Szükséges, de nem elegendő a BKV vezérigazgatójának leváltása | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Szükséges, de nem elegendő a BKV vezérigazgatójának leváltása

2006-10-29
Szerző:

A főpolgármester Aba Botond leváltásáról szóló nyilatkozata és járatritkításokat kilátásba helyező más városházi nyilatkozatok kapcsán a VEKE az alábbi közleményt adta ki.


Érthető, hogy a főpolgármester bizalma megingott a BKV vezérigazgatójában, azonban úgy látjuk, hogy Aba Botond leváltása messze nem elegendő a BKV működési zavarainak megszüntetéséhez.

A nagykörĂşti felsĹ‘vezetĂ©k-botrány Ă©s a Combino-ĂĽgy egyĂ©rtelműen megmutatta, a Műszaki Egyetem vizsgálati jelentĂ©se pedig Ă©rtelmezĂ©sĂĽnk szerint alátámasztotta, hogy a BKV teljes menedzsmentje cserĂ©re szorul. A problĂ©mák azonban nem csak szemĂ©lyi jellegűek, a BKV szervezeti Ă©s strukturális reformja nem halaszthatĂł tovább – ahogy erre a fĹ‘polgármester a kampányban Ă­gĂ©retet is tett.

Rendezendő az üzemeltető BKV, a Főváros és a Közlekedési Szövetség közötti feladatmegosztás. Meg kell teremteni a BKV ma teljesen hiányzó szakmai kontrollját, és a sokmilliárdos nagyberuházások átláthatóságát is biztosítani szükséges. A beszámoltatás hiánya vezetett az elmúlt évek számtalan botrányához: a nagykörúti felújítás csődjéhez, az illegális járatritkításokhoz, a rázó trolikhoz, porrá égő buszokhoz, a 4-es metró körüli folyamatos zavarokhoz, vagy a legutóbbi esetet említve a Csepelen zavaros körülmények között alvállalkozásba adott járatok kálváriájához. Az üzemeltetői önérdekektől mentes, külső szakmai kontroll hiánya eredményezi, hogy rendszeresen a finanszírozás hiányára nem fogható, hibás, az utasokat hátrányosan érintő döntések születnek, ráadásul ezeknek semmilyen következménye nincs.

Egy sikeres reform eredményeként a cég üzemeltetési költségei drasztikusan csökkenhetnek. Gyakran hangzik el, hogy a BKV-ban már nincsenek tartalékok, ezt azonban nem tartjuk megalapozottnak és nem értünk vele egyet. A BKV-ban vannak tartalékok, ezek kihasználására épült a VEKE eddigi összes, sikeresen megvalósult fejlesztési javaslata, melyeknek a BKV eleinte szinte mindig ellenállt. A legjobb példa erre az éjszakai közlekedés elsöprő sikert aratott átszervezése, amikor a sajtónyilvánosság kényszerítette rá az addig titkolt tartalékok felhasználására a BKV-t, Egyesületünk javaslatának megfelelően.

A BKV költsĂ©gszintje magas. MĂ­g egy busz ĂĽzemeltetĂ©sĂ©nek egy kilomĂ©terre vetĂ­tett költsĂ©ge a BKV adatai szerint 400 Ft, addig ez hasonlĂł helyzetű közĂ©p-eurĂłpai fĹ‘városokban mintegy 30%-kal alacsonyabb. Ezt bizonyĂ­tják az alvállalkozásba adott járatok is, hisz ha egy cĂ©gnek – pĂ©ldául az Ăšjpesten korábban kiadott vonalak esetĂ©ben az állami tulajdonban lĂ©vĹ‘ NĂłgrád Volánnak – megĂ©ri a BKV-nál olcsĂłbban szolgáltatni, akkor ez cáfolja azt a tĂ©zist, hogy a BKV-ban nincsenek tartalĂ©kok.

Az elmĂşlt napokban több olyan nyilatkozat is elhangzott, többek között pĂ©ntek este az InforádiĂłban Molnár Gyula fĹ‘városi MSZP-frakciĂłvezetĹ‘ rĂ©szĂ©rĹ‘l, hogy a vezĂ©rigazgatĂł-csere kapcsán a járatok „szűkĂ­tĂ©se, megszorĂ­tása” van napirenden. A járatok ritkák Ă©s zsĂşfoltak Budapesten, 30-nál több járatra csĂşcsidĹ‘ben fel sem fĂ©rnek az utasok Ă©s száznál is több erĹ‘sen telĂ­tett járat közlekedik Budapesten, Ă­gy járatritkĂ­tás álláspontunk szerint fel sem merĂĽlhet. A várospolitikai cĂ©lokkal is ellentĂ©tes a tömegközlekedĂ©s visszafejlesztĂ©se: a város Ă©rdeke Ă©pp az, hogy vonzĂł alternatĂ­vát kĂ­náljon a fullasztĂł autĂłforgalommal szemben, nem az, hogy mĂ©g több embert kĂ©nyszerĂ­tsen autĂłba.

A BKV tartalĂ©kai nem a járatszervezĂ©sĂ©ben rejlenek, a valĂłban felesleges járatokat az elmĂşlt Ă©vek – nagyrĂ©szt Ă©pp a VEKE hatására vĂ©gbement – átszervezĂ©seinek hatására nagyrĂ©szt megszĂĽntettĂ©k. A BKV-reformja tehát nem a teljesĂ­tmĂ©nyek csökkentĂ©sĂ©re, hanem a meglĂ©vĹ‘ teljesĂ­tmĂ©ny „előállĂ­tási” költsĂ©geinek mĂ©rsĂ©klĂ©sĂ©re kell, hogy irányuljon. Ha a BKV pazarlĂł gazdálkodása megszĂĽntethetĹ‘, a költsĂ©gszint csökkenni fog Ă©s változatlan teljesĂ­tmĂ©ny mellett, járatritkĂ­tás nĂ©lkĂĽl is leszorĂ­thatĂł lesz a BKV vesztesĂ©ge. Ezzel szemben ha a párhuzamosan működĹ‘ osztályokon Ă©s fĹ‘osztályokon felduzzasztott többezres vĂ­zfej mĂ©rete Ă©s működĂ©sĂ©nek hatĂ©konysága nem változik, akkor a BKV vesztesĂ©ge sem fog csökkenni – mĂ©g akkor sem, ha a járatokat ritkĂ­tják, hisz az állandĂł költsĂ©gek a magasak.

A pazarló és a hatékonyságban nem érdekelt BKV-t jelen formájában megtartani, a magas költségekre és az ebből következő magas veszteségekre hivatkozva járatritkításokat végrehajtani szakmai szemmel elfogadhatatlan és rossz lépés volna. Ehelyett meg kell tenni a szükséges lépéseket a piaci liberalizáció és az integrált városi-elővárosi hálózat létrehozása felé. Az elért megtakarításokból és uniós forrásokból meg kell kezdeni az infrastruktúra, a járműpark és a forgalomirányítás terén az európai középmezőnyhöz képest is komoly lemaradás ledolgozását.

A VEKE a sikeres európai példák alapján a BKV működésének ésszerűsítését, szakmai kontrolljának megteremtését, költségszintjének csökkentését várja a cég személyi és szervezeti átalakításától. A reform azonban nem jelenthet az utasokat terhelő megszorítást, azaz járatritkítást, mert a tömegközlekedés visszafejlesztésével és így az autóhasználat növekedésével Budapest nem csak a jelen közlekedési viszonyait teszi elviselhetetlenebbé, hanem a jövőjét is feléli.

Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület

Közlekedésfejlesztés munkacsoport

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.