Karlsruhe – Forradalom a villamosközlekedĂ©sben | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Karlsruhe – Forradalom a villamosközlekedĂ©sben

2006-10-27
Szerző:
Elővárosi villamos a vasúti főjelző szabad jelzésére rövidesen indul, Bahnhof, Grötzingen (forrás: Németh Attila)

Elővárosi villamos a vasúti főjelző szabad jelzésére rövidesen indul, Bahnhof, Grötzingen (forrás: Németh Attila)


Karlsruhe az egykori badeni nagyhercegség fővárosa volt, azonban a II. világháború után ezt egye­sítették a württembergi nagyhercegséggel, és az egyesített német tartomány fővárosa a kb. kétszer ekkora Stuttgart lett. Ez utóbbi város közlekedéséről már korábban beszámoltunk, most következ­zék a Rajna partján fekvő, közel 300 ezer lakosú Karlsruhe bemutatása.

A város villamoshálĂłzata sokáig semmiben sem kĂĽlönbözött más, hasonlĂł mĂ©retű nĂ©met városoktĂłl, azonban a Karlsruhe – Bad Herrenalb vasĂştvonalon (Ăşgynevezett Albtalbahn) 1957 után vĂ©grehaj­tott változások utĂłbb olyan megoldások sorozatát vonták maguk után, amit ma mĂ©ltán nevez a szak­irodalom a regionális közlekedĂ©s forradalmának.

A korábban méteres nyomtávon üzemelő, inkább kisvasúti jellegű vonalat ugyanis ekkor átalakítot­ták normál nyomtávúra, a vontatási feszültséget pedig 750 Voltra állították be. Ami viszont ennél is nagyobb jelentőségű volt, hogy a korábbi karlsruhe-i indító állomásról a vonalat meghosszabbítot­ták a belvárosba, így az utasok a megelőző állapotokhoz képest lényegesen jobb körülmények közt utazhattak, és átszállás nélkül juthattak el sok fontos célponthoz. Ezeket a vonatokat, amelyek kül­sejükben (némileg megőrizve a korábbi kisvasutas állapotokat) inkább villamoshoz hasonlítanak, továbbra is az Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG) üzemeltette, és ez a cég máig osztozik a közleke­désen a karlsruhe-i közlekedési vállalattal (Verkehrsbetrieben Karlsruhe, VBK).

Az Albtalbahn vonata Frauenalb állomáson, Bahnhof, Frauenalb (forrás: Martin Lauer)

Az Albtalbahn vonata Frauenalb állomáson, Bahnhof, Frauenalb (forrás: Martin Lauer)

Vonat a villamosmegállóban, Tullastrasse, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

Vonat a villamosmegállóban, Tullastrasse, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

A vártnál is nagyobb siker Ăşjabb gondolatokra sarkallta a döntĂ©shozĂłkat. MĂ­g az Albtalbahnon kizárĂłlag az AVG vonatai közlekedtek, a tervezĹ‘k figyelme már olyan vasĂştvonalakra irányult, ahol egyĂ©b forgalom is közlekedett. Az elsĹ‘ ilyen összekötĂ©s a Karlsruhe – Neureut vasĂştvonalon valĂłsult meg. 1979-tĹ‘l itt a regionális vasĂştvonalat közösen használták a villamosok Ă©s a tehervonatok – a villamossal párhuzamos szemĂ©lyvonat nem közlekedett már itt. Mivel megelĹ‘zĹ‘leg itt csak dĂ­zelmozdonnyal közlekedtek, nem volt semmi akadálya annak, hogy a vasutat a villamoshoz valĂł 750 voltos egyenárammal villamosĂ­tsák.

Az említett vonalakon elővárosi vasút funkciót ellátó szerelvények a városon belül a normál villamoshálózatot használták, forgalmi és műszaki szempontból is villamosként közlekedtek. Avatatlan szemlélő talán rá sem jött, hogy a villamos, amit a belvárosi sétálóutcában lát, valójában vonat, mégpedig elővárosi vasút, hiszen ezek a járművek külsejükben is közönséges villamosnak látszottak. Az említett vonalak után újabb településeket kapcsoltak be a hálózatba, így a karlsruhe-i villamos lépésről lépésre áttörte a korábbi korlátokat, melyek szerint a villamos kizárólag városi közlekedési eszköz, és az elővárosi utasoknak úgynevezett intermodális csomópontokon át kell szállniuk a vonatról a villamosra.

Villamos a vasútállomáson, Bahnhof, Wörth (forrás: Németh Attila)

Villamos a vasútállomáson, Bahnhof, Wörth (forrás: Németh Attila)

Elővárosi villamos a vasúti főjelző szabad jelzésére rövidesen indul, Bahnhof, Grötzingen (forrás: Németh Attila)

Elővárosi villamos a vasúti főjelző szabad jelzésére rövidesen indul, Bahnhof, Grötzingen (forrás: Németh Attila)

Az igazi áttörés azonban csak ezután következett. 1992-ig a villamosok csak olyan vasútvonalakra jártak ki a városból, amelyek 750 voltra lettek villamosítva, és ott a villamoson kívül legfeljebb dízelvontatású tehervonatok közlekedtek, azok is csak csekély számban. Így az elővárosi vonalak jellege sokkal inkább egyfajta helyközi villamosra hasonlított, mint vasútra.

Ez pedig ahhoz a furcsa paradoxonhoz vezetett, hogy éppen azokat a településeket nem tudták így elérni, amelyek már rendelkeztek vasúti összeköttetéssel a város felé, pedig innen is jelentős elővárosi forgalom érkezett nap, mint nap Karlsruhébe.

Ekkor nyerhetett teret az a forradalmi ötlet, hogy készítsenek olyan járművet, amely képes a villamosra jellemző 750V egyenáram mellett a német országos vasúthálózaton alkalmazott 15 kV-os váltóárammal is közlekedni,és egyébként is mindenben megfelel mind a villamos, mind a vasúti szabványnak. 1992-ben megindult a közlekedés Karlsruhe és Bretten-Gölshausen között oly módon, hogy a belvárosban villamosként közlekedő jármű egy összekötővágány segítségével rátért a vasúthálózatra, majd ott áramnemet váltva közelítette meg célpontját, mégpedig a teher- és távolsági vonatokkal közös pályát használva.

A siker leírhatatlan volt, az utasszámok alig néhány hét alatt az ötszörösükre (nem elírás!) emelkedtek, ami kis híján akadálya lett a további fejlesztéseknek, hiszen nem volt egyszerű az ilyen mértékben megnövekedett forgalom számára a szükséges kapacitást biztosítani.

AzĂłta Ă©vrĹ‘l Ă©vre Ăşjabb cĂ©lpontokat kapcsoltak be a villamoshálĂłzatba, amelynek hossza ma már 400 km felett van. A leghosszabb villamosvonal Ă©ppen a már emlĂ­tett, Bretten – Gölshausent is elĂ©rĹ‘ (ám azĂłta többször meghosszabbĂ­tott) viszonylat, amelyen egy irányba három Ăłra a menetidĹ‘.

Az elővárosokban is közlekedő vonalak nagy része kihasználja, hogy a német szabvány a városi villamosok számára is engedélyezi a legfeljebb 75 méteres szerelvényhosszt, sok járaton 37 méteres villamoskocsik járnak, csatolva.

