ÔĽŅ A VEKE v√©lem√©nye az √ļj, ITF alap√ļ vas√ļti menetrendrŇĎl | VEKE
VEKE
V√°rosi √©s El?v√°rosi K√∂zleked√©si Egyes√ľlet

A VEKE v√©lem√©nye az √ļj, ITF alap√ļ vas√ļti menetrendrŇĎl

2006-12-15
SzerzŇĎ:

Egyes√ľlet√ľnk nyitni k√≠v√°n a vas√ļt fel√© is, hiszen az elŇĎv√°rosi forgalomban vonz√≥ alternat√≠va a g√©pkocsival szemben. Az √©letbe l√©pett √ļj vas√ļti menetrend kapcs√°n kialak√≠tottuk v√©lem√©ny√ľnket, s ezt t√°rjuk most a nyilv√°noss√°g el√©.

KorszerŇĪs√≠tett szem√©lykocsik a szolnoki vonatokban - a menetrend mellett az eszk√∂zparknak is fontos szerepe van az utasok szem√©ben, Budapest (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

KorszerŇĪs√≠tett szem√©lykocsik a szolnoki vonatokban – a menetrend mellett az eszk√∂zparknak is fontos szerepe van az utasok szem√©ben, Budapest (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)


2 (Bp. Nyugati – Esztergom – Alm√°sf√ľzitŇĎ)

A 2-es √©s 4-es menetrendi mezŇĎk √∂sszevon√°s√°val az Esztergom-kertv√°rosi csatlakoz√°sok nehezen √©rtelmezhetŇĎk, mindenk√©ppen jav√≠tani kell a megjelen√≠t√©sen: javasoljuk, hogy Esztergom-Kertv√°ros √°llom√°sn√°l az √©rkez√©si √©s indul√°si adatokat is t√ľntess√©k fel a menetrendk√∂nyvben.

Desiro motorvonat √ďbuda √°llom√°son, √ďbuda, Budapest (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

Desiro motorvonat √ďbuda √°llom√°son, √ďbuda, Budapest (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

80a (Bp. Keleti РHatvan), 100a (Bp. Nyugati РCegléd РSzolnok), 120a (Bp. Keleti РÚjszász РSzolnok)

Az elŇĎv√°rosi forgalom szempontj√°b√≥l a legfontosabb telep√°llom√°s Szolnok. Jelenleg a Szolnok √°ltal ki√°ll√≠tott elŇĎv√°rosi vonatok kapacit√°s szempontj√°b√≥l k√ľl√∂nb√∂zŇĎek, azonban a hat√©konys√°g, illetve az √ľzemmenet egyszerŇĪs√≠t√©se miatt ezt felt√©tlen√ľl √ļjra kell gondolni. Hatvan telep√°llom√°s 5 szerelv√©ny√©t a szolnoki fordul√≥ba kell bedolgozni.

A cegl√©di √©s az √ļjsz√°szi vonalon 6+1 kocsis, a hatvani vonalon 5+1, illetve 3+1 kocsis, a Szolnok – Hatvan vonalon pedig 4 kocsis szerelv√©nyek k√∂zlekednek. Az egys√©ges√≠t√©s jegy√©ben legfeljebb k√©t szerelv√©nynagys√°g √ľzemeltet√©se javasolt, c√©lszerŇĪen 6+1 √©s 3+1 kocsis √∂ssze√°ll√≠t√°sban. Az √ļj, 400-as sorozat√ļ vez√©rlŇĎkocsik hat√©kony felhaszn√°l√°sa √©rdek√©ben a hagyom√°nyos Bhv kocsikat a 3+1 –es vonatokban c√©lszerŇĪ k√∂zlekedtetni.

G√∂d√∂llŇĎi szem√©lyvonat R√°koson - fontos, hogy a vez√©rlŇĎkocsik √ľzemk√©szek legyenek, √≠gy r√∂vid√≠thetŇĎ a szerelv√©nyek fordul√≥ideje, R√°kos, Budapest (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

G√∂d√∂llŇĎi szem√©lyvonat R√°koson – fontos, hogy a vez√©rlŇĎkocsik √ľzemk√©szek legyenek, √≠gy r√∂vid√≠thetŇĎ a szerelv√©nyek fordul√≥ideje, R√°kos, Budapest (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

ElŇĎv√°rosi vonat Szolnokon - a z√≥n√°z√≥ vonatok a fŇĎv√°rosba reggelente 20 percenk√©nt indulnak, Szolnok (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

ElŇĎv√°rosi vonat Szolnokon – a z√≥n√°z√≥ vonatok a fŇĎv√°rosba reggelente 20 percenk√©nt indulnak, Szolnok (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

A t√°vols√°gi forgalomban k√∂zlekedŇĎ szerelv√©nyeket, amennyiben lehets√©ges, vez√©rlŇĎkocsi n√©lk√ľl kell k√∂zlekedtetni, ehhez azonban a fordul√≥k √ļjratervez√©se sz√ľks√©ges.

