Rövidlátó és elhibázott metrófelújítás – 1,2 milliárd forint pazarlás | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Rövidlátó és elhibázott metrófelújítás – 1,2 milliárd forint pazarlás

2007-06-05
By

Egy héten belül kezdődik a 2-es metró felújításának következő üteme, melynek során az Örs vezér tere állomás felújítására is sor kerül. A VEKE az állomásfelújítást a rövidlátó várospolitika és a budapesti közlekedésfejlesztésre sajnálatosan jellemző pénzpazarlás egyik újabb jelképének tartja.

A 2-es metró és a gödölői HÉV összekötése után kialakuló metróhálózat egy lehetséges változata (forrás: VEKE)

A 2-es metró és a gödölői HÉV összekötése után kialakuló metróhálózat egy lehetséges változata (forrás: VEKE)


Egyesületünk másfél évvel ezelőtt jelentette meg tanulmányát a 2-es metróvonal és a gödöllői HÉV összekötéséről, a fejlesztési elképzelés pedig szerepel Budapest Középtávú Városfejlesztési Koncepciójában, a Podmaniczky Programban is. A javaslat szerint a XVI. és akár a XVII. kerület, illetve számos agglomerációs település (Csömör, Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród, Gödöllő) kapna gyors, megbízható, átszállásmentes és kényelmes kapcsolatot a belvárosba.

A javaslat elmúlt másfél évének történetét előző cikkünkben foglaltuk össze.

A műszakilag megvalósítható és budapestiek százezreinek elÅ‘nyös beruházást illetÅ‘en azonban azóta sem történt semmi, még az érdemi szakmai vizsgálat sem kezdÅ‘dhetett el. Bár eleinte a BKV részérÅ‘l pozitívan nyilatkoztak a tervrÅ‘l, csupán két hetet kellett várni, hogy Demszky Gábor fÅ‘polgármester szájából elhangozzék a cinikus, budapestiek százezreit lenézÅ‘ mondat: „Olyan ez az elképzelés, mintha Nyíregyházáig akarnánk metrót építeni”.

A 2-es metró és a gödölői HÉV összekötése után kialakuló metróhálózat egy lehetséges változata (forrás: VEKE)

A 2-es metró és a gödölői HÉV összekötése után kialakuló metróhálózat egy lehetséges változata (forrás: VEKE)

A VEKE úgy látja: ma Budapestnek az egyetlen lehetÅ‘sége az agglomeráció és a külsÅ‘ kerületek tömegközlekedésének fejlesztése, hogy minél többen tegyék le az autóikat. Szomorúan látjuk, hogy a fÅ‘város vezetése – amellett, hogy egy elavult és ezen célokat nem szolgáló, épp ezért finanszírozhatatlan metróberuházással kampányol – nem teszi meg a lehetséges lépéseket a tömegközlekedés fejlesztése érdekében.

A szükséges lépések elmaradása mellett azonban a korszerű fejlesztési elvekkel ellentétes döntések születnek. Az Örs vezér téri metróállomás idei felújítása is ilyen: 1,2 milliárd forintért újítaná fel a BKV azt az állomást, amely a metró és a HÉV-vonal összekötése esetén teljesen feleslegessé válik. Mindez egyértelműen mutatja: a csomópontban egymással farkasszemet néző, az utasokat átszállásra és lépcsőzésre kényszerítő, elavult közlekedési megoldást a Főváros konzerválni akarja, és továbbra is fittyet hány a saját városfejlesztési programjára.

Elfogadhatatlan, hogy az adófizetÅ‘k 1200 millió forintját egy olyan fejlesztésre költik, amely a Podmaniczky Program betartása esetén akár már pár év múlva elbontásra kerülhet, ráadásul nem javítja az utasok kényelmét, nem felel meg a kor követelményeinek és épp ezért uniós támogatásra sem méltó. A két gyorsvasút összekötése és integrációja – ahogy ezt Európa bármely, jól működÅ‘ fÅ‘városában tennék – kiérdemelné az Európai Unió közlekedésfejlesztési forrásainak támogatását és elÅ‘segíthetné százezrek közlekedését, sokukat vélhetÅ‘en az autójuk letételére ösztönözve. Budapestnek ilyen közlekedésfejlesztésre van szüksége, ezért kérjük, hogy a város vezetése fontolja meg újra a metró és a HÉV összekötésére vonatkozó javaslatot, módosítsa az idei évre vonatkozó terveket és ne pazaroljon 1200 millió forintot az Örs vezér téri állomás felújítására!

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *