VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Csődöt mondott a metrópótlás – azonnali beavatkozás szükséges

2007-06-12
Szerző:

Az első két munkanap tapasztalatai alapján a VEKE úgy látja, hogy azonnali beavatkozás szükséges a 2-es metró autóbuszos pótlásának lebonyolításában. A 2007. évi metrópótlás előkészítésének szakmai színvonala és átgondoltsága messze elmarad a korábbi évek metrópótlásaitól.
A végiggondolatlan tervezésnek és a hiányzó buszsávoknak köszönhetően a metrópótló buszok sokhelyütt a dugóban araszolnak, menetidejük elfogadhatatlanul hosszú. Kedd délután 40-45 perces menetidő sem volt ritka a 4 megállónyi hosszon, reggel és délután pedig egyaránt jellemző volt, hogy a forgalmasabb megállókban többszáz ember nem fér fel a buszokra – a Keleti pályaudvarnál délután állandósult, hogy 100-150 utas várakozik és marad le a teli buszokról.

A BKV nem készült fel kellőképp az idei metrópótlás kihívásaira és arra, hogy a 4-es metró építési munkálatai miatt a város közúti hálózata így is teljesítőképességének határán üzemel. A pótlóbuszok utasok tízezreit szállítják, ennek ellenére kénytelenek a dugóban állni a vonal több pontján. Bár üdvözöljük a megvalósított buszsávokat, ezek nem elegendőek, a buszok a Kerepesi úton délutánonként az Örs vezér tere felé teljes hosszban, reggelente pedig befelé a buszsáv nélküli szakaszokon araszolnak, ami jelentős késéseket, elfogadhatatlanul hosszú menetidőket és zsúfoltságot, utaslemaradást okoz. Gondot jelent a Blaha Lujza téri végállomás, ahová a metrópótlók csak az összes sávot keresztezve tudnak bekanyarodni, az ügyetlenül kialakított, kiskapacitású forduló miatt pedig a sorban álló buszok gyakran belógnak a forgalmas csomópontba.

Mivel a metrópótlást az utasok nem tudják elkerülni, ezért arra kérjük a Főváros és a BKV vezetését, hogy tegyenek meg mindent a korábbi évek színvonalát legalább megközelítő pótlási feltételek megteremtésére és a pótlóbuszok útvonalán végig biztosítsák a buszsávokat. A Kerepesi úton a hiányzó szakaszokon végig autóbuszsáv kijelölése indokolt, a BRFK részéről pedig szükséges a sokkal szigorúbb ellenőrzés, hiszen a meglévő buszsávokon is a dugóban állnak a buszok, például a Hungária körúti csomópont előtt.

A felújítás első ütemében a Stadionokig is hozhatna utasokat a metró, ha az állomás egyik peronját nyitva tartanák. A kivitelező kényelme azonban ismét előbbre való volt, így a vonatok a négyvágányos, részleges lezárásra is alkalmas állomáson utasok nélkül, üresen fordulnak.

Látható, hogy a problémák a nem kellően körültekintő tervezésnek köszönhetőek, azonban a javasolt beavatkozások nem halogathatóak, hisz a budapestieknek nyáron is közlekedniük kell valahogy. A nyár hátralévő részében a metró további szakaszait zárják le, a pótlóbuszok a Deák térig járnak majd, két hét múlva már nem jár a kettes villamos sem, és augusztusban sor kerül a Szabadság híd lezárására is. Bízunk benne, hogy a metrópótlás keserű tapasztalatai rábírják az illetékeseket arra, hogy alaposabban és a tömegközlekedés előnyben részesítésére kellő figyelmet fordítva tervezzék meg ezen lezárások idején az alkalmazott forgalmi rendet.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.