Az √ľtemes menetrend bevezet√©s√©ben gondot okoznak majd a 120-as vonalon tervezett korszerŇĪs√≠t√©si munk√°k, melyek gyakorlatilag a menetrendi √©v jelentŇĎs szakasz√°ban a – Hivatalos Menetrendben megjelenttŇĎl k√ľl√∂nb√∂zŇĎ -, ak√°r t√∂bbf√©le v√°g√°nyz√°ri menetrendet ig√©nyelnek.

80a (Bp. Keleti – Hatvan), 120a (Bp. Keleti – √öjsz√°sz – Szolnok

R√°kos √°llom√°s kapacit√°shi√°nya miatt az √©rintett k√©t vonal zavar√©rz√©kenys√©ge – fŇĎk√©nt a havas, t√©li idŇĎszakokban – meglehetŇĎsen nagy lesz, az √°llom√°s p√°ratlan v√©g√©n mindenk√©ppen sz√ľks√©ges a v√°lt√≥fŇĪt√©sek ki√©p√≠t√©se a kurrens v√°lt√≥kon.

T√°vlatokban √©rdemes foglalkozni KŇĎb√°nya felsŇĎ √©s R√°kos √°llom√°sok jelentŇĎs√©g√©nek fel√ľlvizsg√°lat√°val is. Ezeknek az √°llom√°soknak a forgalmi-el√°gaz√≥ funkci√≥ja igen jelentŇĎs, √°m a v√°rosi k√∂zleked√©si kapcsolatok √©vtizedes fejletlens√©ge miatt a potenci√°lis utasok csak kis k√∂r√©t siker√ľl kiszolg√°lni. Hosszabb t√°von megfontoland√≥ a k√©t √°llom√°s mellett, vagy helyett√ľk a X. ker√ľleti √Člessarok k√∂zel√©ben √ļj meg√°ll√≥hely l√©tes√≠t√©se, mely a (m√°r megl√©vŇĎ) jobb k√∂z√∂ss√©gi k√∂zleked√©si kapcsolatokkal vonz√≥bb meg√°ll√≥ lenne.

A 120a vonalon felt√©tlen√ľl sz√ľks√©ges az utasforgalom nyomon k√∂vet√©se √©s sz√ľks√©g eset√©n a z√≥n√°z√≥ vonatok meg√°ll√°si rendj√©nek √ļjragondol√°sa. Egyik lehetŇĎs√©gk√©nt KŇĎb√°nya-FelsŇĎ √°llom√°s jelenlegi √°llapot√°ban a z√≥n√°z√≥ vonatok meg√°ll√°sa esetleg elhagyhat√≥ lenne, helyette c√©lszerŇĪ volna a jobb k√∂zleked√©si kapcsolatokkal rendelkezŇĎ R√°koshegy √°llom√°son e vonatok meg√°ll√≠t√°sa.

Z√≥n√°z√≥ vonat R√°koshegy √°llom√°son. Eddig csak h√©tk√∂znap, az √ļj menetrendben viszont m√°r h√©tv√©g√©n is k√∂zlekednek gyors√≠tott szem√©lyvonatok Budapest √©s Szolnok k√∂z√∂tt a 120a vonalon, R√°koshegy, Budapest (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

Z√≥n√°z√≥ vonat R√°koshegy √°llom√°son. Eddig csak h√©tk√∂znap, az √ļj menetrendben viszont m√°r h√©tv√©g√©n is k√∂zlekednek gyors√≠tott szem√©lyvonatok Budapest √©s Szolnok k√∂z√∂tt a 120a vonalon, R√°koshegy, Budapest (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

82 (Hatvan – Szolnok)

A 82-es vonalon √©letbe l√©pŇĎ menetrend mindenk√©ppen az eddigiekhez k√©pest elŇĎrel√©p√©snek tŇĪnik. A vonalon jelentŇĎs utasforgalma – ipari √©s oktat√°si k√∂zpont l√©v√©n – J√°szber√©ny √°llom√°snak van. Ide Hatvan felŇĎl :41-re, Szolnokr√≥l :17-re √©rkeznek majd a vonatok. C√©lszerŇĪ lenne megvizsg√°lni, hogy a Szolnokr√≥l indul√≥ vonatok √ľteme eltolhat√≥-e √ļgy, hogy J√°szber√©nyben :37/:42-kor legyenek a p√°ratlan sz√°m√ļ vonatok, itt keresztezve a p√°ros sz√°m√ļakkal. Ugyanis a p√°ratlan ir√°nyb√≥l √©rkezŇĎ utasok sz√°m√°ra, akik eg√©sz √≥r√°ra mennek iskol√°ba vagy a munkahely√ľkre tal√°n jobb lenne ez az idŇĎbeni fekv√©s.

