VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Menetrend-módosítási javaslat a Volánbusz felé

2006-12-22
Szerző:

2006. december 10-én új menetrendet léptetett életbe a Volánbusz Zrt. Érd környéki és helyi járatain. A korábbi évek finom változtatásaihoz képest, most igen radikálisan hozzányúltak: megszűnő járat, ritkított indítások jelzik a megváltozott helyzetet.

A közvetlen csepeli viszonlylat közül csak a diákokat kiszolgáló járatok maradtak meg., Csepel, Budapest (forrás: VEKE)

A közvetlen csepeli viszonlylat közül csak a diákokat kiszolgáló járatok maradtak meg., Csepel, Budapest (forrás: VEKE)


Az új menetrenddel kapcsolatban egyeztetést kezdeményeztünk a Volánbusz képviselőivel, mely során kezdeményeztük, hogy az alábbi változtatásokat léptessék életbe.

1. A csepeli vonalcsoport

A legnagyobb horderejű változást a csepeli vonal átalakítása jelenti, amely véleményünk szerint a szükségesnél drasztikusabb kapacitáscsökkentést eredményezett. Ezek egy részét az utasszám sem indokolta. A módosítás értelmében csupán hat, iskolanapokon közlekedő járatpár közlekedik Érd és Csepel között, mely délelőtt, valamint délután is 3-3 járatpárt jelent. Tapasztalataink szerint a reggeli órákban legalább eggyel többre mindenképpen szükség lenne, hiszen a csúcsidőszakban – a 6.00 és 7.00 között – Csepel irányába induló 4 járat igen nagy kihasználtsággal közlekedik. Ezeket többnyire diákok veszik igénybe, azonban nem szabad megfeledkezni azokról sem, akik az Érd és Csepel közötti kapcsolat megteremtésekor munkát vállaltak a XXI. kerületben. A többi járatot visszavágták a Camponáig, ahol az utasok kénytelenek átszállni a BKV 138-as járatára. Azonban igen nehéz jól összehangolni a két vonal közlekedését, hiszen Érd és a Campona között két vasúti átjáró is nehezíti a menetrend betartását, így könnyen előfordulhat, hogy a csatlakozó járatot lekésik az érdi utasok, a következő viszont csak 20 perc múlva indul. További hátrány, hogy a 138-as vonal közlekedése igen lassú, az átlagos menetidő a Szent Imre térig kb. 10-15 perccel hosszabb, mint a Volánbusz járatain, így az utasok az átszállásnak köszönhetően akár 30-40 perccel később juthatnak el úticéljukhoz. A fenti problémák megoldásaként két javaslatot dolgoztunk ki, mindkét esetben igyekeztünk szem előtt tartani az utasok igényeit, valamint a Volánbusz szűkös lehetőségeit.

A közvetlen csepeli viszonlylat közül csak a diákokat kiszolgáló járatok maradtak meg., Csepel, Budapest (forrás: VEKE)

A közvetlen csepeli viszonlylat közül csak a diákokat kiszolgáló járatok maradtak meg., Csepel, Budapest (forrás: VEKE)

Az első javaslat szerint a Camponáig lerövidített járatok egy része tovább közlekedhetne Csepelre, és a szigetszentmiklósi Auchan áruház előtt lenne a végállomása. „Lakihegy, Háros” megállóban így nem lennének újabb átszállásra kényszerítve az utasok Halásztelek irányába. Csepel felé szintén jó átszállási lehetőséget kínál a megálló, hiszen azt a 138-as járaton kívül a BKV 38A járata, valamint a Halásztelek irányából érkező sárga buszok is használják. Ez a Camponánál sokkal jobb átszállási lehetőséget kínálva az utasok részére.

A második javaslat egyben a csepeli vonalak komolyabb átszervezését is jelenthetné. Az alapötletet egy érdi lakostól kaptuk, amit ezúttal is köszönünk neki. Tapasztalataink szerint Csepelen két gócpontban szoktak közlekedési dugók kialakulni. Az egyik ilyen pont Csillagtelep, ahol gyakran a temetőig visszatorlódik a sor. Ezt az első javaslat kiküszöbölné, hiszen csak az iskolás járatok érintenék ezt a területet, ami többnyire 5-10 perces menetidő növekedést jelentene. A másik ilyen pont a HÉV-végállomás környéke: itt csúcsidőben igen komoly dugók szoktak kialakulni, nem ritka, hogy a menetrend alapján a végállomásig 3 perces utat 20 perc, vagy annál is több idő alatt teszik meg a járatok. Az utasok legnagyobb része ráadásul csak a HÉV-végállomásig utazik, így csak néhányukkal araszol a dugóban több járat is. Ennek a megoldásaként a Koltói Anna utcai végállomás áthelyezését javasoljuk a HÉV-végállomáshoz. A Völgy utca – Baross utca forgalmi rendjének átalakításával véleményünk szerint alkalmas lenne a terület a buszok végállomására, az utasok innen gyalogosan könnyen eljuthatnak a HÉV-hez. Ez a javaslat nem csak az érdi járatokat érintené, hanem akár a Koltói Anna utcai végállomás felszámolását is jelenthetné, ahol jelenleg igen áldatlan állapotok uralkodnak.

A BKSZ előretörésével a Bécsi úti terv esetleges sikere esetén várhatóan a következő lépcső a csepeli vonalak integrálása lehetett volna a BKV rendszerébe, a jelenlegi 2739-es vonal lényegében akár 138-as gyorsjáratként működhetne.

2. Az Érd-parkvárosi vonalcsoport

A Budaörs, benzinkút – Érd-Parkváros, Bem tér közötti menetidő 2 perccel történő megnövelése nem minden esetben követett a Bem téren csatlakozó járatok indulási idejének korrekciója. Tapasztalataink szerint az eredeti, 20 perces menetidő a nap nagy részében tartható, csupán a csúcsidőszakban lenne szükséges a plusz két percre.

