ÔĽŅ Budapest XVII. ker√ľlet√©nek k√∂zleked√©si helyzete √©s fejleszt√©si feladatai | VEKE
VEKE
V√°rosi √©s El?v√°rosi K√∂zleked√©si Egyes√ľlet

Budapest XVII. ker√ľlet√©nek k√∂zleked√©si helyzete √©s fejleszt√©si feladatai

2006-11-01
SzerzŇĎ:

A XVII. ker√ľleti √Ėnkorm√°nyzat √°ltal megrendelt 173 oldalas k√∂zleked√©sfejleszt√©si tanulm√°ny honlapunkr√≥l let√∂lthetŇĎ.


A XVII. ker√ľlet polg√°rmestere 2006 nyar√°n rendelte meg a VEK√Č-tŇĎl, a kor√°bbi lakoss√°gi f√≥rumokon ismertetett √°ll√°spontunk r√©szletesebb kifejt√©se c√©lj√°b√≥l a szeptemberben elk√©sz√ľlt tanulm√°nyt. Egyes√ľlet√ľnk R√°kosmente orsz√°ggyŇĪl√©si k√©pviselŇĎj√©vel √©s a ker√ľlet √ļj polg√°rmester√©vel is egyeztetett, √©s mindketten t√°mogatj√°k a tanulm√°nyban le√≠rtakat √©s a ker√ľletben t√°rsadalmi vit√°ra k√≠v√°nj√°k bocs√°tani Egyes√ľlet√ľnk √°ll√°spontj√°t.

A VEKE a j√∂vŇĎben is figyelemmel k√≠v√°nja k√≠s√©rni √©s seg√≠teni szeretn√© a ker√ľlet k√∂zleked√©s√©nek fejlŇĎd√©s√©t, a tanulm√°nyban le√≠rtaknak megfelelŇĎen.

Ma Budapest XVII. ker√ľlete a fŇĎv√°ros k√∂zleked√©si infrastrukt√ļr√°j√°t tekintve az egyik legelmaradottabb ter√ľlet. R√°kosmente n√©pess√©ge az elm√ļlt 15-20 √©vben folyamatosan n√∂vekedett, ellent√©tben az fŇĎv√°rosi trenddel, mely kb. 15%-os cs√∂kken√©st mutatott a rendszerv√°lt√°s √≥ta.

A szuburbaniz√°ci√≥ mai napig egyik fŇĎ c√©lpontja a fŇĎv√°roson bel√ľl R√°kosmente, mely folyamatosan vonzza a bek√∂lt√∂zŇĎket, a naponta belv√°rosba ing√°z√≥k sz√°m√°nak drasztikus n√∂veked√©s√©t okozva. Mind a reggeli, mind a d√©lut√°ni cs√ļcsforgalomban esetenk√©nt ak√°r 8-10 kilom√©teres √∂sszef√ľggŇĎ kocsisor torl√≥dik fel, mely komoly akad√°lyt jelent a ma m√©g szinte kiz√°r√≥lag aut√≥busszal lebonyol√≠tott t√∂megk√∂zleked√©s sz√°m√°ra is. Budapesten R√°kosment√©n a harmadik legrosszabb az √ļn. „modal split” √©rt√©k, azaz a t√∂megk√∂zleked√©st haszn√°l√≥k r√©szar√°nya az √∂sszes helyv√°ltoztat√°sb√≥l.

R√°kosmente k√∂zleked√©si infrastrukt√ļr√°ja azonban nem, vagy csak alig fejlŇĎd√∂tt a k√∂zelm√ļltban. Halaszthatatlann√° v√°lt, hogy R√°kosmente elsŇĎsz√°m√ļ probl√©m√°j√°val, a k√∂zleked√©ssel √©rdemben foglalkozzon, mert a jelenlegi sz√≠nvonal egy k√∂r√ľlbel√ľl harminc √©vvel ezelŇĎtt konzerv√°l√≥dott √°llapotot t√ľkr√∂z. A jelenlegi √ļth√°l√≥zat tel√≠tetts√©ge illetve a t√∂megk√∂zleked√©si kapacit√°s el√©rte kritikus szintj√©t; r√∂vidt√°v√ļ beavatkoz√°sra van sz√ľks√©g.

