrás: Halász Péter)

TW 6000-es a Határ úton, a Távíró köz közelében (forrás: Halász Péter)

TW 6000-es a Határ úton, a Távíró köz közelében (forrás: Halász Péter)

A 42-es vonal

Ezt a számot először egy Szarvas csárda tér – Üllői út – Hofherr Albert utca – Ady Endre út vonalon közlekedő vonal kapta meg, melyet 1955. szeptember 26-án nyitottak meg. Először csak a Határ útig közlekedett, majd az előzőekben említett Kilián laktanyához került át a végállomás. A vonal forgalma a forradalom időszakában megszűnt.

A

A “Szellem” 42-esre táblázva a Száva Kocsiszín udvarán (forrás: BKV Archívum)

A 3441-es UV-val az élen a 42-es villamos a Madách Imre térre érkezett. (forrás: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye)

A 3441-es UV-val az élen a 42-es villamos a Madách Imre térre érkezett. (forrás: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye)

1959-ben az „új” 42-es a Móricz Zsigmond körtérről közlekedett Kispest, Tóth Árpád utcáig, a Bartók Béla út, a Szabadság híd és a Vámház körút érintésével. 1961-től a 42-es külső szakaszán, a Nagyvárad tér és a kispesti végállomás között a 42A betétjárat segítette a közlekedést. Mivel a vonal mindkét végén hurokvégállomás volt, ez lehetővé tette pótkocsis járművek közlekedését, 1500-as motorkocsi+pótkocsi összeállítású szerelvények közlekedtek itt. Az UV-k 1970-ben jelentek meg a 42-esen. Április 3-ától az új végállomás a Madách tér lett. A metró első szakaszának 1977-es megnyitásakor a végállomást a Szent István Kórház elé, a Nagyvárad térre helyezték át, (ekkor megszűnt a 42A), a jelenlegi helyzet pedig a metró újabb szakaszának megnyitásával egyidőben, 1980. márciusában állt elő. 1996-tól itt is megjelentek a modernizált UV-kocsik, hétköznap csatolva, hétvégi napokon pedig szóló üzemben.

Az újonnan kialakított Határ úti csomópont lett a végállomása az Üllői úti villamosoknak. Innen a Belváros felé az észak-déli metró váltotta fel a villamosokat. (forrás: Harald Tschirner)

Az újonnan kialakított Határ úti csomópont lett a végállomása az Üllői úti villamosoknak. Innen a Belváros felé az észak-déli metró váltotta fel a villamosokat. (forrás: Harald Tschirner)

MUV szerelvény a 42-es villamos Tóth Árpád utcai hurokvégállomásán (forrás: Michael J. Russel)

MUV szerelvény a 42-es villamos Tóth Árpád utcai hurokvégállomásán (forrás: Michael J. Russel)

Az Üllői út „utolsó mohikánja”, az 50-es vonal

Ez a viszonylat is az 1950-es évek elején indult el, s külső végállomása mind a mai napig változatlan, s a metró elkészülte óta ez az egyetlen megmaradt villamos az Üllői úton, egy egykor büszke hálózat utolsó megmaradt darabja. Eleinte a Nagyvárad térről járt, s 1954-től egy betétjárat segítette, a Szarvas csárda térig, ami 1960-ban szűnt meg, de 1977-től újra szükségessé vált az üzemeltetése, ekkor azonban már csak Kispest, Villanytelepig közlekedett, s itt volt Kispest kocsiszín is. Az 50A a metró elindulásával ismét megszűnt, de még egyszer újraindították, 1980 júliusában, s 5 év után szűnt meg végleg.

Az itt közlekedő 3-as UV-szerelvényeket 2001-ben kezdték felváltani a csendesebb hannoveri kocsik, november 20-ától részleges, majd 2002. február 2-ától teljes volt a típuscsere.


További képeink

Egy Bukfenc a Madách Imre téren az 52A (Kispest, Határ út - Madách Imre tér) viszonylaton (forrás: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye)

Egy Bukfenc a Madách Imre téren az 52A (Kispest, Határ út – Madách Imre tér) viszonylaton (forrás: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye)

Az 52A viszonylat a nagyforgalmú Üllői úti vonalon közlekedett. A képen az M+P+M összeállítású vonat a Száva Kocsiszínben látható. (Dióslaki Lajos felvétele)

Az 52A viszonylat a nagyforgalmú Üllői úti vonalon közlekedett. A képen az M+P+M összeállítású vonat a Száva Kocsiszínben látható. (Dióslaki Lajos felvétele)

A 3214-es kocsi éppen megtisztul a Száva Kocsiszínben (forrás: BKV Archívum)

A 3214-es kocsi éppen megtisztul a Száva Kocsiszínben (forrás: BKV Archívum)

Az észak-déli metróvonal Nagyvárad tér - Kőbánya-Kispest közötti szakaszát a felszínről építették. Ekkor a közúti forgalom nem mindig, de a villamosvasúti közlekedés minden alkalommal fennmaradt ideiglenes vágányok használatával. (forrás: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye)

