Újabb Citadis villamosok Dublinban
Az Ír Köztársaság beszerzési ügynöksége (RPA) 18 Citadis villamos szerelvényt rendelt az Alstomtól, melyek a dublini villamos-hálózat, a LUAS vonalain közlekednek majd. A megbízás összértéke 51,2 millió euró. Az új villamosok közül négy a piros vonalon, négy a zöld vonalon, nyolc a zöld vonal Sandyford és Cherrywood közötti meghosszabbított szakaszán, kettő pedig az új Docklands-i szárnyvonalon közlekedik majd. A szerződésnek része egy fix árú opciós megállapodás, amely alapján a vonalhálózat további bővítésének jóváhagyásakor további villamosok hívhatók le. A 40 méter hosszú, alacsony padlós villamosokat az Alstom barcelonai üzemében gyártják majd. Az első villamost 2008 decemberében szállítják, ezt követően a város havonta vehet majd át két újabb villamost.
A dublini villamoshálózat
Dublin az Ír Köztársaság legnagyobb városa, több mint egymillió lakossal, ami gyors ütemben növekszik évek óta. Ebből adódóan a városban súlyos közlekedési problémák jelentkeztek, aminek hatására döntöttek egy villamoshálózat kiépítéséről. Korábban is volt a városban több villamosvonal, azonban ezek is áldozatai lettek az 1960-as években Nyugat-Európában zajló felszámolásoknak.
Az építkezés 1999-ben kezdődött meg. Az első két vonalat 2004-ben adták át és számos további viszonylat indítása is szerepel a tervek között. Jelenleg a két vonal (Green Line – Line A és Red Line – Line B) egymástól független, de 2008-ra szeretnék összekötni őket, hogy kedvezőbb átszállási kapcsolatot biztosítsanak az utasok számára. A Red Line 23, a Green Line 13 megállóval rendelkezik. A Green Line 9 km hosszú, nagyrészt zártpályás, ugyanis felhasználtak egy korábbi vasútvonalat a fejlesztés során. Egy kb. 2 km-es szakasz „hagyományos”, azaz a közúttal egybeépített pályán haladnak a vágányok. Érdekességképpen megemlíthető, hogy ez az első normál nyomtávú (1435 mm) pálya az országban, ugyanis az íreknél 1600 mm a nemzeti szabvány. Minden megállóban utasváró található, melyeket dinamikus utastájékoztató és információs rendszerrel, valamint videókamerákkal láttak el. A megállókat úgy alakították ki, hogy azokat bárki könnyen meg tudja közelíteni. Lehetőség van többféle jegy vásárlására is.
2005-ben a villamosok 25 millió utast szállítottak, ez a szám 2006-ra 26 millióra nőtt. Az átlagos utasszám kb. 88 ezer fő naponta. Hétköznap reggel 5.30 és hajnali 0.30 között járnak a szerelvények, melyek csúcsidőben 5 percenként, azon kívül 15 percenként közlekednek. Szombaton egy órával később indul az első jármű, míg vasárnap 7.00 és 23.30 között vehetik igénybe az utasok a villamosokat.
A Red Line bővítése most zajlik, míg a Green Line pályája 2012-re válhat hosszabbá. Emellett a jövőben további vonalak nyitását tervezik, többek között a reptér felé és a Docklandsben felépítendő új vasúti pályaudvar irányába. Egy integrált közlekedési rendszert kívánnak létesíteni, mely egyesítené a városi buszhálózatot, a Luast, a metrót, az elővárosi vonatokat és a P+R parkolók által nyújtott szolgáltatásokat. Ettől azt várják, hogy a modal split 67%-ra fog emelkedni 2016-ra az 1997-es, 27%-os szintról.
A járművek
A villamosokat a LUAS nevű társaság üzemelteti, ami a Veolia Transporthoz (korábban Connex) tartozik. A 2004-es induláskor 40 szerelvényt rendeltek az Alstomtól, melyek közül 26 három részes és 14 öt részes jármű. Jelenleg folyik a rövidebb szerelvények bővítése két közbenső taggal. Így mindegyik egységesen 40 m hosszú lesz, ezáltal az egyes villamosok kapacitása 40%-al növekszik. Az első új 10 méteres egység Barcelonából érkezett Írországba, és a LUAS telephelyén kapcsolták a meglévő villamos szerelvényekhez. Az első átalakított villamos májusban kezdi meg működését.
A villamosok a Citadis járműcsaládhoz tartoznak. 2,4 m szélesek, 3,7 m magasak, kétirányú, 75%-ban alacsonypadlós kialakításúak (a padlómagasság 350 mm, csupán a meghajtott kerekek környékén 600 mm). Az ötrészes kocsik 310 utast képesek szállítani, 80 ülőhellyel. (A rövidebbek 221 férőhelyesek, melyek közül 56 ülőhely.) A vezetőfülkék légkondicionáltak, míg az utasteret levegőbefúvásos hűtő és fűtő berendezés helyeztek el. Videókamerás ellenőrzés biztosítja, hogy az utasok biztonságban érezhessék magukat.