75 méteres elővárosi vonat a villamosmegállóban, Tullastrasse, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

75 méteres elővárosi vonat a villamosmegállóban, Tullastrasse, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

Karlsruhe hálĂłzata ma alapvetĹ‘en kĂ©tfelĂ© oszthatĂł. Vannak olyan viszonylatok, amelyek nem hagyják el a város terĂĽletĂ©t, mások viszont a vasĂşthálĂłzaton akár igen messzire is eltávolodnak. A kĂ©t tĂ­pus járművei nem kĂĽlönböznek jelentĹ‘sen egymástĂłl, aki nem figyel elĂ©ggĂ©, nem is tudja megmondani, amit lát, az villamos-e, vagy vonat. Igaz, ez a döntĂ©s akkor is nehĂ©z, ha pontosan tudjuk, mi az, amit látunk. Karlsruhe forradalma Ă©ppen abban rejlik, hogy megbontották a kategĂłriák közti, korábban áthatolhatatlannak hitt korlátokat, Ă©s megmutatták, hogy ugyanaz a jármű egyszerre lehet vonat Ă©s villamos. SĹ‘t, ha figyelembe vesszĂĽk, hogy a belváros alatt egy szakaszon felszĂ­n alá akarják vezetni a sĂ­neket, akkor az elĹ‘városi villamosrĂłl az is kiderĂĽlhet, hogy tulajdonkĂ©ppen metrĂł. Az effĂ©le megoldásokhoz nem szokott, merev gondolkodásĂş szemlĂ©lĹ‘ hamar elveszĂ­theti a fonalat…

1994-ben megreformálták a viszonylatszámozást. Az elĹ‘városokra is kijárĂł vonalakat Ăşj jelzĂ©ssel látták el. A NĂ©metországban a magas minĹ‘sĂ©gi követelmĂ©nyeknek megfelelĹ‘ városi-elĹ‘városi gyorsvasutak jelzĂ©sĂ©re szolgálĂł S-Bahn márkanevet megadták az itteni elĹ‘városi vasĂşt számára is, Ă­gy Karlsruhe lett az egyetlen város, ahol a villamossĂ­neken közlekedik az S-Bahn. Ezek a járatok viszonylatjelzĂ©sĂĽkben is alkalmazkodtak az Ăşj titulushoz: a korábbi betűjelzĂ©seket az „S” betűvel kombinált számjelzĂ©sek váltották fel, pl. az Albtalbahn lett az S1. NĂ©mileg bonyolĂ­tja a helyzetet, hogy a kizárĂłlag hagyományos villamoskĂ©nt közlekedĹ‘ járatok is 1-tĹ‘l felfelĂ© számozĂłdnak, Ă­gy pl. az Europaplatzon megáll az Albtalbahn, de az 1-es villamos is (ugyanitt a 2 Ă©s az S2 is megáll), Ă­gy figyelmesnek kell lennĂĽnk, ha nem akarunk rossz járatra szállni.

S5, Bahnhof, Grötzingen (forrás: Németh Attila)

S5, Bahnhof, Grötzingen (forrás: Németh Attila)

5-ös villamos, Marktplatz, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

5-ös villamos, Marktplatz, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

A belváros vágányhálózata egy hosszú átmérőre épül (Kaiserstrasse), amelyből az Europaplatz és a Marktplatz közt kiágazik egy vonal a városi vasútállomás (Hauptbahnhof) felé.

A belvárosi hálózat

A belvárosi hálózat

A Kaiserstrasse egy sĂ©tálĂłutca, villamosközlekedĂ©ssel. Ez elvben nem is jelentene problĂ©mát, hiszen EurĂłpa sok városában ĂĽzemel ilyen, pl. Debrecenben Ă©s Miskolcon is, a pozsonyi megoldásrĂłl pedig alig nĂ©hány napja számoltunk be. Azonban az utca sĂ©tálĂł jellegĂ©t nagyban korlátozza, hogy igen sűrű a villamosforgalom, egy Ăłrában irányonkĂ©nt 44 villamos halad el (összehasonlĂ­tásul a budapesti NagykörĂşton 27 szerelvĂ©ny, amelyek ráadásul „csak” 53 mĂ©teresek). Ez a gyalogosokat is zavarja, de a villamosokat is lassĂ­tja, hiszen biztonsági okokbĂłl itt elĂ©g lassan kell haladniuk. EzĂ©rt elhatározás szĂĽletett arrĂłl, hogy a Kaiserstrasse alá alagutat ásnak, Ă©s a villamosok (ideĂ©rtve az S-Bahnokat is) ott fognak majd közlekedni.