A 82-es vonal √ľtemeltol√°sa kapcs√°n fontos felm√©r√©st v√©gezni arr√≥l, hogy milyen m√©rt√©kŇĪ a Hatvanb√≥l/Szolnokr√≥l az egyes ir√°nyokban (Budapest, F√ľzesabony illetve Kisterenye), illetve a csak Hatvanig/Szolnokig utaz√≥k ar√°nya az eg√©sz vonalra vet√≠tve. Ugyancsak ismerni kell a k√∂zbensŇĎ √°llom√°sokon, √°llom√°sonk√©nt lebontva, hogy honnan √©rkeznek az utasok √©s hova utaznak Hatvanon/Szolnokon t√ļl. Ennek f√©ny√©ben lehet megalapozott d√∂nt√©st hozni az √ľtem eltol√°sr√≥l. Ha jelentŇĎsebb ar√°ny√ļ a helyi forgalom, k√ľl√∂n√∂s tekintettel J√°szber√©ny √°llom√°sra, c√©lszerŇĪ megfontolni az √ľtem eltol√°s√°t.

Szem√©lyvonat a Hatvan - Szolnok vas√ļtvonalon -

Szem√©lyvonat a Hatvan – Szolnok vas√ļtvonalon – “befoltozt√°k” a napk√∂zbeni vonatmentes lyukakat a menetrendben, J√°szber√©ny (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

92 (Miskolc Tiszai – √ďzd)

Miskolc – √ďzd viszonylatban a 60 perces k√∂zleked√©s felt√©telei adottak, cs√ļcsidŇĎn k√≠v√ľl legal√°bb Kazincbarcik√°ig sz√ľks√©ges az √≥r√°s √ľtemes k√∂zleked√©s.

Személyvonat Putnokon, Putnok (forrás: Halász Péter)

Személyvonat Putnokon, Putnok (forrás: Halász Péter)

135 (Szeged РBékéscsaba)

a 135-√∂s Szeged – B√©k√©scsaba vonal 60 perces √ľtemes k√∂zleked√©sbe t√∂rt√©nŇĎ bevon√°sa is felt√©tlen√ľl sz√ľks√©ges a k√∂zelj√∂vŇĎben, amely B√©k√©scsab√°n a 120-as, Szegeden a 140-es vonal √ľtemes k√∂zleked√©s√©be illeszkedhet. A 60 perces √ľtemes k√∂zleked√©s felt√©telei adottak.

Motorvonatok Orosh√°z√°n: csatlakoz√°sok Szentes, Szeged √©s MezŇĎhegyes fel√©, Orosh√°za (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

Motorvonatok Orosh√°z√°n: csatlakoz√°sok Szentes, Szeged √©s MezŇĎhegyes fel√©, Orosh√°za (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

140 (Bp. Nyugati РCegléd РSzeged)

A szegedi vonalon a Cegl√©d – Kiskunf√©legyh√°za, illetve a Kiskunf√©legyh√°za – Szeged szem√©lyvonati viszonylatok √∂sszevon√°sa Kiskunf√©legyh√°za √°llom√°s technol√≥gi√°j√°t egyszerŇĪs√≠ten√©.

Kock√°zatos a szegedi IC-vonatok fogadtat√°sa, ugyanis az utasok nem lettek megfelelŇĎen t√°j√©koztatva az egyes kocsik ig√©nybev√©tel√©nek szab√°lyair√≥l. A kommunik√°ci√≥ elhib√°zott, nem kap hangs√ļlyt a menetidŇĎ-n√∂veked√©s t√©nye mellett a sŇĪrŇĪbb eljut√°s, amely √∂sszess√©g√©ben m√°r az eljut√°si idŇĎ cs√∂kken√©s√©t eredm√©nyezi.

Nagyon fontos a vonatok indul√°sakor v√°rhat√≥ nagysz√°m√ļ konfliktus miatt a vonatk√≠s√©rŇĎk munk√°j√°nak seg√≠t√©se, fŇĎvizsg√°l√≥k bevon√°s√°val.

Megfontoland√≥ az utaz√≥k√∂z√∂ns√©g reakci√≥j√°nak f√ľggv√©ny√©ben az IC r√©szben IC p√≥tjegy n√©lk√ľl utaz√≥k p√≥td√≠j√°nak cs√∂kkent√©se. Ebben az esetben a szabadon maradt √ľlŇĎhelyekre a jegyvizsg√°l√≥n√°l is lehetne IC p√≥tjegyet venni (term√©szetesen a helyjeggyel rendelkezŇĎ utasnak a helyet √°t kell adni) kicsivel magasabb √∂sszeg√©rt, mint az IC p√≥t-√©s helyjegy √°ra. Az alacsonyabb √∂sszeget feltehetŇĎleg nagyobb es√©llyel fizetik ki az utasok a helysz√≠nen a jegyvizsg√°l√≥nak.

