VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Újraindul a 239-es gyors: beérett a VEKE javaslata

2007-01-30
Szerző:

A Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottsága január 24-én döntött a 239-es gyorsjárat újraindításáról. Az eredendően a nyári metrópótlás alatt közlekedő járat beindítására a VEKE tett javaslatot, a metrópótlást követően pedig a helyi lakók érték el a járat megtartását.

A vonal végállomása az Urániánál: a  beparkolások miatt állandó felügyelet lesz jelen az első hetekben., Uránia, Budapest (forrás: Halász Péter)

A vonal végállomása az Urániánál: a beparkolások miatt állandó felügyelet lesz jelen az első hetekben., Uránia, Budapest (forrás: Halász Péter)


A nyári metrópótlás idején beindított 239-es gyors biztosított közvetlen kapcsolatot a Gazdagréti lakótelep, valamint a Budaörsi út és környéke és a belváros között. A járatot az utasok hamar megkedvelték, hiszen minden más viszonylatnál gyorsabb volt. A BKV azonban a többi pótlójárathoz hasonlóan csak ideiglenes jelleggel közlekedtette, a kettes metró újbóli üzembe helyezésekor augusztus 20-án megszűnt, szerepét a gyors 139-es vette vissza, amely a metró Déli pályaudvari végállomásához szállítja az utasokat.

A 239-es gyorson csak nyáron közlekedtek Volvók, újraindítását követően az Ikarus 435-ös lesz a vonalra jellemző járműtípus., Gazdagréti lakótelep, Budapest (forrás: Halász Péter)

A 239-es gyorson csak nyáron közlekedtek Volvók, újraindítását követően az Ikarus 435-ös lesz a vonalra jellemző járműtípus., Gazdagréti lakótelep, Budapest (forrás: Halász Péter)

A 239-es jogelődje: a Bartók Béla út felújítása idején közlekedtetett Sasad-busz., Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A 239-es jogelődje: a Bartók Béla út felújítása idején közlekedtetett Sasad-busz., Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A VEKE kezdeményezése sikeres volt, hiszen a belvárosi közvetlen kapcsolatot biztosító gyorsjáratot az utasok megkedvelték, megszüntetését nem fogadták el, a járat visszaállításáért aláírásgyűjtésbe kezdtek. Néhány hét alatt többezer aláírás gyűlt össze, egész Gazdagrét összefogott. Többszöri halasztás után február elsejétől újraindul a járat, bár a nyári, teljes üzemidős közlekedés helyett csak csúcsidőben szállít majd utasokat. A vonalra 7 darab csuklós autóbuszt osztanak be, melyeket a reggeli csúcsidőben további három alacsonypadlós jármű egészít ki egy-egy menetre, melyek eddig a 78-as járat meghirdetett garázsmeneteiként közlekedtek. A 239-es gyors a reggeli csúcsidőben átlagosan 6 percenként fog közlekedni, az eltérő járműméretek miatt azonban váltakozó 4-8 perces követés is előfordul majd. A változtatással egyidejűleg csúcsidőben a 139-es gyors némileg ritkul, négy busszal kevesebb fog rajta közlekedni, ezzel 3-ról 4 percre ritkítva a közlekedést.

A vonal végállomása az Urániánál: a  beparkolások miatt állandó felügyelet lesz jelen az első hetekben., Uránia, Budapest (forrás: Halász Péter)

A vonal végállomása az Urániánál: a beparkolások miatt állandó felügyelet lesz jelen az első hetekben., Uránia, Budapest (forrás: Halász Péter)

A 78-as busz Sasadi úttól meghirdetett garázsmenetei beolvadnak a 239-esbe., Sasadi út, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A 78-as busz Sasadi úttól meghirdetett garázsmenetei beolvadnak a 239-esbe., Sasadi út, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A VEKE a járat újraindításával újabb sikert könyvelhet el. A lakók támogatása és 239-es gyors újraindítása bizonyítéka annak, hogy a közvetlen és átszállásmentes belvárosi kapcsolat a város bármely részén mennyire fontos és szükséges fejlesztés. A 239-es gyors beindításával a várost vezető politikusok – vélhetően tudtuk nélkül – ezért újabb döfést adtak a 4-es metró amúgy is hamis utasszám-terveinek. Hiszen a 239-es gyors beindulásával a Gazdagréti lakótelep környékéről összemérhető gyorsaságú, de átszállás nélküli lesz a bejutás, még a mai, szerény előnyben részesítési megoldásokkal jellemezhető körülmények között is, mint a majdani 4-es metróra való átszállással.

A járattal kapcsolatban a BKV eredeti terveihez képest egyesületünknek egy alternatív javaslata volt: a belső Hegyalja úton uralkodó zsúfoltság miatt nem tartottuk sem indokoltnak, sem elfogadhatónak a ma ott közlekedő garázsmeneti járatok pótlás nélküli megszüntetését. Egyébként is utasforgalmilag indokolhatónak tartjuk a 239-es gyors megállítását a Hegyalja úton, melyre a megállóhelyi kialakítás miatt az Avar utca/Mészáros utca megállópárnál volt mód. Ezt a javaslatunkat a Városüzemeltetési Bizottság támogatta. A Gazdagréti lakótelep és Kazinczy utca (Uránia filmszínház) között beinduló új járat közlekedésében a nyárihoz képest még annyi újdonság lesz, hogy a buszok az Urániáig fognak utasokat szállítani, a BAH-csomópontnál pedig a forgalomirányítók utasításainak megfelelően közlekednek a felüljárón, vagy alatta.

A közvetlen kapcsolat a belváros szíve és Gazdagrét számára olyan vonzó volt az utasok számára, hogy visszakövetelték., Ferenciek tere, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A közvetlen kapcsolat a belváros szíve és Gazdagrét számára olyan vonzó volt az utasok számára, hogy visszakövetelték., Ferenciek tere, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Hosszabb távon a vonal Blaha Lujza térig történő meghosszabbítása szerepel a tervekben, ugyanakkor a vonal újraindítását nem lett volna értelme a szükséges infrastrukturális átalakítások által igényelt források megteremtéséhez kötni.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.