Villamosközlekedés a sétálóutcában, Kaiserstrasse, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

Villamosközlekedés a sétálóutcában, Kaiserstrasse, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

Sűrű a villamosforgalom, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

Sűrű a villamosforgalom, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

A járművek egységesen 2.650 mm szélesek, azaz az itthon megszokott villamosokhoz képest szélesebbek, és 2+2 üléssoros kivitelűek. Az elővárosokba is kijáró kocsik magaspadlósak (a vasúti peronok miatt az alacsony padlószint sok helyütt problémát okozna), azonban a városi vonalakra időközben beszereztek alacsonypadlós, három- ill. ötrészes csuklós villamosokat is.

Ötrészes alacsonypadlós csuklós villamos, Kaiserstrasse, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

Ötrészes alacsonypadlós csuklós villamos, Kaiserstrasse, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

Háromrészes alacsonypadlós villamosok csatolt üzemben, Kaiserstrasse, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

Háromrészes alacsonypadlós villamosok csatolt üzemben, Kaiserstrasse, Karlsruhe (forrás: Németh Attila)

A forradalmat sikerült exportálni is. Heilbronn városában felismerték, hogy ha már a szomszédos városból érkező vonat képes villamosként is közlekedni, akkor az önálló villamoshálózattal egyébként nem rendelkező városban is érdemes azokat bevezetni a belvárosba, és rövidebb szakaszon villamosként üzemeltetni.

Idáig vasút, innen villamos, Bad Wildbad (forrás: Németh Attila)

Idáig vasút, innen villamos, Bad Wildbad (forrás: Németh Attila)

S6-os villamos Bad Wildbad állomáson, Bahnhof, Bad Wildbad (forrás: Németh Attila)

S6-os villamos Bad Wildbad állomáson, Bahnhof, Bad Wildbad (forrás: Németh Attila)

Érdekes szĂ­nfoltja a hálĂłzatnak Bad Wildbad. Ezt a hegyek között megbĂşvĂł fĂĽrdĹ‘városkát az S6 vonal Ă©ri el. Azonban a vasĂştállomástĂłl a hotelek Ă©s a belváros viszonylag távol esnek, ráadásul a város belsĹ‘ rĂ©szeit autĂłval nem is lehet megközelĂ­teni. EzĂ©rt Ă©pĂ­tettek egy kb. 400 mĂ©teres villamosvonalat, amelyen a vĂ©gállomáson kĂ­vĂĽl mindössze egy megállĂł találhatĂł, Ă©s ezzel ez lett EurĂłpa legkisebb városi villamoshálĂłzata. TermĂ©szetesen nem önállĂł villamosvonal lĂ©tesĂĽlt rajta, hanem a Karlsruhe – Pforzheim felĹ‘l Ă©rkezĹ‘ S-Bahn villamosok mennek a vasĂştállomástĂłl tovább, a belvárosban találhatĂł vĂ©gállomásig. A vonal vĂ©gig egyvágányĂş, egy szakasza fĂĽves, a felsĹ‘ rĂ©szen pedig sĂ©tálĂłutcában halad.

Az S6 végállomása, Kurpark, Bad Wildbad (forrás: Németh Attila)

Az S6 végállomása, Kurpark, Bad Wildbad (forrás: Németh Attila)

A villamosmegálló, Uhlandplatz, Bad Wildbad (forrás: Németh Attila)

A villamosmegálló, Uhlandplatz, Bad Wildbad (forrás: Németh Attila)

A német polgárok egy nemrégiben végzett közvélemény-kutatás során úgy nyilatkoztak, hogy a Szövetségi Köztársaság városai közül a legjobb tömegközlekedés (Münchent és Stuttgartot megelőzve) Karlsruhében található. De a város és a közlekedési társaságok vezetői nem ülnek a babérjaikon, már készülnek az új tervek, és biztosak lehetünk abban, hogy a fejlődésnek koránt sincs még vége.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.