142 (KŇĎb√°nya-Kispest – Lajosmizse – Kecskem√©t)

A vonalon – utasforgalma alapj√°n – mindenk√©ppen sz√ľks√©ges volna az √ľtemes menetrend bevezet√©se, ez azonban a vonal jelenlegi √°llapot√°ban nem megoldhat√≥. A t√©rs√©g k√∂zleked√©si h√°l√≥zat√°val egyes√ľlet√ľnk k√ľl√∂n anyagban foglalkozik.

Szem√©lyvonat a 142-es vonalon. Sz√ľks√©ges az √ľtemes menetrend, Lajosmizse (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

Szem√©lyvonat a 142-es vonalon. Sz√ľks√©ges az √ľtemes menetrend, Lajosmizse (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

150 (Bp. Keleti / KŇĎb√°nya-Kispest – Kunszentmikl√≥s-Tass – Kelebia)

A vonal vonatait KŇĎb√°nya-Kispest helyett Budapest-Keleti p√°lyaudvarig kellene k√∂zlekedtetni. Ennek felt√©tele, hogy a Keleti p√°lyaudvar technol√≥gi√°j√°t a lehetŇĎ legkevesebb t√∂bbletterhel√©snek tegy√©k ki. Ehhez mindenk√©ppen sz√ľks√©ges az v√©g√°llom√°si fordul√≥idŇĎ cs√∂kkent√©se, a tolat√°si mozg√°sok minimaliz√°l√°sa: a 150-es vonal vonatai eset√©ben v√©gsŇĎ soron a tiszta ingavonati √ľzem bevezet√©se.

Az orsz√°gban jelenleg √∂t √°llom√°sra sz√©tosztott (V43 sorozat√ļ mozdonyhoz alkalmas) vez√©rlŇĎkocsik √°tcsoportos√≠t√°s√°val, illetve a fŇĎvizsg√°k hat√©konyabb √ľtemez√©s√©vel a mintegy 8 darabos vez√©rlŇĎkocsi-sz√ľks√©glet biztos√≠that√≥. Szerelv√©nyenk√©nt h√°rom Bhv kocsival sz√°molva a sz√ľks√©glet √°t√°llom√°s√≠t√°ssal szint√©n biztos√≠that√≥, v√©gsŇĎ soron √ļgy, hogy az ingavonatokat nem √ľzemeltetŇĎ Sz√©kesfeh√©rv√°rr√≥l az ott tal√°lhat√≥ Bhv kocsik egy r√©sz√©t haszn√°ljuk fel (Sz√©kesfeh√©rv√°r eset√©ben az √ļj motorvonatok meg√©rkez√©s√©ig Bhv helyett r√©szben By kocsik k√∂zlekedn√©nek elŇĎv√°rosi forgalomban, ez azonban csak az utascser√©ben jelent majd kisebb h√°tr√°nyt, de csak am√≠g az √ļj Stadler motorvonatok nagyobb sz√°mban forgalomba nem √°llnak).

IC vonatok és csatlakozás

Tov√°bbi gondot fog okozni, hogy sz√°mos esetben (p√©ld√°ul Kiskunf√©legyh√°za, GyŇĎr, Szolnok √°llom√°sokon) az IC vonatokra r√∂vid az √°tsz√°ll√°si idŇĎ (kisebb, mint 7 perc) ennek ellen√©re az ELVIRA illetve az ez alapj√°n dolgoz√≥ M√ĀVDIREKT aj√°nlja ezeket az IC √°tsz√°ll√°sokat. A jelenlegi gyakorlat az, hogy ekkor az utas felelŇĎss√©ge a csatlakoz√°s el√©r√©se, csatlakoz√°smulaszt√°s eset√©n a fel nem haszn√°lt IC p√≥tjegyet a vas√ļt nem t√©r√≠ti vissza.

Az √ļj menetrend √©letbel√©p√©s√©vel a gyakorlatot Cegl√©d √°llom√°s eset√©ben a Vas√ļt megv√°ltoztatta, az utasok sz√°m√°ra kedvezŇĎ ir√°nyban. V√©lem√©ny√ľnk szerint az utast√≥l nem v√°rhat√≥ el, hogy fel√ľlb√≠r√°lja a M√ĀVDIREKT illetve az Elvira √°ltal adott utaz√°si aj√°nlatot, √≠gy c√©lszerŇĪ (egy szolg√°ltat√≥ c√©ghez m√©lt√≥ m√≥don) a Cegl√©den alkalmazott elj√°r√°s kiterjeszt√©se minden IC √°tsz√°ll√°sra, ez a Vas√ļti Hivatalt√≥l f√ľggetlen√ľl, az √úzletszab√°lyzat m√≥dos√≠t√°sa n√©lk√ľl is megoldhat√≥.

