Hamis adatok alapján szétfúrt város: a 4-es metró valódi értéke
Eddig viszonylag kevés szó esett a gazdasági kérdésekrÅ‘l a 4-es metróval kapcsolatban, jelentÅ‘s közgazdasági tartalmú vitát a terv nem gerjesztett. A VEKE ezt a „hiányosságot” szeretné pótolni azzal, hogy részletesen áttanulmányozta a 4-es metró megvalósÃthatósági tanulmányában közölt gazdasági elemzést, és megosztja kételyeit az érdeklÅ‘dÅ‘kkel.
A 4-es metró a közlekedési szakma köreiben mindig is vitatott elképzelés volt, hiszen az nem más, mint a 70-es évek közlekedési struktúrájának átörökÃtése a 21. századba, természetesen a kor technológiai szÃnvonalán, ám ettÅ‘l még nem a kor elvárásainak megfelelve.
Tanulmányunk azonban annál is inkább idÅ‘szerű, hiszen miután hivatalosan is bebizonyosodott, hogy a négyes metróra a mai Magyarországon nincs pénz, lehetÅ‘ség nyÃlik a mélyben rejlÅ‘ szakmai tévedések feltárására. A magyar állam kiszállása és a metróépÃtés EU-pénzekbÅ‘l történÅ‘ megvalósÃtása szükségessé teszi, hogy a terv megvalósÃthatósági tanulmányát újra elkészÃtsék. Eközben újra a felszÃnre bukkannak az eredeti megvalósÃthatósági tanulmány véleményünk szerint hamis számai.
A tervezési folyamat elején – 1996-ban – készült dokumentum szinte minden téren súlyos tévedéseken alapul. A metró várható forgalmának számÃtásakor alkalmazott túlzó becslések a ténylegesen várható forgalomnak mintegy kétszeresével számoltak. Az utasok által elérhetÅ‘ idÅ‘megtakarÃtás szintén erÅ‘sen túlzó becsléseken alapul. A négyes metró a ma tervezett formájában valójában az érintett térség utasaiból is csak igen keveseknek jó: a felszÃni hálózat elÅ‘re jelzett megcsonkÃtása után még az is elÅ‘fordulhat, hogy a metróépÃtésnek több vesztese lesz, mint nyertese.
A négyes metró megvalósÃthatósági tanulmányának minden téren hamis számai és azok küszöbön álló újraszámÃtása ismét aktuálissá teszik a kérdést: érdemes-e erre az elavult koncepciójú, a várt hasznot nem hozó metróvonalra elkölteni az immár 500 milliárd forint közelében járó beruházási összeget? A pénzpazarlást súlyosbÃtja, hogy a metró EU-támogatásból való megépÃtése miatt a következÅ‘ uniós költségvetési ciklusban más tömegközlekedés-fejlesztési beruházásra alig jut támogatás, úgy Budapesten, mint vidéken.
A tanulmányban tett megállapÃtások fényében egyértelmű, hogy súlyos felelÅ‘tlenség Magyarország nagyjából összes tömegközlekedésre költhetÅ‘ erÅ‘forrását a hibásan megtervezett négyes metróba fektetni. A 4-es metró vonalvezetése (Kelenföld – Keleti pu.) olyan lehetÅ‘ségeket rejt magában, amelyek megfelelÅ‘en kihasználva a vonalat Budapest egyik legfontosabb közlekedési folyosójának gerincévé tehetik. A lehetÅ‘ségek kiaknázására azonban a jelenlegi koncepció egyáltalán nem alkalmas. Ma még – egy rövidebb halasztás (ami alatt az ország pénzügyi krÃzise is mérséklÅ‘dhet) és áttervezés felvállalása mellett – azzá tehetÅ‘.
A részletes elemzésünk letölthető INNEN!