Megalakult a VEKE győri helyi tagszervezete
Egyesületünk második helyi tagszervezete alakult meg 2007. április 15-én Győrött. A VEKE eddigi győri tevékenységéről és a helyi tagszervezet terveiről az alábbi közleményt adtuk ki.
A Városi és ElÅ‘városi Közlekedési Egyesület (VEKE), melynek nevéhez több nagy sikerű budapesti közlekedési fejlesztés kötÅ‘dik – pl. az éjszakai járatok új rendszere, a 41-es villamos, a 112-es busz vonalának meghosszabbÃtása, a 7-es buszcsalád átszervezése stb. –, 2007. tavaszi közgyűlésén megalapÃtotta gyÅ‘ri helyi tagszervezetét. Tagjai gyÅ‘ri és gyÅ‘ri kötÅ‘désű szakemberek és közlekedésbarátok, akik eddig az anyaszervezeten belül végezték tevékenységüket, most önállóan is készek a nagyközönség elé állni, hogy bemutassák tervüket GyÅ‘r autóbusz-közlekedésének jelentÅ‘s javÃtására.
Az egyesület GyÅ‘r Megyei Jogú Város Önkormányzatának megbÃzásából, a Kisalföld Volán Zrt. munkatársainak bevonásával 2007. januárjában tanulmányt készÃtett „GyÅ‘r helyi autóbusz-közlekedésének, vonal- és járatszerkezetének felülvizsgálata” cÃmmel.
A tanulmány elkészÃtését az tette szükségessé, hogy az elmúlt húsz évben közel egyharmadára csökkent az utasok száma, amire a válasz eddig kizárólag a járatok ritkÃtása volt, melynek következtében újabb és újabb utasok szálltak át autóba. Az „ördögi körbÅ‘l” kizárólag a hálózat átalakÃtásával lehet kilépni.
A jelenlegi hálózat legfÅ‘bb problémája, hogy egyes városrészeket az utasszámhoz képest aránytalanul sok különbözÅ‘ vonal szolgál ki, Ãgy a magas üzemeltetési költségek ellenére a buszok ritkán járnak és kihasználatlanok. Bizonyos vonalak egyesÃtésével megoldhatóvá válik a várakozási idÅ‘ csökkentése szinte minden városrészben, többletköltség nélkül. A városnak vannak gyengén ellátott, illetve teljesen ellátatlan területei, melyek feltárását a jelenlegi költségkeretek között kell megoldani. Ez a hálózat teljes átalakÃtása nélkül elképzelhetetlen.
A javasolt hálózaton szinte minden városrész még vasárnap este is a jelenleginél jelentÅ‘sen gyakrabban és kiszámÃthatóbban érhetÅ‘ el. Tervünk új területeket von be az autóbusz-közlekedésbe (pl. Nyugat-Belváros) és rendszeres, egész napos elérést biztosÃt jelenleg csak idÅ‘szakosan elérhetÅ‘ helyeknek (pl. Új köztemetÅ‘, ipari területek). Régen hiányolt közvetlen összeköttetéseket pótol (pl. Gyárváros–Marcalváros, Szabadhegy–BelsÅ‘-Adyváros, iskolakezdéskor Szabadhegy–Marcalváros).
A tanulmány az új hálózat terve mellett további lehetÅ‘ségeket mutat fel a közösségi közlekedés szÃnvonalának emelésére (pl. az utastájékoztatás, a forgalomirányÃtás, az autóbuszok elÅ‘nyben részesÃtése, az üzemidÅ‘ kiterjesztése, valamint a jegy- és bérletkÃnálat bÅ‘vÃtése terén).
Más városok tapasztalatai alapján a szolgáltatás minÅ‘ségének javÃtása utasszám- és bevétel-növekedést eredményez. Ezáltal a hálózat a jelenleginél gazdaságosabban üzemeltethetÅ‘, Ãgy a további járatrikÃtások szükségtelenné válhatnak.
A tanulmányt a VEKE Győri Helyi Tagszervezete jelenleg a város képviselőivel egyezteti, és rövidesen a nagyközönség elé tárja.
Az egyesület hosszabb távon is aktÃvan részt kÃván venni a város közösségi közlekedésének fejlesztésében és népszerűsÃtésében, beleértve a kötöttpályás közlekedés lehetÅ‘ségét is.