A megold√°s, mely a 140-es vonalon pr√≥b√°lja kezelni a t√°vols√°gi forgalomban utaz√≥k ig√©nyeit, egyben elŇĎrevet√≠ti az InterCity-alap√ļ t√°vols√°gi k√≠n√°lat √°tgondol√°s√°nak sz√ľks√©gess√©g√©t is: meggondolatlan √©s Eur√≥p√°ban p√©lda n√©lk√ľl √°ll√≥ gyakorlat egy orsz√°gos t√°vols√°gi vonati h√°l√≥zatot d√∂ntŇĎen k√∂telezŇĎ helybiztos√≠t√°ssal k√∂zlekedŇĎ vonatokkal fel√©p√≠teni. Az ITF egyik legfŇĎbb elŇĎnye, a kisz√°m√≠that√≥s√°g veszik el, ha az utas a helyjegye miatt egy vonathoz van k√∂tve, √©s a helyjegy visszav√°lt√°sa, kicser√©l√©se neh√©z, bonyolult √©s az utasnak t√∂bbletk√∂lts√©get okoz.

InterCity vonat a 120a vonalon - ez a k√©p m√°r a m√ļlt√©: a ny√≠regyh√°zi IC-k ism√©t Cegl√©d fel√© j√°rnak, Budapest (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

InterCity vonat a 120a vonalon – ez a k√©p m√°r a m√ļlt√©: a ny√≠regyh√°zi IC-k ism√©t Cegl√©d fel√© j√°rnak, Budapest (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)


Az elsŇĎ napok tapasztalatai

Budapest Keleti

A 2006. december 11., vas√°rnap hajnali biztos√≠t√≥berendez√©si hiba, mely KŇĎb√°nya felsŇĎ √©s Ferencv√°ros fel√© is lass√≠totta a vonatforgalmat l√©nyeg√©ben az eg√©sz napra kihat√°ssal volt. A hibajelens√©g √©rdekes tanuls√°ga, hogy a Budapest-Keleti √©s Budapest-Nyugati k√∂z√∂tt k√∂zlekedŇĎ, √ļn. „k√∂r-IC”-k a menetrendi tartal√©koknak k√∂sz√∂nhetŇĎen √ļtjuk sor√°n ak√°r 10-15 perces indul√°si k√©s√©st is be tudnak hozni.

A Keleti p√°lyaudvar biztos√≠t√≥berendez√©s√©nek kezelŇĎasztala, Keleti P√°lyaudvar, Budapest (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

A Keleti p√°lyaudvar biztos√≠t√≥berendez√©s√©nek kezelŇĎasztala, Keleti P√°lyaudvar, Budapest (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

80a, 80 (Bp. Keleti – Hatvan – Miskolc)

Fontos, hogy a Budapest fel√© k√∂zlekedŇĎ gyorsvonatok m√∂g√© „besorol√≥” szem√©lyvonatok Hatvan √°llom√°son a jellemzŇĎen 5-10 perccel k√©sve k√∂zlekedŇĎ gyorsvonatok miatt pontatlanul k√∂zlekednek. T√∂bbsz√∂r az √°llom√°si bej√°rati jelzŇĎkn√©l v√°rakozva n√∂velik k√©s√©s√ľket, mivel az ellenkezŇĎ ir√°ny√ļ vonatok elhalad√°st meg kell v√°rniuk (utasv√©delem). Ez a jelens√©g Tura √°llom√°son rendszeresen tapasztalhat√≥.

A szerelv√©nyvonatok, a tehervonatok √©s a g√©pmenetek idŇĎnk√©nt „elsŇĎbbs√©get” √©lveznek a szem√©lysz√°ll√≠t√≥ vonatokkal szemben, emiatt az ut√≥bbiak ugyancsak k√©s√©seket szenvednek. Term√©szetesen l√©tezik olyan helyzet, amikor a szerelv√©nyvonat vagy a g√©pmenet mielŇĎbbi lek√∂zlekedtet√©se – m√°s vonatok menetrendszerŇĪs√©ge √©rdek√©ben – nagyon fontos. Javasoljuk a vonatok fontoss√°gi sorrendj√©nek, ak√°r a hat√°lyos M√ĀV-utas√≠t√°sokat fel√ľlb√≠r√°l√≥ meghat√°roz√°s√°t, mert a forgalomban dolgoz√≥kt√≥l nem v√°rhat√≥ el, hogy ilyen ir√°nymutat√°s hi√°ny√°ban mindig az optim√°lis d√∂nt√©st hozz√°k.

R√∂vid szem√©lyvonat Hatvanban. Lehet, hogy megfelelŇĎ k√≠n√°latn√°l kisebb vonathossz is elegendŇĎ?, Hatvan (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

R√∂vid szem√©lyvonat Hatvanban. Lehet, hogy megfelelŇĎ k√≠n√°latn√°l kisebb vonathossz is elegendŇĎ?, Hatvan (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

A gyorsvonatok Miskolcra kétóránként közlekednek, Hatvan (forrás: Halász Péter)

A gyorsvonatok Miskolcra kétóránként közlekednek, Hatvan (forrás: Halász Péter)

80 (Bp. Keleti – Miskolc), 82 (Hatvan – Szolnok)

A Krakk√≥ felŇĎl √©rkezŇĎ 539 sz. vonat Hatvan √°llom√°son ker√ľl megoszt√°sra. Az elsŇĎ h√°rom kocsi 577 sz. vonatk√©nt a 82-es vonalon folytatja az √ļtj√°t. Az √°llom√°si utast√°j√©koztat√°s az oldalt√°bl√°kra h√≠vja fel a figyelmet, de ezek a vonatr√≥l szinte minden esetben hi√°nyoznak. Emiatt az elsŇĎ napokban az √°llom√°si szem√©lyzetnek is gondot okozott, hogy hol kell a vonatot megosztani. Szigor√ļbban kell ellenŇĎrizni a t√°bl√°k megl√©t√©t √©s int√©zkedni a p√≥tl√°sukra nem csak a konkr√©t esetben, hanem √°ltal√°ban, valamennyi, k√∂z√©p√°llom√°son megoszt√°sra ker√ľlŇĎ vonatn√°l.

82 (Hatvan – Szolnok)

A 82 sz. vonalon az egyv√°g√°ny√ļ forgalom √©s a k√©t v√©gpont „p√≥k” jellege miatt (Szolnokon √©s Hatvanban is sz√°mos ir√°nyb√≥l √©rkeznek csatlakoz√≥ vonatok) nagyon zavar√©rz√©keny a k√∂zleked√©s. K√ľl√∂n√∂sen fontos, hogy az ingavonati √ľzem megfelelŇĎen mŇĪk√∂dj√∂n, ebben az elm√ļlt napokban voltak zavarok: a meghib√°sodott vez√©rl√©s, vagy a vez√©rlŇĎkocsihoz nem megfelelŇĎ vontat√≥j√°rmŇĪ ki√°ll√≠t√°sa miatt a v√©g√°llom√°sokon a mozdonnyal k√∂r√ľl kell j√°rni a szerelv√©nyt, ez k√©s√©st id√©zhet elŇĎ.

A teherforgalom miatt t√∂bb alkalommal is k√©stek – ak√°r 10-20 percet is – a szem√©lyvonatok, nem egyszer csak a vonatkeresztez√©sek m√°s √°llom√°sra helyez√©s√©vel biztos√≠that√≥ csak a „menetrend-k√∂zeli” √°llapot a vonalon. C√©lszerŇĪ a j√°szber√©nyi kiszolg√°l√≥vonatok kiv√©tel√©vel a teherforgalmat az √©jszakai √≥r√°kra korl√°tozni, illetve a tehervonati menetvonalakat fel√ľlvizsg√°lni.

“Szem√©lyvonat indul Szolnokra” – h√©tk√∂znap √≥r√°nk√©nt hangzik el Hatvanban a menetrendv√°lt√°s √≥ta, Hatvan (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

Szem√©lyvonat √©rkezett BudapestrŇĎl √©s hamarosan indul is tov√°bb Szolnokra. A szerelv√©nyfordul√≥k feszesek az √ļj menetrendben, Hatvan (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

Szem√©lyvonat √©rkezett BudapestrŇĎl √©s hamarosan indul is tov√°bb Szolnokra. A szerelv√©nyfordul√≥k feszesek az √ļj menetrendben, Hatvan (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

100a, 100 (Bp. Nyugati РCegléd РSzolnok РNyíregyháza РZáhony)

A folyamatban l√©vŇĎ p√°lyafel√ļj√≠t√°sok, hat√°ssal vannak az √ļj menetrend stabilit√°s√°ra. Abonyban a munkav√©delmi 40-80 km/h-√°s lass√ļjelek megsz√ľntet√©se m√©g nem t√∂rt√©nt meg, √≠gy az IC vonatok Cegl√©d-Szolnok k√∂z√∂tti 18 perces menetideje nem tarthat√≥. √úllŇĎn √©s Monoron nem oldott√°k m√©g fel az √°llom√°sokra √©rv√©nyes 80-100 km/h-√°s lass√ļjelet, √≠gy az √©rintett vonalszakaszon nincs meg az a menetrendi tartal√©k, mellyel val√≥sz√≠nŇĪleg a menetrend k√©sz√≠tŇĎi m√°r sz√°moltak. A 120-as vonalon zajl√≥ v√°g√°nyz√°r kihat a 100-as vonalon k√∂zlekedŇĎ vonatokra is, kiemelten a 7207-es szentesi gyorsvonatra, ami tov√°bbra is rendszeresen k√©sik.

