Rövidlátó és elhibázott metrófelújÃtás – 1,2 milliárd forint pazarlás
Egy héten belül kezdÅ‘dik a 2-es metró felújÃtásának következÅ‘ üteme, melynek során az Örs vezér tere állomás felújÃtására is sor kerül. A VEKE az állomásfelújÃtást a rövidlátó várospolitika és a budapesti közlekedésfejlesztésre sajnálatosan jellemzÅ‘ pénzpazarlás egyik újabb jelképének tartja.
Egyesületünk másfél évvel ezelÅ‘tt jelentette meg tanulmányát a 2-es metróvonal és a gödöllÅ‘i HÉV összekötésérÅ‘l, a fejlesztési elképzelés pedig szerepel Budapest Középtávú Városfejlesztési Koncepciójában, a Podmaniczky Programban is. A javaslat szerint a XVI. és akár a XVII. kerület, illetve számos agglomerációs település (Csömör, Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród, GödöllÅ‘) kapna gyors, megbÃzható, átszállásmentes és kényelmes kapcsolatot a belvárosba.
A javaslat elmúlt másfél évének történetét előző cikkünkben foglaltuk össze.
A műszakilag megvalósÃtható és budapestiek százezreinek elÅ‘nyös beruházást illetÅ‘en azonban azóta sem történt semmi, még az érdemi szakmai vizsgálat sem kezdÅ‘dhetett el. Bár eleinte a BKV részérÅ‘l pozitÃvan nyilatkoztak a tervrÅ‘l, csupán két hetet kellett várni, hogy Demszky Gábor fÅ‘polgármester szájából elhangozzék a cinikus, budapestiek százezreit lenézÅ‘ mondat: „Olyan ez az elképzelés, mintha NyÃregyházáig akarnánk metrót épÃteni”.
A VEKE úgy látja: ma Budapestnek az egyetlen lehetÅ‘sége az agglomeráció és a külsÅ‘ kerületek tömegközlekedésének fejlesztése, hogy minél többen tegyék le az autóikat. Szomorúan látjuk, hogy a fÅ‘város vezetése – amellett, hogy egy elavult és ezen célokat nem szolgáló, épp ezért finanszÃrozhatatlan metróberuházással kampányol – nem teszi meg a lehetséges lépéseket a tömegközlekedés fejlesztése érdekében.
A szükséges lépések elmaradása mellett azonban a korszerű fejlesztési elvekkel ellentétes döntések születnek. Az Örs vezér téri metróállomás idei felújÃtása is ilyen: 1,2 milliárd forintért újÃtaná fel a BKV azt az állomást, amely a metró és a HÉV-vonal összekötése esetén teljesen feleslegessé válik. Mindez egyértelműen mutatja: a csomópontban egymással farkasszemet nézÅ‘, az utasokat átszállásra és lépcsÅ‘zésre kényszerÃtÅ‘, elavult közlekedési megoldást a FÅ‘város konzerválni akarja, és továbbra is fittyet hány a saját városfejlesztési programjára.
Elfogadhatatlan, hogy az adófizetÅ‘k 1200 millió forintját egy olyan fejlesztésre költik, amely a Podmaniczky Program betartása esetén akár már pár év múlva elbontásra kerülhet, ráadásul nem javÃtja az utasok kényelmét, nem felel meg a kor követelményeinek és épp ezért uniós támogatásra sem méltó. A két gyorsvasút összekötése és integrációja – ahogy ezt Európa bármely, jól működÅ‘ fÅ‘városában tennék – kiérdemelné az Európai Unió közlekedésfejlesztési forrásainak támogatását és elÅ‘segÃthetné százezrek közlekedését, sokukat vélhetÅ‘en az autójuk letételére ösztönözve. Budapestnek ilyen közlekedésfejlesztésre van szüksége, ezért kérjük, hogy a város vezetése fontolja meg újra a metró és a HÉV összekötésére vonatkozó javaslatot, módosÃtsa az idei évre vonatkozó terveket és ne pazaroljon 1200 millió forintot az Örs vezér téri állomás felújÃtására!