VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Újabb Citadis villamosok Dublinban

2007-05-06
Szerző:
A kép Heuston állomás előtt 2004. július 14-én készült, a piros vonalon tesztüzemben közlekedő 3015-ös pályaszámú rövid CITADIS-ról. A képet <a href=Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)” title=”A kép Heuston állomás előtt 2004. július 14-én készült, a piros vonalon tesztüzemben közlekedő 3015-ös pályaszámú rövid CITADIS-ról. A képet Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)” class=”old-image” />

A kép Heuston állomás előtt 2004. július 14-én készült, a piros vonalon tesztüzemben közlekedő 3015-ös pályaszámú rövid CITADIS-ról. A képet Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)


Az Ír Köztársaság beszerzési ügynöksége (RPA) 18 Citadis villamos szerelvényt rendelt az Alstomtól, melyek a dublini villamos-hálózat, a LUAS vonalain közlekednek majd. A megbízás összértéke 51,2 millió euró. Az új villamosok közül négy a piros vonalon, négy a zöld vonalon, nyolc a zöld vonal Sandyford és Cherrywood közötti meghosszabbított szakaszán, kettő pedig az új Docklands-i szárnyvonalon közlekedik majd. A szerződésnek része egy fix árú opciós megállapodás, amely alapján a vonalhálózat további bővítésének jóváhagyásakor további villamosok hívhatók le. A 40 méter hosszú, alacsony padlós villamosokat az Alstom barcelonai üzemében gyártják majd. Az első villamost 2008 decemberében szállítják, ezt követően a város havonta vehet majd át két újabb villamost.

 A kép július 14-én készült, a 4005-ös pályaszámú hosszú CITADIS-t mutatja a zöld vonalon St. Stephens Green végállomás és Harcourt között, György-kori épületek között. A képet <a href=Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)” title=” A kép július 14-én készült, a 4005-ös pályaszámú hosszú CITADIS-t mutatja a zöld vonalon St. Stephens Green végállomás és Harcourt között, György-kori épületek között. A képet Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)” class=”old-image” />

A kép július 14-én készült, a 4005-ös pályaszámú hosszú CITADIS-t mutatja a zöld vonalon St. Stephens Green végállomás és Harcourt között, György-kori épületek között. A képet Ingo Teschke készítette. (forrás: Ingo Teschke)

La Rochelle-ben készülnek a 2. széria új járművei, Dublin (forrás: Alstom)

La Rochelle-ben készülnek a 2. széria új járművei, Dublin (forrás: Alstom)

A dublini villamoshálózat

Dublin az Ír Köztársaság legnagyobb városa, több mint egymillió lakossal, ami gyors ütemben növekszik évek óta. Ebből adódóan a városban súlyos közlekedési problémák jelentkeztek, aminek hatására döntöttek egy villamoshálózat kiépítéséről. Korábban is volt a városban több villamosvonal, azonban ezek is áldozatai lettek az 1960-as években Nyugat-Európában zajló felszámolásoknak.

A térképvázlaton a dublini Red és Green Line villamosvonalak útvonala látható. (forrás: http://www.alstom.com)

A térképvázlaton a dublini Red és Green Line villamosvonalak útvonala látható. (forrás: http://www.alstom.com)

Az építkezés 1999-ben kezdődött meg. Az első két vonalat 2004-ben adták át és számos további viszonylat indítása is szerepel a tervek között. Jelenleg a két vonal (Green Line – Line A és Red Line – Line B) egymástól független, de 2008-ra szeretnék összekötni őket, hogy kedvezőbb átszállási kapcsolatot biztosítsanak az utasok számára. A Red Line 23, a Green Line 13 megállóval rendelkezik. A Green Line 9 km hosszú, nagyrészt zártpályás, ugyanis felhasználtak egy korábbi vasútvonalat a fejlesztés során. Egy kb. 2 km-es szakasz „hagyományos”, azaz a közúttal egybeépített pályán haladnak a vágányok. Érdekességképpen megemlíthető, hogy ez az első normál nyomtávú (1435 mm) pálya az országban, ugyanis az íreknél 1600 mm a nemzeti szabvány. Minden megállóban utasváró található, melyeket dinamikus utastájékoztató és információs rendszerrel, valamint videókamerákkal láttak el. A megállókat úgy alakították ki, hogy azokat bárki könnyen meg tudja közelíteni. Lehetőség van többféle jegy vásárlására is.

