Három évtizede nincs 58-as villamos | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Három évtizede nincs 58-as villamos

2007-01-20
Szerző:

Harminc évvel ezelőtt, 1977. január 17-én szűnt meg, illetve azóta szünetel a Zugligetbe vezető 58-as villamosvonal, s azóta jár az 58V, később 158-asra átszámozott autóbuszviszonylat a nevezetes kirándulóhelyre.

A régi végállomás újkorában, Zugliget, Budapest (forrás: VEKE)

A régi végállomás újkorában, Zugliget, Budapest (forrás: VEKE)


Pest-Budán a reformkorban, a modern városi kultĂşra kibontakozásával egyre inkább felĂ©rtĂ©kelĹ‘dött a központtĂłl távolabb esĹ‘, erdĹ‘s hegyvidĂ©ki terĂĽletek szerepe. HĂ©tvĂ©geken, ĂĽnnepnapokon fáradt polgárok ezrei kerestĂ©k fel a Budai-hegysĂ©g gyönyörű tájait, hogy itt pihenjĂ©k ki a hĂ©tköznapok fáradalmait. Akkoriban ezeket a terĂĽleteket mĂ©g valĂłban egybefĂĽggĹ‘ erdĹ‘k borĂ­tották, nem csupán hivatalosan voltak a “város tĂĽdĹ‘i”, mint manapság. Az Ă©rdeklĹ‘dĂ©st látva egyre több kertvendĂ©glĹ‘ nyĂ­lt, melyek aztán tovább serkentettĂ©k a turistaforgalmat, s nagyban hozzájárultak egyfajta kirándulási kultĂşra kialakulásához is. KĂ©sĹ‘bb ugyanis már sokan kerestĂ©k fel a hegyeket csupán ezekĂ©rt az Ă©ttermekĂ©rt, s a pesti polgárság körĂ©ben a 19. szd. derekán már egyĂ©rtelműen az számĂ­tott elegánsnak, ha valaki ĂĽnnepeken, hĂ©tvĂ©gĂ©ken a Fácánban, a Szarvasnál, vagy a Laszlowszkynál hĂłdolt a kulináris Ă©lvezeteknek. Az 1840-es Ă©vekben megjelentek az elsĹ‘ nyaralĂłtelepek, a kĂ©sĹ‘bbiekben pedig már egyre többen választották állandĂł lakhelyĂĽl a hegyvidĂ©ket.

Az igĂ©nyek növekedĂ©sĂ©vel termĂ©szetesen a közlekedĂ©s fejlesztĂ©se is szĂĽksĂ©gesnek bizonyult. Eleinte fiákerek voltak hivatottak a várossal valĂł kapcsolatot biztosĂ­tani, ám ezek kĂ©nyelmetlensĂ©gĂĽk, lassĂşságuk Ă©s kiszámĂ­thatatlanságuk miatt nem örvendettek tĂşl nagy nĂ©pszerűsĂ©gnek. ĂŤgy már az 1840-es Ă©vekben felmerĂĽlt a zugligeti kötöttpálya terve, ám a lĂłvasĂşthoz kellĹ‘ anyagi forrást csak az 1867-ben alakult BKVT (Budai KözĂşti Vaspálya Társaság) tudott biztosĂ­tani. A pálya Ă©pĂ­tĂ©sĂ©re a társaság mĂ©g alakulása Ă©vĂ©ben megkapta az engedĂ©lyt, s 1868. jĂşnius 30-án el is indult rajta a forgalom. A kocsik – a társaság Ăłbudai viszonylatához hasonlĂłan – a LánchĂ­dtĂłl indultak, majd az OrszágĂşton (Margit krt.) Ă©rtĂ©k el a mai Szilágyi ErzsĂ©bet fasort, s a BudagyöngyĂ©nĂ©l ágaztak el Zugliget irányába. A vĂ©gállomáson egy impozáns várĂłcsarnok is Ă©pĂĽlt.

