VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Rövidlátó és elhibázott metrófelújítás – 1,2 milliárd forint pazarlás

2007-06-05
Szerző:

Egy héten belül kezdődik a 2-es metró felújításának következő üteme, melynek során az Örs vezér tere állomás felújítására is sor kerül. A VEKE az állomásfelújítást a rövidlátó várospolitika és a budapesti közlekedésfejlesztésre sajnálatosan jellemző pénzpazarlás egyik újabb jelképének tartja.

A 2-es metró és a gödölői HÉV összekötése után kialakuló metróhálózat egy lehetséges változata (forrás: VEKE)

A 2-es metró és a gödölői HÉV összekötése után kialakuló metróhálózat egy lehetséges változata (forrás: VEKE)


Egyesületünk másfél évvel ezelőtt jelentette meg tanulmányát a 2-es metróvonal és a gödöllői HÉV összekötéséről, a fejlesztési elképzelés pedig szerepel Budapest Középtávú Városfejlesztési Koncepciójában, a Podmaniczky Programban is. A javaslat szerint a XVI. és akár a XVII. kerület, illetve számos agglomerációs település (Csömör, Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród, Gödöllő) kapna gyors, megbízható, átszállásmentes és kényelmes kapcsolatot a belvárosba.

A javaslat elmúlt másfél évének történetét előző cikkünkben foglaltuk össze.

A műszakilag megvalósítható és budapestiek százezreinek előnyös beruházást illetően azonban azóta sem történt semmi, még az érdemi szakmai vizsgálat sem kezdődhetett el. Bár eleinte a BKV részéről pozitívan nyilatkoztak a tervről, csupán két hetet kellett várni, hogy Demszky Gábor főpolgármester szájából elhangozzék a cinikus, budapestiek százezreit lenéző mondat: „Olyan ez az elképzelés, mintha Nyíregyházáig akarnánk metrót építeni”.

A 2-es metró és a gödölői HÉV összekötése után kialakuló metróhálózat egy lehetséges változata (forrás: VEKE)

A 2-es metró és a gödölői HÉV összekötése után kialakuló metróhálózat egy lehetséges változata (forrás: VEKE)

A VEKE úgy látja: ma Budapestnek az egyetlen lehetősége az agglomeráció és a külső kerületek tömegközlekedésének fejlesztése, hogy minél többen tegyék le az autóikat. Szomorúan látjuk, hogy a főváros vezetése – amellett, hogy egy elavult és ezen célokat nem szolgáló, épp ezért finanszírozhatatlan metróberuházással kampányol – nem teszi meg a lehetséges lépéseket a tömegközlekedés fejlesztése érdekében.

A szükséges lépések elmaradása mellett azonban a korszerű fejlesztési elvekkel ellentétes döntések születnek. Az Örs vezér téri metróállomás idei felújítása is ilyen: 1,2 milliárd forintért újítaná fel a BKV azt az állomást, amely a metró és a HÉV-vonal összekötése esetén teljesen feleslegessé válik. Mindez egyértelműen mutatja: a csomópontban egymással farkasszemet néző, az utasokat átszállásra és lépcsőzésre kényszerítő, elavult közlekedési megoldást a Főváros konzerválni akarja, és továbbra is fittyet hány a saját városfejlesztési programjára.

Elfogadhatatlan, hogy az adófizetők 1200 millió forintját egy olyan fejlesztésre költik, amely a Podmaniczky Program betartása esetén akár már pár év múlva elbontásra kerülhet, ráadásul nem javítja az utasok kényelmét, nem felel meg a kor követelményeinek és épp ezért uniós támogatásra sem méltó. A két gyorsvasút összekötése és integrációja – ahogy ezt Európa bármely, jól működő fővárosában tennék – kiérdemelné az Európai Unió közlekedésfejlesztési forrásainak támogatását és elősegíthetné százezrek közlekedését, sokukat vélhetően az autójuk letételére ösztönözve. Budapestnek ilyen közlekedésfejlesztésre van szüksége, ezért kérjük, hogy a város vezetése fontolja meg újra a metró és a HÉV összekötésére vonatkozó javaslatot, módosítsa az idei évre vonatkozó terveket és ne pazaroljon 1200 millió forintot az Örs vezér téri állomás felújítására!

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.