Akadálymentesített peronokat létesítettek minden megállóban, Dublin (forrás: Alstom)

Akadálymentesített peronokat létesítettek minden megállóban, Dublin (forrás: Alstom)

Évről évre egyre több utast szállítanak a szerelvények, Dublin (forrás: Alstom)

Évről évre egyre több utast szállítanak a szerelvények, Dublin (forrás: Alstom)

2005-ben a villamosok 25 millió utast szállítottak, ez a szám 2006-ra 26 millióra nőtt. Az átlagos utasszám kb. 88 ezer fő naponta. Hétköznap reggel 5.30 és hajnali 0.30 között járnak a szerelvények, melyek csúcsidőben 5 percenként, azon kívül 15 percenként közlekednek. Szombaton egy órával később indul az első jármű, míg vasárnap 7.00 és 23.30 között vehetik igénybe az utasok a villamosokat.

A William Dargan ferdekábeles hidat a Green Line kedvéért építették, Dublin (forrás: www.railfaneurope.net)

A William Dargan ferdekábeles hidat a Green Line kedvéért építették, Dublin (forrás: www.railfaneurope.net)

A Red Line bővítése most zajlik, míg a Green Line pályája 2012-re válhat hosszabbá. Emellett a jövőben további vonalak nyitását tervezik, többek között a reptér felé és a Docklandsben felépítendő új vasúti pályaudvar irányába. Egy integrált közlekedési rendszert kívánnak létesíteni, mely egyesítené a városi buszhálózatot, a Luast, a metrót, az elővárosi vonatokat és a P+R parkolók által nyújtott szolgáltatásokat. Ettől azt várják, hogy a modal split 67%-ra fog emelkedni 2016-ra az 1997-es, 27%-os szintról.

A járművek

A villamosokat a LUAS nevű társaság üzemelteti, ami a Veolia Transporthoz (korábban Connex) tartozik. A 2004-es induláskor 40 szerelvényt rendeltek az Alstomtól, melyek közül 26 három részes és 14 öt részes jármű. Jelenleg folyik a rövidebb szerelvények bővítése két közbenső taggal. Így mindegyik egységesen 40 m hosszú lesz, ezáltal az egyes villamosok kapacitása 40%-al növekszik. Az első új 10 méteres egység Barcelonából érkezett Írországba, és a LUAS telephelyén kapcsolták a meglévő villamos szerelvényekhez. Az első átalakított villamos májusban kezdi meg működését.

A Dublinba szállított Alstom villamosok is a Citadis családba tartoznak, Dublin (forrás: Alstom Transport)

A Dublinba szállított Alstom villamosok is a Citadis családba tartoznak, Dublin (forrás: Alstom Transport)

A Citadis belső tere, Dublin (forrás: www.railfaneurope.net)

A Citadis belső tere, Dublin (forrás: www.railfaneurope.net)

A villamosok a Citadis járműcsaládhoz tartoznak. 2,4 m szélesek, 3,7 m magasak, kétirányú, 75%-ban alacsonypadlós kialakításúak (a padlómagasság 350 mm, csupán a meghajtott kerekek környékén 600 mm). Az ötrészes kocsik 310 utast képesek szállítani, 80 ülőhellyel. (A rövidebbek 221 férőhelyesek, melyek közül 56 ülőhely.) A vezetőfülkék légkondicionáltak, míg az utasteret levegőbefúvásos hűtő és fűtő berendezés helyeztek el. Videókamerás ellenőrzés biztosítja, hogy az utasok biztonságban érezhessék magukat.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.