Az észak-déli metróvonal Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest közötti szakaszát a felszínről építették. Ekkor a közúti forgalom nem mindig, de a villamosvasúti közlekedés minden alkalommal fennmaradt ideiglenes vágányok használatával. (forrás: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye)

Ez a kép is a múlté már: 42-es villamos a Nagyvárad téren. (forrás: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye)

Ez a kép is a múlté már: 42-es villamos a Nagyvárad téren. (forrás: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye)

Az Üllői út ekkor még sokkal barátságosabb képet mutatott: nem volt városi autópálya, hanem villamosvágányok futottak rajta. (forrás: BKV Archívum)

Az Üllői út ekkor még sokkal barátságosabb képet mutatott: nem volt városi autópálya, hanem villamosvágányok futottak rajta. (forrás: BKV Archívum)

42-es villamos háromkocsis UV szerelvénnyel az Üllői úton (forrás: Heinz Heider)

42-es villamos háromkocsis UV szerelvénnyel az Üllői úton (forrás: Heinz Heider)

Hármas UV az 52-es vonalán, a Madách Imre téren. (forrás: Geoffrey Tribe)

Hármas UV az 52-es vonalán, a Madách Imre téren. (forrás: Geoffrey Tribe)

A Villanytelepre közlekedő 52-es a Nagyvárad téren (forrás: Heinz Heider)

A Villanytelepre közlekedő 52-es a Nagyvárad téren (forrás: Heinz Heider)

A Nagyvárad térig közlekedő 42-es villamos a metróépítés miatt kialakított ideiglenes vágányon halad a városközpont irányába. Az ideiglenes vágány felépítményét ma nem kevés villamosvonal megirigyelné. (forrás: Heinz Heider)

A Nagyvárad térig közlekedő 42-es villamos a metróépítés miatt kialakított ideiglenes vágányon halad a városközpont irányába. Az ideiglenes vágány felépítményét ma nem kevés villamosvonal megirigyelné. (forrás: Heinz Heider)

Az Astoriánál várakozik az 52-es villamos (forrás: Harald Schachenhofer)

Az Astoriánál várakozik az 52-es villamos (forrás: Harald Schachenhofer)

Az 52-es és a 31-es villamos a pacsirtatelepi végállomáson. Érdekes, hogy a 31-es kocsija (3379) 2006-ban az utolsó forgalmi UV szerelvény volt a 42-es vonalán. (forrás: Harald Tschirner)

Az 52-es és a 31-es villamos a pacsirtatelepi végállomáson. Érdekes, hogy a 31-es kocsija (3379) 2006-ban az utolsó forgalmi UV szerelvény volt a 42-es vonalán. (forrás: Harald Tschirner)

A 42A ideiglenes végállomást kapott a Kálvin térnél az ottani aluljáró építése idejére (forrás: Tim Boric)

A 42A ideiglenes végállomást kapott a Kálvin térnél az ottani aluljáró építése idejére (forrás: Tim Boric)

Az UV közvetlen elődjének tarott

Az UV közvetlen elődjének tarott “Szellem” egy pótkocsival a 42-es viszonylatra indul a Száva Kocsiszínből (forrás: BKV Archívum)

A

A “Szellem” az 52-es pacsirtatelepi végállomásán (Komjáthy Zoltán felvétele)

A

A “Szellem” az 52-es villamos pacsirtatelepi végállomásán (Komjáthy Zoltán felvétele)

Hármas UV szerelvény a 42-es vonalán, a Ferenc körúti megállóban. A háttérben az Iparművészeti Múzeum Lechner Ödön tervezte szecessziós épülete. (forrás: Peter Haseldine)

Hármas UV szerelvény a 42-es vonalán, a Ferenc körúti megállóban. A háttérben az Iparművészeti Múzeum Lechner Ödön tervezte szecessziós épülete. (forrás: Peter Haseldine)

MUV a téli Pesterzsébeten (forrás: Szelényi Gábor)

MUV a téli Pesterzsébeten (forrás: Szelényi Gábor)

A Kálvin térig közlekedő 52-es az Üllői úton (forrás: Tim Boric)

A Kálvin térig közlekedő 52-es az Üllői úton (forrás: Tim Boric)

Az utolsó menetrend szerinti UV az 52-esen a 3203 (állományba véve: 1956. 04. 05.) és párja, a 3310 (állományba véve: 1958. 06. 05.) volt. (forrás: Halász Péter)

Az utolsó menetrend szerinti UV az 52-esen a 3203 (állományba véve: 1956. 04. 05.) és párja, a 3310 (állományba véve: 1958. 06. 05.) volt. (forrás: Halász Péter)

A 42-es vonalon az utolsó menetrend szerinti UV a 3378-3379 páros volt. Üzemzárás után a villamosok nem a Száva, hanem Zugló Kocsiszínbe tértek nyugovóra. Az utolsó Szávás UV-k konvoja az Örs vezér terén halad. (forrás: Halász Péter)

A 42-es vonalon az utolsó menetrend szerinti UV a 3378-3379 páros volt. Üzemzárás után a villamosok nem a Száva, hanem Zugló Kocsiszínbe tértek nyugovóra. Az utolsó Szávás UV-k konvoja az Örs vezér terén halad. (forrás: Halász Péter)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.