A régi végállomás újkorában, Zugliget, Budapest (forrás: VEKE)

A régi végállomás újkorában, Zugliget, Budapest (forrás: VEKE)

A régi végállomás nagyon rossz állapotban van, Zugliget, Budapest (forrás: Feld István Márton)

A régi végállomás nagyon rossz állapotban van, Zugliget, Budapest (forrás: Feld István Márton)

A vasĂşt sikerĂ©t az utasforgalmi adatok egyĂ©rtelműen bizonyĂ­tották: az elsĹ‘ napon 1496, az elsĹ‘ hĂłnapban pedig összesen 42 329 utas vette igĂ©nybe, amely az akkoriban kimondottan soknak számĂ­tott. Miután 1878-ban a pesti társaság felvásárolta a BKVT-t, az Ăşjonnan megnyitott Margit-hĂ­don át elindult a Károly-kaszárnya – Zugliget viszonylat is, mely immár a kirándulĂłhely pesti kapcsolatát is biztosĂ­totta.

Az 1880-as évek végére azonban a technikai fejlődés már túlhaladt a lóvasúton, s mivel az első villamos vonalát 1887-ben megnyitó BVVV egyre erősebb konkurenciát jelentett a BKVT számára, a társaság a meglévő hálózat villamosítása mellett döntött. A zugligeti vonalon 1896. szeptember 15-én indult el az első villamos, s ezzel egy időben az 1870-ben megnyitott Szépilona kocsiszínt is korszerű forgalmi teleppé alakították át. A viszonylatok útvonala egyenlőre változatlan maradt. A villamosítás korától kezdve már állandósult a forgalom télen is: a Lánchíd felé közlekedő villamosok 30, a Margit-híd irányába menők pedig 20 percenként követték egymást. Nyáron a szerelvények 5-10 perces sűrűséget biztosítottak.

A régi végállomás a villamosítás után nem sokkal, Zugliget, Budapest (forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada)

A régi végállomás a villamosítás után nem sokkal, Zugliget, Budapest (forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada)

Az 1348-as pályaszámú, hegyipályás Q-típusú motorkocsi a felső végállomáson, Zugliget, Budapest (forrás: VEKE)

Az 1348-as pályaszámú, hegyipályás Q-típusú motorkocsi a felső végállomáson, Zugliget, Budapest (forrás: VEKE)

A viszonylat következő fejlesztéséhez furcsa módon egy baleset adta a lökést: 1900. június 4-én ugyanis a felső végállomáson megfutamodott egy szerelvény, s több százméteres száguldás után, a Zalai út elágazásnál felborult. Négyen meghaltak, és sokan megsebesültek, így érthető, hogy az ügyből hatalmas botrány kerekedett. A BKVT ezért elhatározta, hogy a lejtős terepről a végállomást feljebb, a népszerű Fácán vendéglő közelébe helyezi.

Amikor ez a gyönyörű kép elkészült, a villamosok már csak egy vágányon, a Budagyöngye és Zugliget között jártak, Zugliget, Budapest (forrás: Tim Boric)

Amikor ez a gyönyörű kép elkészült, a villamosok már csak egy vágányon, a Budagyöngye és Zugliget között jártak, Zugliget, Budapest (forrás: Tim Boric)

Az újabb végállomás ma, Zugliget, Budapest (forrás: Feld István Márton)

Az újabb végállomás ma, Zugliget, Budapest (forrás: Feld István Márton)

Az 1063-as pályaszámú kocsi a végállomás feletti hídról fotózva, Zugliget, Budapest (forrás: VEKE)

Az 1063-as pályaszámú kocsi a végállomás feletti hídról fotózva, Zugliget, Budapest (forrás: VEKE)

A mai kempingig meghosszabbított szakasz 1903 májusában nyílt meg. Az új végállomáson szintén épült egy díszes, svájci stílusú pavilon, mely mind a mai napig megvan. Az állomás eredetileg kétvágányúnak épült, ám később egy harmadikkal is bővítették.

Az egykori végállomás ma kempingként üzemel, Zugliget, Budapest (forrás: Feld István Márton)

Az egykori végállomás ma kempingként üzemel, Zugliget, Budapest (forrás: Feld István Márton)

Az 1045-ös kocsi a régi végállomás mellett, Zugliget, Budapest (forrás: VEKE)

Az 1045-ös kocsi a régi végállomás mellett, Zugliget, Budapest (forrás: VEKE)