Egyes√ľlet√ľnk elvi √°ll√°spontja, hogy kiemelten kell kezelni elsŇĎsorban a napi hivat√°sforgalomban a k√∂z√∂ss√©gi k√∂zleked√©st, mert a n√∂vekvŇĎ aut√≥forgalommal csak az tarthatja a l√©p√©st √©s k√≠n√°l l√©nyegesen k√∂rnyezetk√≠m√©lŇĎbb megold√°st. Ez a szeml√©letm√≥d v√©gigk√≠s√©ri tanulm√°nyunkat, melyben kelet-nyugati, √©szak-d√©li ir√°ny√ļ forgalmat, a ker√ľletet √©rintŇĎ tranzitforgalom okozta probl√©m√°kat, a ker√©kp√°r√ļt-h√°l√≥zatot √©s a ker√ľleten bel√ľli k√∂zleked√©si helyzetet elemezz√ľk √©s javaslunk fejleszt√©si ir√°nyokat. Tanulm√°nyunkban r√©szletekbe menŇĎen √©rt√©kelj√ľk a jelenlegi k√∂z√∂ss√©gi k√∂zleked√©s √°ltal ny√ļjtott szolg√°ltat√°st, k√ľl√∂n-k√ľl√∂n a BKV Zrt., a M√ĀV Zrt. √©s a Vol√°nbusz Zrt. √°ltal biztos√≠tott k√≠n√°latot. Mivel a probl√©m√°k nem csak helyi szinten vannak jelen, ez√©rt nem √°llhatunk meg a ker√ľlet hat√°rain√°l; javaslataink t√∂bbs√©ge fŇĎv√°rosi, illetve r√©szben Budapest hat√°rain is t√ļlmutat√≥ jelentŇĎs√©gŇĪ.

Javaslatainkat h√°rom megval√≥s√≠t√°si f√°zisba soroltuk, melynek kialak√≠t√°sakor alapvetŇĎen a finansz√≠roz√°si realit√°sokra voltunk tekintettel. A r√∂vidt√°v az azonnali int√©zked√©sekre, r√∂gt√∂n ind√≠that√≥ kezdem√©nyez√©sekre vonatkozik. A k√∂z√©pt√°vban a 2013-ig megind√≠that√≥ k√∂zleked√©sfejleszt√©si int√©zked√©seket, m√≠g a hossz√ļt√°v√ļ tervekben a h√©t √©ves tervez√©sen t√ļlmutat√≥ √©s addig p√©nz√ľgyileg nem re√°lis projekteket gyŇĪjt√∂tt√ľk √∂ssze. Ez ut√≥bbi azonban kor√°ntsem felesleges munka: a ker√ľletnek vil√°gos, al√°t√°masztott √©s egy√©rtelmŇĪ ig√©nnyel kell rendelkeznie a t√°vlati fejleszt√©sekkel kapcsolatban. A finansz√≠roz√°si lehetŇĎs√©gek kihaszn√°l√°s√°hoz az elŇĎzetes tervez√©s, elŇĎk√©sz√≠t√©si feladatok v√©grehajt√°sa √©s m√°s fejleszt√©sek t√°vlati c√©lok figyelembev√©tel√©vel t√∂rt√©nŇĎ megval√≥s√≠t√°sa elengedhetetlen√ľl sz√ľks√©ges.

A tanulm√°ny let√∂lthetŇĎ INNEN!

(173 oldal, 4,5 MB)

A tanulmányt készítette:

V√°rosi √©s ElŇĎv√°rosi K√∂zleked√©si Egyes√ľlet

Közlekedésfejlesztés munkacsoport

ProjektvezetŇĎ: Nagy Levente

Munkacsoport-vezetŇĎ: Vit√©zy D√°vid

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások

ÔĽŅ

Vélemény, hozzászólás?

Az email c√≠met nem tessz√ľk k√∂zz√©. A k√∂telezŇĎ mezŇĎket * karakterrel jel√∂lj√ľk.

ÔĽŅ