Az Ebesen t√∂rt√©nt sikl√°s miatti v√°g√°nyz√°r k√©s√©seket okoz a t√°vols√°gi vonatokn√°l. Szolnokon az IC-kn√©l az 1 perces tart√≥zkod√°s alatt zajlik a mozdonyvezetŇĎk v√°lt√°sa, ami t√ļltart√≥zkod√°st okozhat.

A fenti probl√©m√°k egyik k√∂vetkezm√©nye, hogy a t√°vols√°gi vonatok k√©sve √©rkeznek Cegl√©dre, √©s √≠gy onnan a Budapestre indul√≥ z√≥n√°z√≥k is csak k√©sve tudnak csak indulni Budapest fel√©; ez ut√≥bbiak pedig hat√°ssal vannak a Monorr√≥l indul√≥ helyi szem√©lyvonatokra. Ezen okokb√≥l jellemzŇĎen 5-15 perces k√©s√©sek fordulnak eddig elŇĎ.

A BudapestrŇĎl indul√≥ IC vonatok KŇĎb√°nya-Kispest-Monor √°llom√°sok k√∂z√∂tt nem az elŇĎ√≠rt 90 km/h-val haladnak, hanem t√∂bbel, √≠gy Monor elŇĎtt utol√©rik a helyi szem√©lyvonatokat. E vonatok sebess√©gcsoportja egy√©bk√©nt √ļgy van meghat√°rozva, hogy k√©s√©s eset√©n 120 km/h-val k√∂zlekedhetnek, az alacsonyabb sebess√©g √©rtelme viszont az, hogy a pontos vonat az elŇĎzŇĎ vonat m√∂g√∂tt megfelelŇĎ t√°vols√°gban haladjon.

A keddi nap folyam√°n reggel a 2612-2627 sz√°m√ļ Budapest-Monor, Monor-Budapest szem√©lyvonatok elmaradtak; az utasok t√°j√©koztat√°sa el√©gtelen, hi√°nyos volt, illetve KŇĎb√°nya-Kispesten t√©ves inform√°ci√≥kat adtak, √≠gy t√∂bb utas is rossz vonatra sz√°llt fel.

A k√∂r-IC-k Ny√≠regyh√°z√°t√≥l Budapest-Nyugati pu, √©s vissza ir√°ny√°ban a szokotthoz k√©pest ford√≠tott kocsi-√∂ssze√°ll√≠t√°sban k√∂zlekedik, amik miatt az utasok nehezebben tal√°lj√°k meg a megfelelŇĎ kocsit, √©s ez√©rt megnŇĎ az utascsere ideje; az idŇĎ m√ļl√°s√°val ez a gond mag√°t√≥l megold√≥dik, az utasok megszokj√°k az √ļj helyzetet.

120a (Bp. Keleti – √öjsz√°sz – Szolnok)

A reggeli cs√ļcsidŇĎben a Budapest ir√°ny√°ba k√∂zlekedŇĎ helyi vonatok jellemzŇĎen 5-15 perc k√©s√©ssel k√∂zlekednek. Ennek oka, hogy a z√≥n√°z√≥ vonat √©s a helyi vonat menetrend szerinti nagyk√°tai indul√°sa k√∂z√∂tt 6 perc van, ami miatt a z√≥n√°z√≥ vonat 4 perc feletti k√©s√©se m√°r hat√°ssal van a helyi vonat menetrendszerŇĪs√©g√©re is. Ezekn√©l a vonatokn√°l c√©lszerŇĪ a tapasztalatok alapj√°n a szolnoki vonatok kor√°bbi ind√≠t√°s√°nak vizsg√°lata.

Nemzetközi gyorsvonat a 120a vonalon: figyelni kell rájuk, hogy tartják a menetrendet, Budapest (forrás: Halász Péter)

Nemzetközi gyorsvonat a 120a vonalon: figyelni kell rájuk, hogy tartják a menetrendet, Budapest (forrás: Halász Péter)

T√∂bb vonat az√©rt indult k√©sve kiindul√°si √°llom√°s√°r√≥l, mert a szerelv√©ny vagy a mozdony nem √©rkezett meg idŇĎben. Tov√°bbra is megoldatlan probl√©ma a rendszeresen k√©sŇĎ reggeli Dacia √©s Ister nemzetk√∂zi vonatok reggeli cs√ļcsidei szem√©lyvonatokra gyakorolt hat√°sa.