A forgalom közben egyre jobban növekedett, kĂĽlönösen azután, hogy a viszonylatokat 1907-ben átszerveztĂ©k, s ennek köszönhetĹ‘en Zugligetbe ezután egy kĂ©tirányĂş körjárat közlekedett. Ez azt jelentette, hogy a nyáron 6 percenkĂ©nt indĂ­tott villamosok felváltva a Margit-hĂ­don, illetve a Ferencz JĂłzsef-hĂ­don (Szabadság-hĂ­d) Ă©rtĂ©k el a Központi Városházát, visszafelĂ© pedig minden villamos a másik hĂ­don jött. Amikor 1910-ben a viszonylatokat számmal látták el, a Margit-hĂ­di irány a 45-ös, a másik pedig a 43-as jelzĂ©st kapta, továbbá elindult egy 47-es jelű betĂ©tjárat is, mely a Retek utcátĂłl (vagyis kb. a mai Moszkva tĂ©rtĹ‘l) indult Zugliget felĂ©. Ez utĂłbbi csak nyáron közlekedett. A kortársak egyĂ©bkĂ©nt akkora forgalmat vártak a zugligeti vonalakra, hogy – a pĂłtkocsis ĂĽzem lehetĹ‘sĂ©ge miatt – egy földalatti hurokvĂ©gállomást is akartak Ă©pĂ­teni (!), melyhez az engedĂ©lyt meg is kapták a hatĂłságoktĂłl.

Az 1059-es pályaszámú kocsi a régi végállomás mellett, Zugliget, Budapest (forrás: VEKE)

Az 1059-es pályaszámú kocsi a régi végállomás mellett, Zugliget, Budapest (forrás: VEKE)

Aztán jött az első világháború, mely elsöpörte ezeket a rózsaszín álmokat. Sőt 1918-ban Zugliget elvesztette a belvárosi kapcsolatát, ugyanis az összes járat megszűnt, helyükbe a 81-es viszonylat lépett, mely már csak a mai Moszkva térig jött be. Ez a felállás aztán egészen a vonal 1977-es megszüntetéséig megmaradt. Ekkoriban kezdtek a viszonylatra jellemzővé válni az 1000-es, illetve a Q-típusú motorkocsik, melyeket a hegyipályákra vonatkozó biztonsági előírások értelmében sínfékkel láttak el. Ezek az előírások tiltották továbbá a zugligeti vonalon a pótkocsik vontatását is.

Pályafelújítás a 60-as években, a villamos Zugligeti úti szakaszán, Zugligeti út, Budapest (forrás: VEKE)

Pályafelújítás a 60-as években, a villamos Zugligeti úti szakaszán, Zugligeti út, Budapest (forrás: VEKE)

Az 1067-es pályaszámú motorkocsi a Zalai útnál. A megálló esőbeállója ma virágüzletként funkcionál, Zalai út, Budapest (forrás: BKV Archívum)

Az 1067-es pályaszámú motorkocsi a Zalai útnál. A megálló esőbeállója ma virágüzletként funkcionál, Zalai út, Budapest (forrás: BKV Archívum)

Az 1077-es - még favázas kocsiszekrénnyel - a Mozaik térnél, Mozaik tér, Budapest (forrás: VEKE)

Az 1077-es – mĂ©g favázas kocsiszekrĂ©nnyel – a Mozaik tĂ©rnĂ©l, Mozaik tĂ©r, Budapest (forrás: VEKE)

A 30-as években a járat népszerűsége töretlen maradt, továbbra is tömegek vágytak Zugligetbe kirándulni. A háború sem okozott kárt a 81-es villamos vonalán, ezért a közlekedés 1945-ben már igen hamar újraindult, sőt egy évvel később 81A jelű betétjárat is létesült Szépilona és a Széll Kálmán tér között.

A nevezetes Virányos út mellett történt baleset, 1900. június 4., Virányos út, Budapest (forrás: VEKE)

A nevezetes Virányos út mellett történt baleset, 1900. június 4., Virányos út, Budapest (forrás: VEKE)

Az 1046-os kocsi a Fogaskerekű vasút megállóhely közelében. A megállóban egy pótos ezres is megfigyelhető, mely az 56-os vonalra volt beosztva, Fogaskerekű Vasút megállóhely, Budapest (forrás: Geoffrey Tribe)

Az 1046-os kocsi a Fogaskerekű vasút megállóhely közelében. A megállóban egy pótos ezres is megfigyelhető, mely az 56-os vonalra volt beosztva, Fogaskerekű Vasút megállóhely, Budapest (forrás: Geoffrey Tribe)

Az 50-es években Budapesten egyre inkább teret nyert a trolibusz-közlekedés. Az új járatokat Sztálin 70. születésnapja tiszteletére 70-től kezdték el számozni, s ezért a 70 feletti viszonylatszámmal rendelkező villamosok új jelzést kaptak. A 81-est így 1955. május 16-án 58-asra keresztelték át.

