Újraindul a 239-es gyors: beérett a VEKE javaslata
A FÅ‘városi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottsága január 24-én döntött a 239-es gyorsjárat újraindÃtásáról. Az eredendÅ‘en a nyári metrópótlás alatt közlekedÅ‘ járat beindÃtására a VEKE tett javaslatot, a metrópótlást követÅ‘en pedig a helyi lakók érték el a járat megtartását.
A nyári metrópótlás idején beindÃtott 239-es gyors biztosÃtott közvetlen kapcsolatot a Gazdagréti lakótelep, valamint a Budaörsi út és környéke és a belváros között. A járatot az utasok hamar megkedvelték, hiszen minden más viszonylatnál gyorsabb volt. A BKV azonban a többi pótlójárathoz hasonlóan csak ideiglenes jelleggel közlekedtette, a kettes metró újbóli üzembe helyezésekor augusztus 20-án megszűnt, szerepét a gyors 139-es vette vissza, amely a metró Déli pályaudvari végállomásához szállÃtja az utasokat.
A VEKE kezdeményezése sikeres volt, hiszen a belvárosi közvetlen kapcsolatot biztosÃtó gyorsjáratot az utasok megkedvelték, megszüntetését nem fogadták el, a járat visszaállÃtásáért aláÃrásgyűjtésbe kezdtek. Néhány hét alatt többezer aláÃrás gyűlt össze, egész Gazdagrét összefogott. Többszöri halasztás után február elsejétÅ‘l újraindul a járat, bár a nyári, teljes üzemidÅ‘s közlekedés helyett csak csúcsidÅ‘ben szállÃt majd utasokat. A vonalra 7 darab csuklós autóbuszt osztanak be, melyeket a reggeli csúcsidÅ‘ben további három alacsonypadlós jármű egészÃt ki egy-egy menetre, melyek eddig a 78-as járat meghirdetett garázsmeneteiként közlekedtek. A 239-es gyors a reggeli csúcsidÅ‘ben átlagosan 6 percenként fog közlekedni, az eltérÅ‘ járműméretek miatt azonban váltakozó 4-8 perces követés is elÅ‘fordul majd. A változtatással egyidejűleg csúcsidÅ‘ben a 139-es gyors némileg ritkul, négy busszal kevesebb fog rajta közlekedni, ezzel 3-ról 4 percre ritkÃtva a közlekedést.
A VEKE a járat újraindÃtásával újabb sikert könyvelhet el. A lakók támogatása és 239-es gyors újraindÃtása bizonyÃtéka annak, hogy a közvetlen és átszállásmentes belvárosi kapcsolat a város bármely részén mennyire fontos és szükséges fejlesztés. A 239-es gyors beindÃtásával a várost vezetÅ‘ politikusok – vélhetÅ‘en tudtuk nélkül – ezért újabb döfést adtak a 4-es metró amúgy is hamis utasszám-terveinek. Hiszen a 239-es gyors beindulásával a Gazdagréti lakótelep környékérÅ‘l összemérhetÅ‘ gyorsaságú, de átszállás nélküli lesz a bejutás, még a mai, szerény elÅ‘nyben részesÃtési megoldásokkal jellemezhetÅ‘ körülmények között is, mint a majdani 4-es metróra való átszállással.
A járattal kapcsolatban a BKV eredeti terveihez képest egyesületünknek egy alternatÃv javaslata volt: a belsÅ‘ Hegyalja úton uralkodó zsúfoltság miatt nem tartottuk sem indokoltnak, sem elfogadhatónak a ma ott közlekedÅ‘ garázsmeneti járatok pótlás nélküli megszüntetését. Egyébként is utasforgalmilag indokolhatónak tartjuk a 239-es gyors megállÃtását a Hegyalja úton, melyre a megállóhelyi kialakÃtás miatt az Avar utca/Mészáros utca megállópárnál volt mód. Ezt a javaslatunkat a Városüzemeltetési Bizottság támogatta. A Gazdagréti lakótelep és Kazinczy utca (Uránia filmszÃnház) között beinduló új járat közlekedésében a nyárihoz képest még annyi újdonság lesz, hogy a buszok az Urániáig fognak utasokat szállÃtani, a BAH-csomópontnál pedig a forgalomirányÃtók utasÃtásainak megfelelÅ‘en közlekednek a felüljárón, vagy alatta.
Hosszabb távon a vonal Blaha Lujza térig történÅ‘ meghosszabbÃtása szerepel a tervekben, ugyanakkor a vonal újraindÃtását nem lett volna értelme a szükséges infrastrukturális átalakÃtások által igényelt források megteremtéséhez kötni.