Irány a Keleti! Zónázó személyvonat Rákoshegyen, Rákoshegy, Budapest (forrás: Halász Péter)

Irány a Keleti! Zónázó személyvonat Rákoshegyen, Rákoshegy, Budapest (forrás: Halász Péter)

A sz√ľrke sz√≠nŇĪ, fel√ļj√≠tott Bhv-k a hatvani vonalat jellemezt√©k. Az eszk√∂zpark jobb kihaszn√°l√°sa miatt c√©lszerŇĪ √∂sszedolgozni a hatvani √©s a szolnoki szerelv√©nyfordul√≥kat, Hatvan (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

A sz√ľrke sz√≠nŇĪ, fel√ļj√≠tott Bhv-k a hatvani vonalat jellemezt√©k. Az eszk√∂zpark jobb kihaszn√°l√°sa miatt c√©lszerŇĪ √∂sszedolgozni a hatvani √©s a szolnoki szerelv√©nyfordul√≥kat, Hatvan (forr√°s: Hal√°sz P√©ter)

√Ėsszefoglal√°s

Az √ļj menetrend b√≠r√°l√≥i gyakran √©rvelnek azzal, hogy a vas√ļt infrastrukt√ļr√°ja, j√°rmŇĪ√°llom√°nya „nem √©rett” meg a t√∂bb vonat miatti, a kor√°bbin√°l sokkal intenz√≠vebb ig√©nybev√©telre. √Ām √©pp az elm√ļlt napok elsŇĎ tapasztalatai mutatt√°k meg, hogy az √ľtemes menetrendben is jellemzŇĎen azok a jelens√©gek okoztak zavart, k√©s√©seket, melyeket a r√©gi menetrend sem tudott kezelni: a balesetek √©s k√∂vetkezm√©nyeik elh√°r√≠t√°sa (Ebes), a tart√≥s biztos√≠t√≥berendez√©si zavarok (Keleti pu.) a menetrend szempontj√°b√≥l olyan, eseti jelens√©geknek tekinthetŇĎk, melyekre nem tervezhetŇĎ √©szszerŇĪen tartal√©k.

Vannak ezzel szemben olyan k√©s√©st okoz√≥ jelens√©gek, melyek visszaszor√≠that√≥k, ezek t√∂bbs√©ge a fegyelmezett, prec√≠z munkav√©gz√©ssel hozhat√≥ kapcsolatba. A forgalomir√°ny√≠t√°s t√∂rekedjen arra, hogy k√©t vonat k√∂z√ľl az √©lvezzen elsŇĎbbs√©get, melynek a k√∂zbensŇĎ √°llom√°s√°n m√©g el√©rhetŇĎ √°tsz√°ll√°si kapcsolatok vannak, vagy amelynek a v√©g√°llom√°s√°n a legkisebb a fordul√≥ideje. K√ľl√∂n√∂s jelentŇĎs√©ge van az √ļj menetrendben az idŇĎben be√°ll√≠tott v√°g√°ny√ļtnak, idŇĎben kezelt soromp√≥nak √©s jelzŇĎnek. Nagyon fontos, hogy a vonatra a menetrendben elŇĎ√≠rt sebess√©ggel k√∂zlekedni k√©pes mozdony ker√ľlj√∂n, ugyanilyen l√©nyeges, hogy a vez√©rlŇĎkocsik megb√≠zhat√≥an mŇĪk√∂djenek.

√Ėsszefoglalva elmondhat√≥, hogy a M√ĀV ZRt. valamennyi √ľzlet√°ga √°ltal elfogadott √ļj, √ľtemes menetrend sikere az egy√ľttmŇĪk√∂d√©sen, a prec√≠z munkav√©gz√©sen, egym√°s munk√°j√°nak k√∂lcs√∂n√∂s t√°mogat√°s√°n m√ļlik. Ha b√°rmelyik f√©l nem fontoss√°g√°nak megfelelŇĎen kezeli az √ľtemes menetrend k√©rd√©s√©t, a kezdem√©nyez√©s elbukhat. Ez √ļjabb, a vas√ļtt√≥l elfordul√≥ utasokat jelent, r√°ad√°sul a politikusokban is megerŇĎs√≠ti azt a t√©ves v√©leked√©st, hogy a vas√ļt „reformja” csak megszor√≠t√°st, √ļjabb k√≠n√°latcs√∂kkent√©st jelenthet. A V√°rosi √©s ElŇĎv√°rosi K√∂zleked√©si Egyes√ľlet ez√©rt k√©ri az √©rintett Szem√©lysz√°ll√≠t√°si √úzlet√°gat, P√°lyavas√ļti √úzlet√°gat, G√©p√©szeti √úzlet√°gat, hogy az utasok √©rdek√©ben tegyen meg mindent a rendszer sikeres mŇĪk√∂dtet√©s√©√©rt, a felmer√ľlŇĎ hib√°k mielŇĎbbi kijav√≠t√°s√°√©rt. Az utasok nem lesznek h√°l√°tlanok.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások

ÔĽŅ

Vélemény, hozzászólás?

Az email c√≠met nem tessz√ľk k√∂zz√©. A k√∂telezŇĎ mezŇĎket * karakterrel jel√∂lj√ľk.

ÔĽŅ