Az 1051-es kocsi a Zugligeti végállomáson, 1976 őszén, Zugliget, Budapest (forrás: Heinz Heider)

Az 1051-es kocsi a Zugligeti végállomáson, 1976 őszén, Zugliget, Budapest (forrás: Heinz Heider)

VĂ©gĂĽl a trolibusz okozta a villamos vesztĂ©t is. Az 50-es Ă©vekben ugyanis szakmai berkekben teret nyert az az elkĂ©pzelĂ©s, hogy az „elavult”, már több, mint fĂ©l Ă©vszázada megszokott villamost trolibusszal kell felváltani a kisebb forgalmĂş vonalakon. FĹ‘leg a hegyvidĂ©ken irányoztak elĹ‘ komoly hálĂłzati fejlesztĂ©seket: egy 1959-es terv pĂ©ldául a fogas Ă©s az 59-es villamos trolibusszal valĂł kiváltását javasolta. A baj azonban az volt, hogy a troli-ĂĽzemnek Buda hegyvidĂ©ki rĂ©szĂ©n egyáltalában nem volt elĹ‘zmĂ©nye, Ă©s az infrastruktĂşra kiĂ©pĂ­tĂ©se igen komoly költsĂ©get jelentett volna. ĂŤgy a budai troli-tervekbĹ‘l vĂ©gĂĽl csak az 58-as villamos megszĂĽntetĂ©se valĂłsult meg.

Két ezres találkozik a Libegő végállomása alatt, Zugliget, Libegő, Budapest (forrás: VEKE)

Két ezres találkozik a Libegő végállomása alatt, Zugliget, Libegő, Budapest (forrás: VEKE)

Ehhez persze az is hozzájárult, hogy a 70-es években Zugliget sem volt már az, ami korábban. A szocializmus idejében ugyanis az egykor komoly forgalmat vonzó nagyobb vendéglőket (pl. a Fácán) államosították, és a kisebb vendéglátóhelyek is nehéz helyzetbe kerültek a magánvállalkozások számára nem túl kedvező időkben. Így a villamos forgalma is csökkent, ám az utókor szemével nézve megszüntetése mégis hibának bizonyult: a színvonalas közlekedési kapcsolat megszűnése ugyanis végleg megadta a terület idegenforgalmának a kegyelemdöfést.

A villamos leĂ©pĂĽlĂ©se több fázisban zajlott le: 1975 nyarán vágányĂ©pĂ­tĂ©s kezdĹ‘dött a Szilágyi ErzsĂ©bet fasoron, mely ugyan egy Ă©v mĂşlva befejezĹ‘dött, de a villamosok már soha többĂ© nem látták a Moszkva teret. Utána pedig már csak egy vágányon folyt a közlekedĂ©s: egy-egy kocsi ingázott a Budagyöngye – Szarvas Gábor Ăşt ill. a Szarvas Gábor Ăşt – Zugliget szakaszon, a kettĹ‘ között az utasoknak át kellett szállni. Ez a rendszer azonban nem tartott sokáig: 1977. január 17-Ă©n, 109 Ă©vi ĂĽzem után vĂ©glegesen leállĂ­tották a közlekedĂ©st a zugligeti vonalon. A villamosközlekedĂ©s pĂłtlására egy 58V jelű járatot indĂ­tottak, mely azonban csak a János kĂłrházig járt. Amikor kiderĂĽlt, hogy trolira a városnak nincs pĂ©nze, a járatot vĂ©glegesĂ­tettĂ©k 158-as nĂ©ven. ĂŤgy aztán ma a környezetvĂ©delem jegyĂ©ben Ikarusok közlekednek az egykor szebb napokat is látott zugligeti villamos helyĂ©n…

1976. január 17. óta az 58V, illetve a később 158-asra átszámozott autóbuszviszonylattal juthatunk el a neves budai kirándulóhelyre. A buszok csak a Libegőig közlekednek, ott fordulnak vissza a Moszkva tér felé, Zugliget, Libegő, Budapest (forrás: Halász Péter)

1976. január 17. óta az 58V, illetve a később 158-asra átszámozott autóbuszviszonylattal juthatunk el a neves budai kirándulóhelyre. A buszok csak a Libegőig közlekednek, ott fordulnak vissza a Moszkva tér felé, Zugliget, Libegő, Budapest (forrás: Halász Péter)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.