VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Támadás az ütemes menetrend ellen – kísért a múlt

2007. február 5. hétfő
Szerző:

A Népszabadságban igen megdöbbentő cikk jelent meg a nemrégiben kiterjesztett ütemes vasúti menetrend ellen. Miután a közösségi közlekedés fejlődéséhez való ilyetén hozzáállás nem méltó a nagy múltú laphoz, nyílt levélben fordultunk a főszerkesztőhöz.

A menetrendszerűség javult, az elővárosi forgalomban sikerült megállítani az utasvesztést. Legalábbis a következő durva áremelésig... (forrás: Kovalcsik Tamás)

A menetrendszerűség javult, az elővárosi forgalomban sikerült megállítani az utasvesztést. Legalábbis a következő durva áremelésig… (forrás: Kovalcsik Tamás)


Nyílt levél a vasút megmentéséért, a maradiság ellen

Címzett: Vörös T. Károly, főszerkesztő, Népszabadság

Tárgy: reakció a Népszabadság cikkére – nem „öngól” a MÁV ütemes menetrendje

Tisztelt főszerkesztő úr!

A Népszabadság január 31-i számában Kapitány Szabó Attila „Késik a MÁV személy” címmel megjelent írásában közölt állítások, miszerint a tavaly bevezetett ütemes menetrenddel öngólt lőtt volna a MÁV, több szempontból nem felelnek meg a valóságnak. A cikkben megjelent állításokkal ellentétben ma még, alig több, mint egy hónappal a bevezetés után legfeljebb annyi tanulság szűrhető le az ütemes menetrend bevezetéséből, hogy az első adatok kedvező képet mutatnak, kiváltképp a Budapest környéki elővárosi vonalakon.

Egyesületünk szakmai álláspontja, hogy a közösségi közlekedési rendszer fejlődésének egyik alapeleme az ütemes, tervezhető menetrend. Arra ad példát, hogyan lehet drága infrastruktúra-fejlesztések nélkül, a meglévő eszközökkel jobb, hatékonyabb vasúti szolgáltatást nyújtani. Rosszindulatú csúsztatás, ha nem éppen hazugság, hogy az ütemes menetrend a gazdag vasutak úri passziója, a hozzánk hasonló gazdasági helyzetű Csehországban is kitűnően működik, de 2008-tól bevezetik Szlovákiában és Romániában is. Itthon a három éve a Budapest-Vác-Szob, illetve a Budapest-Veresegyház-Vác vasútvonalon és a hozzájuk csatlakozó közösségi közlekedési hálózaton bevezetett integrált ütemes menetrend sikere vitathatatlan: megállította a közösségi közlekedés utasvesztését és 10% utasszámnövekedést hozott egy év alatt.

Ma a kormány célja épp a közösségi közlekedési szolgáltatások összehangolása. Az ütemes menetrend nélkül ez lehetetlen. Az óránként ismétlődő időpontokban, tervezhető és megjegyezhető menetrend szerint közlekedő járatok biztosítják ugyanis annak lehetőségét, hogy a vonalak közötti csatlakozások és a csatlakozó egyéb közlekedési eszközökkel (Volán-járatokkal, de akár helyi közlekedési rendszerekkel, budapesti elővárosi forgalomban például egyes BKV-járatokkal) való hangolás biztosítható legyen. A közösségi közlekedési szolgáltatások hatékony együttműködésének, az országos és térségi menetrendi összehangolások megvalósításának alapfeltétele az ütemes és ebből következőleg egy rendszer alapját képező vasúti menetrend, ahogy ezt Európa legtöbb országában már helyesen felismerték. Ez az egyetlen kiút, a szolgáltatás színvonalának emelése. Aki ez ellen lép fel, az a közösségi közlekedés elveszejtésében, a felelőtlen pénzszórásban, az egyre csak halmozódó veszteségben, a torz struktúrák fenntartásában és ezáltal a zavarosban halászásban érdekelt, így Magyarország jövője ellen cselekszik.

Az ütemes menetrend 2006 decemberétől a meglévő adottságok mellett, a MÁV leromlott infrastrukturális állapotának és elöregedett eszközparkjának ellenére próbálja meg javítani a szolgáltatás színvonalát. Az elmúlt másfél hónap tapasztalatai azt mutatják, hogy a rendszer működőképes, a vonatok menetrendszerűsége – a közel 11%-kal több vonat ellenére – még jobb is, mint 2006 januárjában, az „ütemtelen” menetrendben. Az említett csatlakozási problémák – azt elismerve, hogy léteznek – egyáltalán nem akkora nagyságrendűek, mint azt a cikk beállítja. Egyesületünknek meggyőződése, hogy az ütemes menetrend a vasúton utazók javát szolgálja, ezáltal a többi vonalra való kiterjesztése szükséges, a gyermekbetegségek a tapasztalatok alapján korrigálhatók.

Kérjük főszerkesztő urat, hogy levelünket az újságban megjelentetni szíveskedjen. Reméljük, a jövőben hasonló manipulatív akciókhoz nem adja a nevét sem az újság, sem az eddig jó szakmai színvonalon a vasúti témákról beszámoló szerző.

Budapest, 2007. február 5.

Tisztelettel:

Gábor Marcell

elnök

Közös peronos átszállás Hatvanban. A csatlakozásokkal kapcsolatos kezdeti problémák megoldódni látszanak., Hatvan (forrás: Kovalcsik Tamás)

Közös peronos átszállás Hatvanban. A csatlakozásokkal kapcsolatos kezdeti problémák megoldódni látszanak., Hatvan (forrás: Kovalcsik Tamás)

Ha olyan nagy lenne a mozdonyhiány, mint azt állítják, akkor nem jutott volna a kifejezetten elővárosi ingavonatok továbbítására készült Papagáj erre a tehervonatra ... (forrás: Halász Péter)

Ha olyan nagy lenne a mozdonyhiány, mint azt állítják, akkor nem jutott volna a kifejezetten elővárosi ingavonatok továbbítására készült Papagáj erre a tehervonatra … (forrás: Halász Péter)

A menetrendszerűség javult, az elővárosi forgalomban sikerült megállítani az utasvesztést. Legalábbis a következő durva áremelésig... (forrás: Kovalcsik Tamás)

A menetrendszerűség javult, az elővárosi forgalomban sikerült megállítani az utasvesztést. Legalábbis a következő durva áremelésig… (forrás: Kovalcsik Tamás)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.