A Lőcsei úti járatokat is kiritkították, Bem tér, Érd (forrás: VEKE)

A Lőcsei úti járatokat is kiritkították, Bem tér, Érd (forrás: VEKE)

A járatritkítások egy részének jogosságát nem vitatjuk, de a csúcsidőszakban történt járatszám csökkentést kevésbé. Különösen úgy nem, hogy a csúcsidőszakban szóló buszt indítsanak, amikor még egy csuklós buszra is igen nehezen férnek fel az utasok. Az elmúlt napok tapasztalatai után kijelenthető, hogy nem egyszer „utaslemaradás” történt emiatt. Bármilyen esemény esetén a későbbiekben nehéz lesz megoldani a kimaradó járat pótlását, így a csúcsidőben akár 30 perces követés is előállhat. A főirány indítási ütemezésbe bevont Sasadi úti vonal eddig mintegy tartalékvonalként funkcionált, így forgalmi zavar esetén az Egérúton valamit a Sasadi út felé közlekedő járatok eddig összevonhatóak voltak. Erre a továbbiakban már nem lesz lehetőség, így pótlás felmerülése esetén komolyabb átszervezésekre lesz szükség.

Az Érd, Széchenyi térről 5.40 és 6.05 között megszűnt két járat közül az egyik megszűnése mindenképpen indokolatlan, különösen iskolaidőben mindkettő kihasznált járat volt, ezért a Széchenyi térről 6.00-kor induló járat visszaállítását javasoljuk.

A Bem téren a csatlakozások javítása érdekében néhány helyi járat indításának 5-10 perces módosítását kezdeményezzük.

3. A diósdi vonalcsoport

A csepeli vonalhoz hasonlóan itt is igen drasztikus változások voltak, melyek nagy része szintén indokoltnak tűnik. Nem értünk egyet viszont azzal, hogy a délutáni csúcsban 20 perces követés legyen két járat között. A gyorsjáratok többségének „lelassítása”, és azok Budapest és Érd közötti forgalomba történő bevonása legfeljebb a pusztazámori illetve a százhalombattai utasoknak okoz majd kisebb kényelmetlenséget.

Több csuklós busz kellene a ritkább követés miatt, Etele tér, Volánbusz autóbusz-pályaudvar, Budapest (forrás: VEKE)

Több csuklós busz kellene a ritkább követés miatt, Etele tér, Volánbusz autóbusz-pályaudvar, Budapest (forrás: VEKE)

Nagyobb problémát jelent az Érdről és a Százhalombattáról illetve Pusztazámorról Budapestre induló járatok ütemezése. A Pusztazámor és Érd közötti 25 perces menetidő tartása még a kora hajnali járatok esetében is szinte lehetetlen, a csúcsidőszakban gyakoriak az 5-10 perces késések, ezért mindenképpen indokoltnak tartanánk a menetidő 5 perccel történő növelését. Az ütemesség szem előtt tartásával a járatok többségénél azok 5 perccel korábbi indítását javasoljuk Pusztazámorról.

A Százhalombattáról érkező járatok esetében is rendszeres a 2-3 perces késés, így az Érd, autóbusz-állomásra betérő járatok esetén javasoljuk, hogy azok 2-3 perccel később induljanak tovább Budapest irányába, így a járatok 5-re és 0-ra végződő időpontokban indulnának, így könnyebb az üzemezés megoldása is.

Az egyenletesebb követési idők kialakítása érdekében itt is néhány perccel korábban ill. később indítanánk néhány járatot.

4. Egyéb változások

A menetrendváltással több megálló elnevezése megváltozott. Ezek többségével egyetértünk, viszont a régi, megszokott neveket nem minden esetben szerencsés átnevezni. Az érdligeti „Casino” nevű megállót az utasok jelentős része jobban el tudja helyezni, mint a helyette belépő Fürdő utcát. Ugyan maga a szálló már régen nem létezik, ennek ellenére a köztudatban a helyet akkor is ahhoz kötik.

Várakozó buszok az Etele téren, Etele tér, Volánbusz autóbusz-pályaudvar, Budapest (forrás: VEKE)

Várakozó buszok az Etele téren, Etele tér, Volánbusz autóbusz-pályaudvar, Budapest (forrás: VEKE)

Jelenleg hétköznap Érden a Pusztazámorról induló, illetve a Pusztazámorra tartó járatok ugyanarról a kocsiállásról indulnak, ami az esetlegesen késések esetén gondot okozhat. Nem lehet tudni, hogy a beérkező járat merre is megy éppen, ha már az utastájékoztató a következő indulási időt és helyet mutatja. Így mindenképpen indokoltnak tartjuk, hogy amikor lehetséges ezen járatok külön-külön kocsiállásról induljanak, lehetőleg Budapest irányában a diósdi járatok állásáról (ahogy az a régi pályaudvaron megszokott volt).

A Diósdi úti aluljáró építés befejezése után a parkvárosi autóbuszok végállomása áthelyezhető lesz a buszpályaudvarra. Ekkor ismét át kell szervezni a helyi és helyközi járatok menetrendjét. Várhatóan ekkor további helyi járatok esetében is módosításokkal kell számolni. Ezekre később visszatérünk.

Az általunk javasolt módosításokat támogatja Érd Megyei Jogú Város Önkormányzata is. Reméljük kérésünk pozitív fogadtatásban részesül és egy mindkét fél – a Volánbusz és az utasok – részére elfogadható kompromisszumos megoldást alakíthatunk ki, ahogyan erre már korábban volt példa.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.